۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۴۳۰۲۸
تولیت مدرسه علمیه امام حسین بابل در گفت و گو با رسا؛

رسانه از نگاه امام راحل در زنجیره نظام تربیتی تعریف می شود/ خبرنگار انقلابی خدمت در رسانه را عبادت می بیند

تولیت مدرسه علمیه امام حسین بابل با بیان این که رسانه از نگاه امام راحل در زنجیره نظام تربیتی تعریف می شود، گفت: رسانه های گروهی و خبرنگاران باید خود را خادم به مردم بدانند، زیرا اگر مجموعه ای و یا فردی خود را خادم بداند، سعی می کند تا به گونه ای عمل کند که مصالح جامعه تأمین شود.
حجت الاسلام حسین تقی پور حجت الاسلام حسین تقی پور حسین تقی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسین تقی پور، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل بی شک به دلیل ارتباط قوی با رسانه ها و نکته سنجی در ارتباط با خبرنگاران یکی از رسانه ای ترین ائمه جمعه مازندران محسوب می شود.

وی که دارای تحصیلات خارج فقه حوزه علمیه قم است، فعلا به عنوان امام جمعه بخش گتاب بابل مشغول خدمت به مردم این بخش است و در کارنامه فعالیت های ایشان سوابقی مانند امام جمعه بندپی شرقی، مدیریت مدرسه امام حسن عسکری(ع) آمل، عضویت در هیأت امنای مدرسه علمیه شهید امیری و تدریس در سطوح بالا در حوزه های علمیه و دانشگاههای مختلف دیده می شود، به مناسبت روز خبرنگار و اهمیت جایگاه رسانه در حوزه دینی گفت و گویی را با وی انجام داده ایم که مشروح آن به شرح ذیل است.

رسا ـ به نظر حضرتعالی میزان نقش رسانه های گروهی در تنویر افکار عمومی و اثر گذاری بر روی جامعه تا چه اندازه ای است؟

با گرامیداشت هفته خبرنگار خدمت خبرنگاران عزیز و با یاد خبرنگاران شهید و متعهد در نظام اسلامی به ویژه شهید بزرگوار شهید صارمی که جان خود را در این عرصه فدا کردند، شاید در میان تعابیری که درباره نقش رسانه ها وجود دارد یکی از زیباترین تعبیر از نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی باشد. ایشان آنقدر نقش رسانه ها را مهم و تاثیر گذار می دانستند که از رسانه ها به عنوان «مربی جامعه» یاد کردند. در جلد 7 و در صفحه 322 صحیفه امام ایشان فرمودند که: «تمام رسانه‏ ها مربي يك كشور هستند؛ بايد تربيت كنند كشور را، افراد يك كشور را و بايد خدمت كنند به ملت». نوع نگاه تربیتی اسلام و انقلاب به رسانه ها نشان می دهد که تنها نباید به رسانه های گروهی به صرف یک بنگاه خبرپراکنی و اطلاع رسانی نگاه کرد و نقش تربیتی آن برای هدایت جامعه و ساخت آن اهمیت آن را دو چندان می کند و نیز نکته مهم در آن نگاه خدمت رسانی به جامعه است.

رسانه های گروهی و خبرنگاران باید خود را خادم به مردم بدانند، زیرا اگر مجموعه ای و یا فردی خود را خادم بداند، سعی می کند تا به گونه ای عمل کند که مصالح جامعه تأمین شود.

جای دیگر حضرت امام(ره) در جلد 9 صحیفه امام در صفحه 154 ابعاد رسانه ها را گسترده تر از آنچه که عموم جامعه متصور هستند بیان می فرماید. «روزنامه و مجله بايد مربي باشد براي آن‏هايي كه روزنامه‏ خوانند. سينما بايد مربي باشد براي آن‏ها(يي) كه در سينما وارد مي‏ شوند. تئاتر هم همين‏طور و تلويزيون و راديو هم از همه بالاتر. اين‏ها بايد يك دارالتبليغي، يك دستگاه سازنده باشد كه به‏ وسيله اين‏ها يك مملكت، افرادش يك افراد امين صالح، يك افراد ملي اسلامي بشود».

