۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۴۰۲۱۰
معرفی اجمالی پایگاه خبری «طلیعه»؛

«طلیعه» تارنمای علوم انسانی برای نسل‌های انقلاب

تارنمای خبری تحلیلی «طلیعه» در تلاش است بستری را فراهم کند تا خیل عظیم دانشجویان علوم انسانی بتوانند از کتب و منابع تولید شده در حوزه علوم انسانی اسلامی استفاده کنند.
سایت طلیعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی طلیعه مبتنی بر مبانی علوم انسانی اسلامی و شامل بخش‌های تعلیم و تربیت، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر و معماری، فلسفه، مدیریت، تحول در علوم انسانی، فقه و حقوق، روانشناسی و سیاست است.

 

تارنمای خبری تحلیلی «طلیعه» در تلاش است بستری را فراهم کند تا خیل عظیم دانشجویان علوم انسانی بتوانند از کتب و منابع تولید شده در حوزه علوم انسانی اسلامی استفاده کنند.

 

پایگاه خبری طلیعه، افزون بر اطلاع رسانی به بیان تمام اتفاقات حوزه علوم انسانی پرداخته و مکانی برای بیان نقد‌ها و دغدغه‌ها و تارنمایی برای بیان نظریه‌ها و بیانات مهم و پایگاهی که مروج علوم انسانی اسلامی است که با هدف نبود تارنمایی مرجع، قوی و فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی راه‌اندازی شده است.

 

یکی دیگر از نکاتی که به راه اندازی تارنمای خبری تحلیلی علوم انسانی با نام «طلیعه » منجر شد، وجود حدود ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه های کشور است، این حجم عظیم دانشجو نیاز به منابع اسلامی علوم انسانی دارد، اگر این نسل مبتنی بر تفکر غرب آموزش ببیند خطری بزرگ پیش روی است، حال که منابع خوبی در این حوزه موجود است و فعالیت های ارزشمندی صورت گرفته است، متاسفانه پایگاه مرجعی برای در اختیار قرار دادن کتب و منابع تولید شده در حوزه علوم انسانی اسلامی وجود نداشت، این خود دغدغه ای جدی بود که بر اساس آن باید تجمیعی از کتب‌، مقالات، نظریات ارشد و مهم این حوزه و حتی جایی برای بیان دغدغه دانشجوی به وجود می آمد.

 

تحول در علوم انسانی

تارنمای تحول در علوم انسانی به عناوینی همچون  علوم انسانی اگر بخواهد معضلات اجتماعی را التیام بخشد، باید از تعالیم قرآنی بهره‌مند شود، تدوین یکصد مؤلفه‌ مدیریت آموزشی بر اساس آموزه‌های اسلامی، امروز علم در معنای آکادمیک لحاظ می‌شود نه معنای تاریخی‌اش، تدوین یکصد مؤلفه‌ مدیریت آموزشی بر اساس آموزه‌های اسلامی، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری در فهم قرآن، پژوهش های پرسش محور لازمه تحول علوم انسانی است، نظریه فرهنگی انقلاب اسلامی باید در دنیا تبین شود نگاه می کند.

 

سیاست

این بخش به عناوینی همچون خواجه نصیر محبت را بالاتر از عدالت می‌داند/ وجوه اشتراک خواجه نصیر و امام خمینی(ره)، فرهنگ‌سازی جزئی از اقدام و عمل در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، فلسفه سیاسی مهدی حائری فاصله چندانی با آنارشیسم سیاسی ندارد را می پردازد.

 

بررسی و نقد کتاب فلسفه روان‌شناسی و نقد آن در قسمت روانشناسی این سایت

درتارنمای روانشناسی عناوینی مانند «عقل»، وجه اشتراک در علم‌النفس، روانشناسی اسلامی و کلاسیک است، بررسی و نقد کتاب فلسفه روان‌شناسی و نقد آن، تعارض در انتخاب اصطلاحات علوم اسلامی با مفاهیم روانشناسی جدید قابل مشاهده است.

 

فراخوان مقاله و معرفی کتاب در تارنمایه فقه وحقوق

این صحفه از پایگاه به موضوعاتی مثل، تا حدودی توانسته‌ایم از سیطره ترجمه در علوم انسانی خارج شویم،‌ ظرفیت‌های فقه در تولید الگوها و قواعد سبک زندگی، کتاب کیفرگذاری «مبانی، معیار و چالش‌ها» به‌زودی منتشر می‌شود، همایش اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی برگزار می‌شود، پرداخته است.

