۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۳۸۹۲۷
حجت الاسلام نور اللهی:

اعتقاد به معاد انسان را از هوا و هوس دور می‌کند

مبلغ حوزه علمیه با بیان این که دستورات مالی اسلام برای کم شدن تعلقات انسان به دنیا است، گفت: کسانی که به خاطر فرزندان خود مال جمع می‌کنند و در راه خدا انفاق نمی کنند باید بدانند که در روز قیامت فرزندان ذره ای از اعمال خیر خود را به آنها نخواهند داد.
دعا - عبادت - عمل صالح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نوراللهی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) درباره مستحبات نماز ابراز داشت: مستحب است که انسان بعد از این که نمازش تمام شد به سجده برود و سه مرتبه بگوید شکرا لله و آنقدر تأکید شده است بر این سجده که امام رضا(ع) فرمودند اگر کسی سجده شکر انجام دهد خداوند نواقص نمازش را کامل می کند.

 

وی با بیان این که دومین نکته که بعد از نماز تأکید شده است خواندن سوره توحید است، افزود: کسی که بعد از نماز یک مرتبه سوره توحید را بخواند خداوند آن فرد و والدین و فرزندان والدین او را می آمرزد.

 

حجت الاسلام نوراللهی افزود: سومین عمل بعد از نماز واجب تسبیحات حضرت فاطمه(س) است و در روایت آمده است که این ذکر معادل با هزار رکعت نماز مستحبیِ قبول شده است و بهترین حالت آن این است که قبل از این که صورت خود را از قبله برگردانیم انجام شود که متأسفانه به خاطر رسم غلط دست دادن بعد از نماز این مستحب رعایت نمی شود.

 

وی با بیان این که دعا کردن بعد از نماز بسیار سفارش شده است، خاطرنشان کرد: انسان بعد از هر نماز یک دعای مستجاب دارد و باید سعی کنیم که حداقل یک دعا داشته باشیم و بهتر این است که از تعقیباتی که بیان شده است استفاده کنیم و اگر نتوانستیم با یک جمله دعا کنیم.

 

مبلغ حوزه علمیه ابراز داشت: در روایت داریم که فردی که بدون دعا از جایش بلند می شود ملائکه غبطه می خورند که زحمت را کشید و وقت استجابت دعا رسید ولی بدون دعا رها کرد و رفت.

 

وی به کیفیت دعا کردن اشاره کرد و افزود: توقعات دنیوی هر چه که بزرگ باشد قرآن می گوید متاع دنیا قلیل است پس در دعا بهتر است خواسته ما در رابطه با دنیا نباشد بلکه خیر دنیا را بخواهیم و حسن عاقبت را طلب کنیم.

 

اعمال انسان به اندازه اعتقاد به معاد قبول می شود

حجت الاسلام نوراللهی در بخش دوم سخنان خود به آیات فراوانی که بحث معاد را مطرح کرده اند اشاره کرد و افزود: اعتقاد به معاد به اندازه ای مهم است که تمام اعمال انسان به تناسب اعتقاد به معاد تنظیم می شود؛ باور به معاد تا جایی است که انسان هر چیزی را که می بیند و می شنود و قضاوت می کند معاد را در نظر داشته باشد و چنین انسانی به بالاترین رتبه ایمان دست یافته است.

 

وی علت گناه را به خاطر عدم ایمان به آخرت دانست و گفت: قرآن در 1400 آیه ای که در رابطه با معاد دارد می خواهد بگوید که در دنیا هیچ عملی نیست که از قلم بیفتد و انسان باید در مقابل تمام اعمال خود حساب پس دهد.

 

مبلغ حوزه علمیه در رابطه با معیار حساب و کتاب از دنیا ابراز داشت: هر کسی به اندازه ذره ای از مثقال عمل خیر انجام دهد نتیجه آن را خواهد دید و اگر به اندازه ذره ای از مثقال عمل شری انجام داده باشد خداوند آن را محاسبه خواهد کرد.

 

وی در رابطه با خصوصیات قیامت اظهار داشت: اولین خصوصیت این است که انسان از ترس سرش را پایین می اندازد و مردم از قبرها خارج می شوند و مانند ملخ ها پخش می شوند؛ علت این خروج از قبور به خاطر حساب و کتاب است تا نتیجه اعمال خود را ببینند.

 

حجت الاسلام نوراللهی به توصیف قرآن از قیامت پرداخت و ادامه داد: قیامت روزی است که انسان از تمام خویشاوندان و دوستان خود فرار می کند و همه مشغول به خود هستند و حتی فرزند هم ذره ای از اعمال خیر خود را به پدر و مادر خود نمی دهد.

 

وی تصریح کرد: کسانی که به خاطر فرزندان اموال خود را جمع می کنند و انفاق نمی کنند باید بدانند که همین فرزند در قیامت ذره ای از اعمال خود را به آنان نخواهد داد؛ این جمله غلطی است که چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است زیرا خداوند به هر بهانه ای می خواهد مردم از اموال خود بگذرند و در راه خدا انفاق کنند.

 

مبلغ حوزه علمیه با بیان این که همه دستورات مالی اسلام به خاطر کم شدن تعلقات انسان به دنیا است، خاطرنشان کرد: اگه تمام دنیا مال انسان باشد باز هم روزی خواهد رسید که با دست خالی از این دنیا خواهیم رفت و این آخرت است که باقی خواهد بود و تا انسان نتواند از دنیا دل بکند نخواهد توانست به آخرت دل ببندد.

 

وی به سختی لحظه جان دادن و لحظه ورود به قبر اشاره کرد و افزود: این همه سفارش به این که باید به فکر مرگ و قیامت باشیم به خاطر این است که باورمان بشود که قیامت حق است باید حساب پس دهیم و جوابگوی اعمال خود باشیم.

 

حجت الاسلام نور اللهی با بیان این که کسی که اعتقاد به خدا داشته باشد بنده هوا و هوس و شکم و حکومت نخواهد بود، یادآور شد: آنچه که باید از قبر و سؤال قبر عبرت گرفت این است که باید حاضران و تلقین گو بفهمد که جای فهمیدن این دنیا است نه آن دنیا و در این دنیا باید به فکر قیامت باشیم./843/پ202/ی

ارسال نظرات