رسانه ها از نگاه امام راحل در زنجیره نظام تربیتی تعریف می شود و نقش سازندگی آنها بسیار برجسته می شود تا آنجایی که باید خروجی آنها در کنار دیگر ابزارهای رسانه ای و هنری، برای تربیت انسان های صالح و اثر گذار هم برای کشور و هم برای اسلام باشد. رسانه از نگاه امام راحل یک مدرسه و مراکز آموزشی و تربیتی بزرگ تعریف می شود و به این لحاظ است که رسانه هایی که در حوزه دینی فعالیت می کنند نیز به صورت ویژه باید این کارکرد را داشته باشند.

رسا ـ جایگاه یک خبرنگار در تعریفی که شما از نظام تربیتی رسانه بیان فرمودید، کجاست؟

وقتی یک رسانه در نگاه انقلاب اسلامی به عنوان یک عضو مؤثر در نظام تربیتی اسلامی دیده می شود، بالتبع خبرنگاران هم نقشی مانند یک مربی را خواهند داشت و این شأن و منزلت مقام کمی نیست.

می توان تمام ویژگی هایی که برای یک معلم و مربی برای جامعه قائل است را برای خبرنگاران در این تعریف متصور بود و از این رو دقت در انعکاس و انتقال خبر با پذیرفتن نقش مربیگری و هدایت افکار عمومی جامعه از سوی خبرنگاران در این نظام تربیتی، این موضوع اهمیتی دو چندان پیدا می کند.

در این حوزه، خبرنگاران باید قدردان این جایگاه مهم باشند کار خود را با نگاهی الهی انجام دهند. خبرنگاری را نمی شود به صرف یک شغل دانست و بیان کرد. اگر خبرنگاران نگاهی الهی را در این عرصه برای خود قائل شوند، این کار آنها جنبه عبادی هم پیدا می کند.

نکته دیگر، نگاه امیدوارنه به زندگی از سوی انسان و نقش رسانه ها در ایجاد امید و نشاط در یک جامعه است، زیرا انسان به امید زنده است، ما به عنوان یک مسلمان معتقد هستیم که به امید ارتزاق نزد الله تبارک و تعالی و زندگی آسان اخروی در دنیا کار می کنیم تا توشه ای برای آخرت خود فراهم کنیم و از این لحاظ است که بسیاری از مصائب و مشکلات را به جان می خریم. با این نگاه سختی ها نمی تواند ما را با توجه به نیروی ایمان از پای در بیاورد.

بر اساس این نگاه با توجه به اینکه کار خبرنگاری حتما با سختی ها و مشکلاتی همراه است به ویژه اینکه خبرنگاری بخواهد متعهدانه و براساس ایمان الهی عمل کند اما آنچه که سختی ها را برای او آسان می کند، باور خدمت و اینکه خداوند ناظر اعمال اوست و این آیه شریفه قرآن که در آیه 14 سوره علق که می فرماید «ألَم يَعلَم بأنَّ اللهَ يَري» و با این تعریف مشکلات برای انسان مؤمن در هر عرصه ای که خدمت کند، آسان می شود.

رسا ـ به نظر حضرتعالی تراز یک خبرنگار انقلابی براساس گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟

نگاه حضرت آقا در حوزه اداره کشور رویکرد انقلابی در مسؤولیتهای مختلف در نظام اسلامی است که از جمله آن، رویکرد انقلابی در حوزه رسانه است.

یک خبرنگار انقلابی به نظر بنده دارای 10 ویژگی برجسته است که او را از دیگر خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه متمایز می کند. خبرنگار انقلابی الهی نگر و تکلیف نگر است یعنی با تمام ظرفیت و اهتمام به دنبال نتیجه دنیایی صرف نیست بلکه کار خود را یک تکلیفی می داند و برای رضای خداوند به انعکاس رویداد و خبری می پردازد. یک خبرنگار انقلابی داعی به وحدت و اجتماع دینی دارد و از اموری که منجر به تشتت و تفرقه در بین امت اسلامی پرهیز می کند.

خبرنگار انقلابی اهل غش رسانه ای نیست. در قرآن و روایات درباره غش در معامله هشدارهای زیادی داده شده است، اما اینکه غش در حوزه رسانه به چه معنا است این نکته بیان می شود که خبرنگار انقلابی و متعهد اهل بزرگنمایی یک خبر بر خلاف مصحلت امت اسلامی نیست. خبر باید به اندازه خود خبر انعکاس داده شود نه کمتر و نه بیشتر.