 

هنر و معماری؛ فلسفه هنر با نگاه به اندیشه هایی آیت الله جوادی آملی

در تارنمای هنر و معماری مواردی مانند معماری نابسامان ایران جامعه ما را به سمت بی هویتی سوق داده است، جلسه شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر،  نشست کارگروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود، رشته‌های جدید علوم‌انسانی به وزارت علوم ابلاغ می‌شود، کلاس‌های آشنایی با حکمت و هنر دینی برگزار می‌شود  و از نوع مطالب وجود دارد.

 

فلسفه

بخش فلسفه سایت عناوینی همچون تخصص‌گرایی در فلسفه از عهد عتیق آغاز شد/ اهمیت فلسفه‌های مضاف، رویکرد تفهمی در علوم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه اسلامی، همه نظریه های تربیتی مبتنی بر نظریه فلسفی هستند، «نفس و روح، در فلسفه اسلامی و آیات و روایات» منتشر شد را دارد.

 

 مدیریت

در این صفحه مواردی مانند اقتصاد نیازمند مدیران باورمند به اثرگذاری علوم انسانی ملهم از اسلام است، نگاه اسلام به تمدن مطلوب، نگاه فرهنگی است/ قرآن؛ منبع مهمی برای تمدن نوین اسلامی، اقتصاد نیازمند مدیران باورمند به اثرگذاری علوم انسانی ملهم از اسلام است،  سخنان خسروپناه در خصوص انقلاب اسلامی و تمدن در برنامه سیم و زر مشاهده می شود.

 

 تعلیم و تربیت

محور تعلیم و تربیت این سایت آسیب شناسی معنویت برای کودکان (سبک برگ) در حاشیه همایش بزرگداشت ملاصدرا،  پژوهش های پرسش محور لازمه تحول علوم انسانی است، پنجاه و هشتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم منتشر شد، ضرورت برخورداری طلاب و اساتید از نگاه کلان و بین المللی را بررسی می کند.

 

 اقتصاد

این تارنما به موضوعاتی همچون بسیاری از کارشناسان از بحث اقتصاد مقاومتی برداشت ناقصی دارند، توکلی در نشست «وجوه غیر اقتصادی اقتصاد مقاومتی»گفت، تقوا، خیرخواهی عامه و عقلانیت سیاستگذار از عوامل غیر اقتصادی اقتصاد مقاومتی است،  اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های انقلابی باشد،‌ مدیران نالایق نتیجه آموزه های غربی است/ تربیت مدیران توانمند با علوم انسانی اسلامی، پرداخته است.

 

 جامعه شناسی

این صحفه به موضوعاتی مثل بدون علوم انسانی اسلامی، پیشرفت و تمدن اسلامی معنا ندارد، رویکردهای روش‌شناسی جامعه‌شناسی اسلامی بررسی شد، دانشگاه اسلامی و شاخصه‌های آن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب،  تاثیر مدارا در استحکام خانواده از منظر آیات و روایات، امر به معروف و نهی از منکر یعنی آموزش مداوم سبک زندگی مومنانه، ریشه فجایعی مثل هیروشیما را باید در علوم انسانی جدا از آسمان یافت، اشاره دارد.

 

پایگاه خبری تحلیلی علوم انسانی همچنین دارای بخش های دیگر مانند گفت وگو و مناظره، پایانامه ها، کتابخانه، راهنمای دانشجو، مقالات، معرفی استاد و چند رسانه ای است.

 

بر اساس آنچه که بیان شد، تارنمای خبری تحلیلی «طلیعه» در راستای تعامل با فعالان و علاقه مندان و عرصه های اندیشه ای در حوزه علوم انسانی، مشتاق به استفاده از نظرات و نکات فعالان این عرصه است.

 

گفتنی است، علاقه‌مندان می توانند از طریق رایان نامه nfo@talie.ir،  آدرس کانال تلگرام telegram.me/talie، سامانه پیامک:۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۷۲۳۷ و شماره های ۲۲۹۰۵۰۶۰ ۰۲۱ ، ۲۲۹۰۵۰۷۰- 021 و ۰۹۳۸۶۹۱۸۱۸۱ با این پایگاه خبری ارتباط برقرار کنند./875/ت302/س

 

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات