۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۴۳۴۹۶
مدیر مرکز اسلامی امام رضا در برلین:

امام رضا هنوز از مرز ایران فراتر نرفته است/ برای معرفی امام در جوامع غیرمسلمان باید با عقلانیت پیش رفت

حجت الاسلام والمسلمین ایلماز با بیان اینکه امام رضا(ع) هنوز از مرز ایران فراتر نرفته است، گفت: به فرموده آن حضرت اگر مردم دنیا محاسن کلام اهل بیت(ع) را که معنویت، علمیت و عقلانیت است بدانند قطعا از ایشان تبعیت می کنند.
امام رضا علیه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین صباح الدین ترک ایلماز، مدیر مرکز اسلامی امام رضا(ع) در برلین شامگاه گذشته در مراسم بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که در هتل خورشید تابان برگزار شد، به تبیین مفهوم و ویژگی های شعار چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که «گفت و گو و عقلانیت در سیره امام رضا(ع)» است، پرداخت.

وی با بیان اینکه این شعار هم با اقتضائات زمان متناسب و هم فرصتی است که عقلانیت مکتب اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم، در توضیح واژه امام رضا(ع)، گفت: ما همیشه امام را از پنجره شیعه یا مسلمانان نگاه می کنیم و اصلا فکر نکرده ایم غیرمسلمانان و اروپایی ها از چه منظری به ایشان می نگرند؛ اکثرا با دوسه جمله که امام رضا(ع) در مشهد است و حرم و فلان تعداد زائر دارد یا عالمی که هزار سال پیش می زیسته، می شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین ایلماز با طرح این پرسش که آیا به راستی چنین شناختی از امام در شأن ایشان است؟، ادامه داد: امام رضا(ع) همچون اجداد طاهرینشان، منبع دین هستند نه عالم و مجتهد و ناقل دین؛ خداوند منبع دین را قرآن، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) معرفی کرده است

بنابراین اهل بیت(ع) خودشان حجت هستند و برای شناساندن امام به جوامع غیرمسلمان، این مهم باید تبیین شود.

برای معرفی امام در جوامع غیرمسلمان باید با عقلانیت پیش رفت

نویسنده کتاب ولایت فقیه؛ الگوی دولت اسلامی، با بیان اینکه تاکنون امام رضا(ع) هنوز از مرز ایران فراتر نرفته است، اظهار کرد: به فرموده آن حضرت اگر مردم دنیا محاسن کلام اهل بیت(ع) را که معنویت، علمیت و عقلانیت است بدانند قطعا از ایشان تبعیت می کنند.  

وی ادامه داد: با معجزه و کرامت فقط در کشورهای اسلامی می شود امام را معرفی کرد زیرا این کشورها 5 هزار سال است با معنویت و روح گرایی زندگی می کنند اما در غرب بحث از خردگرایی است و با استدلال های معنوی نمی شود پیش رفت.

حجت الاسلام والمسلمین ایلماز در توضیح واژه «سیره»، گفت: رفتار، گفتار و تقریر امام حجت است و بدون چون و چرا باید تبعیت شود؛ در زمان امام رضا(ع) توحید اجتماعی به دلیل ترجمه و ورود افکار الحادی در خطر بود به گونه ای که جامعه رو به الحاد پیش می رفت لذا ایشان در حدیث سلسلة الذهب تأکید کردند ولایت ائمه اطهار شرط توحید است.

سه حوزه مورد تأکید برای واکاوی سیره امام رضا

مدیر مرکز اسلامی امام رضا(ع) در برلین با اشاره به اینکه سیره امام رضا(ع) باید در سه حوزه انشای دین و توحید اجتماعی، تفسیر دین با شرایط زمان و تولید و تکثیر معارف دینی در جامعه بررسی شود، افزود: مسؤولان بدانند اگر تابع ائمه اطهار(ع) هستند باید ابتدا مشکلات جامعه را بشناسند تا بتوانند آن ها را حل کنند.

وی در تبیین واژه «عقلانیت» تصریح کرد: در غرب، 2 هزار سال است عقلانیت و گفت و گو تحت عناوینی چون راسیونالیزم و پوزیتیویسم مطرح است و دنیای امروز، دنیای خردگرایی است در حالی که این واژه اخیرا در محافل ما وارد شده است.

در اسلام 14 دکترین برای عقلانیت داریم

حجت الاسلام والمسلمین ایلماز خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما 14 دکترین از 14 معصوم داریم برای به کار انداختن عقل برای حل مشکلات جامعه داریم؛ امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه، بیدار کردن عقول مردم و فهم عقلانیت دینی را از وظایف پیامبران معرفی می کنند.

این خادم فرهنگی مجمع جهانی رضوی عقل نظری(شفافیت و نبود شبهه نظری در سیره امام)، عقل عملی، شناخت شرایط زمان و مکان و زمان بندی را از ارکان عقلانیت برشمرد و در توضیح واژه «گفت و گو» یاداور شد: گفت و گو با دیالوگ که تعبیر غربی ها است، متفاوت است؛ برای مثال گفت و گوی میان ادیان از نظر آن ها این است که ادیان بشری و الهی یکدیگر را به رسمیت شناخته و با هم به گفت و گو بنشینند که نتیجه آن می شود به رسمیت شناختن بودیسم و بهائیت از سوی سازمان ملل.

وی اضافه کرد: غرب، گفت و گو با معنای مد نظر ما را قبول ندارد و معتقد به پلورالیزم دینی است(دین حق یکی نیست).

حجت الاسلام والمسلمین ایلماز با بیان اینکه اگر دیالوگ را با عقلانیت ائمه اطهار(ع) شروع کنیم موفق خواهیم بود، تأکید کرد: واژه هایی را که از غرب وارد شده دقیق بشناسیم و بررسی کنیم چرا که درون آن ها فرهنگ غرب نهفته است که می خواهد فرهنگ اسلام را زمین بزند.

پارادایم دنیای آینده، عشق به معنویت خواهد بود

در ادامه، واعظی، دبیر علمی بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) گفت: هدف جشنواره این است که با هر قدم یا قلمی، علم و ارزش های درونی امام رضا(ع) را به جهانیان معرفی کنیم.

وی، نابودی اسلام با اسلام را طرح صهیونیست ها برای ایجاد ناامنی در جهان اسلام خواند و افزود: دنیای امروز، تشنه ارزش ها و معنویت است و پارادایم دنیای آینده همین عشق به معنویت خواهد بود./930/201/ب2

ارسال نظرات