یک خبرنگار انقلابی هوشمندانه به گونه ای رفتار می کند که مانع بهره برداری ضد انقلاب از اخبار انعکاس یافته از سوی خود می شود و در بازی توطئه ضد انقلاب و دشمنان نظام اسلامی قرار نمی گیرد. گاهی لازم است برخی از مسائل به دلیل مصالح نظام اسلامی انعکاس مستقیم و در عرصه عمومی داده نشود و یا لازم است بدون تفضیل و تنها با یک اشاره از آن رد شد و خبرنگار در تراز انقلاب با دقت این امور را رعایت می کند.

دیگر ویژگی یک خبرنگار انقلابی در وسط میدان بودن است و هر گاه که احساس می کند که باید در وسط میدان های سخت قرار بگیرد، حاضر به جانفشانی می شود که در سیره خبرنگاران شهید عرصه رسانه چه در زمان دفاع مقدس و چه حال حاضر در قالب فعالان رسانه ای در موضوع پوشش خبری دفاع از حریم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه مشاهده می کنیم.

از جمله ویژگی خبرنگار متعهد انقلابی این است که هیچ گاه آلت دست افراد در حوزه قدرت و ثروت نمی شود و تعهد و وجدان کاری خود را معامله نمی کند.

دیگر ویژگی یک خبرنگار انقلابی رعایت انصاف در انتقاد است و هیچ گاه خبرنگار متعهد به دنبال انتقام گیری با استفاده از قلم خود علیه افراد نیست و حب و بغض خود را در این عرصه وارد نمی کند. ویژگی آخر یک خبرنگار متهعد انقلاب این است که ملاحظه اسلام و انقلاب را می کند و سعی او بر این است که نقش خود را در ساخت جامعه اسلامی و آرمانی ایفا کند و این لحاظ را در تمام کارهای خود به انجام می رساند.

رسا ـ به نظر شما استقلال و آزاد اندیشی یک خبرنگار باید در چه چهارچوبی تعریف شود؟

یک خبرنگار مستقل، محور قلمش، ابلاغ درد جامعه ایمانی و نشر افکار رهبری و ولایت جامعه اسلامی است. یک خبرنگار آزاداندیش هیچ گاه قلم خود را در راستای جناح بندی های سیاسی و منافع گروهها و احزاب قرار نمی دهد بلکه آنچه برای او اهمیت دارد این است که نگاه، گرایش و تعریف سیاسی او در حوزه فعالیت، در چهارچوب ولایت فقیه تعریف شود. یعنی تعریفی که برای اشخاص، احزاب و صاحبان قدرت قائل است به میزان پایبندی به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای فرامین ولایت فقیه بستگی دارد و دسته بندی های او از جناح ها، افراد و مدیران در این راستا تعریف می شود.

یک خبرنگار مستقل درد مردم را می شناسد و تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار می بندد و منافع عمومی در جامعه اسلامی برای او دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

یک خبرنگار مستقل شخص دوست و جناحی نگر نیست، زیرا شخص دوستی انسان را به سمت حب و بغض های بعضا آلوده سیاسی می کشاند و از این لحاظ قلم او در مسیر منافع سیاسی افراد قرار می گیرد نه منافع عمومی و مصالح جامعه اسلامی.

رسا ـ به نظر شما چرا عده ای در صدد در دست گرفتن رسانه ها و تریبون های عمومی هستند؟  

اگر نقش رسانه را نقش یک مربی دانستیم و جایگاه آن را انعكاس‏ آمال و آرزوي ملت ها قرار دادیم، طبیعی است که خواستگاران کثیری به سمت این وسیله بروند تا آحاد جامعه را بر اساس فکر خود خط دهی کنند و در آمال و آرزوي آنها دست کاری کنند.

مقام معظم رهبری یکی از هشدارهای مکرر خود را موضوع نفوذ به ویژه در حوزه رسانه ها، نفوذ رسانه ای بیان فرمودند و این نشان می دهد که دشمنان به واقع به اهمیت جایگاه و اثرگذاری رسانه ها در خط دهی و جهت دهی به جامعه پی برده و در این عرصه ورود جدی کرده اند.

