۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۳۸۵۱۵
رییس کمیسیون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف کشور:

کوتاهی در انجام صحیح قوانین از مصادیق فراموشی امر به معروف در جامعه است

رییس کمیسیون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان این که کوتاهی در انجام صحیح قوانین از مصادیق فراموشی امر به معروف در جامعه است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در نظام اداری باید با تشویق شدن همراه باشد.
امر به معروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رضا بازرگان، رییس کمیسیون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور امروز در سمینار آموزش هنر ظریف مهارت بازدارندگی که در تالار جمهوری استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: آموزه‌های دینی اهل بیت عصمت و طهارت شیوه‌های صحیح امر به معروف را به زیباترین شکل ممکن آموخته است.


وی با تأکید بر این‌که درباره امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کوتاهی شده است، خاطرنشان کرد: امروزه مشکلی که جامعه را دامن‌گیر خود کرده، این است که افراد کارها و مسؤولیت خود را به عهده‌ دیگران گذاشته و از انجام رسالت شرعی خود شانه خالی می‌کنند.


بازرگان تصریح کرد: در جامعه‌ دستگاه‌های نظارتی زیادی وجود دارد، اما با این وجود شاهد شکل‌گیری فساد و وجود تاریک‌خانه‌هایی در وزارت‌خانه‌ها هستیم؛ کار امر به معروف و نهی از منکر روشن کردن این تاریک‌خانه‌ها است و بدون اعمال آن شاهد این ولنگاری‌های موجود در جامعه خواهیم بود.


وی کوتاهی در انجام صحیح قوانین را یکی از مصادیق فراموشی امر به معروف در جامعه دانست و افزود: در برخی از موارد در ادارات ما فضایی حاکم است که کارمندان از امر به معروف به‌ علت توبیخ شدن هراس دارند؛ در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر در نظام اداری باید با تشویق شدن همراه باشد.


رییس کمیسیون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در نظام اداری بیشینه منابع و کمینه هزینه ایجاد کرده و اثرات خود را نشان می‌دهد؛ چرا که تنها در این صورت است که کارمندان با دیدن نتایج مثبت و منفعت ناشی از آن به این سمت گرایش پیدا کرده و در این مسیر حرکت خواهند کرد.


وی ادامه داد: باید امر به معروف و نهی از منکر از قالب همایش‌ها و نشست‌ها بیرون آمده و چهره‌ عملی و اثربخشی از خود نشان دهد و همچنین فسادهایی نیز در برخی ادارات وجود دارد باید توسط کارکنان و مسؤولان گزارش شده و نسبت به آن بی‌توجهی نشود؛ البته برای اعمال امر به معروف و نهی از منکر نباید تنها یک مصداق مانند بی‌حجابی مدنظر باشد.


بازرگان ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر باید از ادبیات مناسب فرد استفاده کرده و باید از درشت‌خویی پرهیز کنیم؛ چرا که می‌خواهیم کارمند برانگیخته داشته باشیم نه کارمند برافروخته؛ اساس امر به معروف و نهی از منکر تربیت انسان برانگیخته است.


وی تشریح کرد: برخی افراد هیچ واکنشی نسبت‌ به تکانه‌های اجتماعی نشان نداده و اظهار بی‌تفاوتی می‎کنند و برخی از افراد نیز به جای ارائه‌ دلایل قوی رگ گردن خود را قوی می‌کنند، برخی نیز در امر به معروف به دنبال تنش صرف هستند، در کارهای فرهنگی اگر سه مورد کاهش مرارت، افزایش مهارت و تولید محبت حضور نداشته باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.


رییس کمیسیون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به این‌که در امر به معروف و نهی از منکر باید هفت مرحله تشخیص، تفکیک، تکریم، تکرار، تاب‌آوری، تشکر و تذکر وجود داشته باشد، گفت: برگزاری جلسات اخوت در سپاه به عنوان یک طرح موفق باید در تمامی ادارات و سازمان‌ها اجرایی شود./935/202/ب2

ارسال نظرات