مقام معظم رهبری به مبحث بزک چهره استکبار به ویژه آمریکا از سوی برخی از رسانه ها بیان صریحی داشته اند که در ادامه پروژه نفوذ و اثرگذاری بر افکار عمومی در داخل کشور است و به صورت نمونه موضوع وادار کردن ملت ایران به تسلیم در برابر قدرتهای زورگو و نیز نشان دادن سبک زندگی غربی و آمریکایی به عنوان آمال و آرزو به جامعه به ویژه نسل جوان از جمله اهداف این نظام سلطه و رسانه های دنباله روی آنان در خارج و داخل کشور است.

در این جا هم باید مراکز امنیتی با شناسایی عوامل پیاده نظام دشمن در کشور به ویژه در حوزه رسانه با آنها برخورد کنند و هم رسانه های انقلابی و در تراز انقلاب به صورت جدی ورود نمایند و ضمن هشدار به افکار عمومی، مبانی انقلاب را به صورت هنرمندانه و براساس ذوق رسانه ای خود یادآور شوند.

رسا ـ نقش رسانه های فعال در حوزه دینی به ویژه خبرگزاری رسا را در آشنایی جامعه با مبانی حوزه های علمیه و علما تا چه اندازه ای می دانید؟

امروز صحبت از تأثیرگذاری رسانه ها یا تأثیرپذیری جامعه از وسایل ارتباطات جمعی مانند صحبت از تأثیرگذاری خورشید بر پهنه کره زمین است، یعنی اثری که امروز برای همه آشکار شده است و قابل انکار نیست.

امروز شعاع تأثیر گذاری رسانه ها پهنه وسیعی از جغرافیای زمین است و به قولی این رسانه ها هستند که تمام جامعه جهانی را مانند یک دهکده زیر چتر خود قرار داده اند، امروز که دشمنان با قویترین ابزارها و به روزترین روش ها درصدد سلطه افکار و ایده های مورد نظر خود بر افکار عمومی جهانی هستند، رسانه هایی که در چهارچوبی اسلامی و دینی قرار می گیرند، باید به دنبال بیداری افکاری عمومی باشند و در مقابل این جریان گسترده بایستند.

رسانه های دشمن به شدت با توجه به تعداد بالای این دسته از رسانه های با پیشرفته ترین ابزارها و امکانات پیشرفته با انواع روش ها از جمله شبهه آفرینی بر ضد دین، تفکر اسلام ناب محمدی(ص) مشغول فعالیت هستند.

در این تقابل جدی، رسانه های دینی نیز باید با شناسایی اهداف آنان به مانند پادزهر عمل کنند. یکی از مشکلات امروز ما عدم شناخت درست جامعه از مراکز دینی و حوزه های علمیه و خدمات آن به جامعه است. دراین جا لازم است که رسانه هایی مانند خبرگزاری رسا با باز نشر خدمات حوزه های علمیه و زحمات عالمان  ربانی، ضمن آشنایی سطح عمومی جامعه، در تقابل با هجوم رسانه های معاند به علما و حوزه های علمیه ورود نمایند و نقشی موثری را ایفا کنند.

امروز یکی از نکات مورد توجه این است که متولیان دین در جامعه ما مظلوم هستند و رسانه های دینی از جمله رسا باید مظلومیت متولیان دین را فریاد کنند. به عنوان نمونه هر گاه که برخی از مراجع و علما در موضوعی ورود کنند و تذکر بدهند برخی ها با استفاده از ابرازهای رسانه ای و شبکه های مجازی در صدد تخریب این علما و یا جبهه گیری علیه مواضع آنها هستند.

نگرانی های زیادی از سوی افراد متدین درباره وضع جامعه وجود دارد و رسانه ها در کنار بیان دیدگاه های علما و مراکز دینی، باید درد دینداران را به متولیان دین برساند.

یکی دیگر از کارکردهای مهم رسانه های دینی رساندن شبهات در سطح جامعه به حوزه های علمیه و نشر پاسخ های علما برای افکار عمومی است و انتظار از خبرگزاری هایی مانند رسا و رسانه های گروهی دینی ورود جدی و قاطع در این عرصه است.

مطالبه گرایی، آرمانخواهی و نقایص جامعه باید از سوی حوزه های علمیه و رسانه های دینی فریاد زده شود تا مسؤولان وادار به رفتارهایی براساس گفتمان انقلاب و اسلام و چهارچوب اندیشه تفکری اسلام و انقلاب شوند./1313/404/ب2

ارسال نظرات