۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۴۴۹۴۹
رییس قطب بنیادهای نظری علوم انسانی:

توجه به علوم انسانی از برکت انقلاب و خیزش فرهنگی کشور است

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا انقلاب اسلامی را زمینه ساز توجه به علوم انسانی دانست و گفت: همه مسائل که امروز درباره علوم انسانی مطرح می شود به برکت انقلاب و خیزش فرهنگی کشور است.
حمید پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه گفتمان نخبگان علوم انسانی ظهر امروز در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در این مراسم با بیان این که در کشور اردوهای دانشجویی و علمی مختلف تشکیل می شود، اظهار داشت: شاید در برخی از این اردوهایی که در قم و شهرهای دیگر انجام می شود، بیشتر رویکرد عمومی فرهنگی و گاه اعتقادی و دینی دارد و یا حتی گاهی رویکردهای عمومی نسبت بین حوزه و دانشگاه مطرح می شود.

گفتمان نخبگان اردویی تخصصی است

رییس قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی افزود: این نخستین اردویی است که با ویژگی خاص تری شکل می گیرد که موضوع آن محدود تر است و صرف بررسی اعتقادات، اندیشه های اسلامی و مباحث نظری و عام دینی نبود بلکه در این دوره بحث علم و علوم انسانی و با مخاطب خاص تری شکل گرفت؛ مخاطب بحث ما دانشجویانی بودند که در آستانه ورود مباحث علوم انسانی هستند و عمر خود را هزینه این حوزه می کنند.

وی با بیان این که مباحث این اردو با همه آینده زندگی دانشجویان مرتبط است، ابراز داشت: علوم انسانی به طور مستقیم با حوزه حیات انسانی جامعه اسلامی و حیات بشری مرتبط است؛ علوم انسانی در مرحله بعد از انسانیت به دنبال نسبت سازی با فرهنگ، باورها، اعتقدات و جهان بینی اسلامی است و ما در مرحله بعد می خواهیم نسبت سازمان های علمی که عهده دار آموزش علوم انسانی هستند از یک سو با سازمان علمی دیگری که هویت تاریخی ما با آن پیوند دارد یعنی حوزه علمیه را تبیین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: در نهادهای دیگر دانشگاهی اردوهایی با موضوع نسبت بین علوم انسانی و حوزه کمتر شکل می گیرد؛ گاهی در سالروز پیوند حوزه و دانشگاه نشست های یک روزه یا دو روزه تشکیل می شود که به مسأله حوزه و دانشگاه می پردازد ولی به این مقدار تخصصی نیست.

وی با بیان این که در این اردو دانشجویان 12 روز با چیستی علوم انسانی و مباحث مرتبط با آن آشنا شدند، تأکید کرد: نسبت علوم انسانی با اسلام و جامعه اسلامی در این چند روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دیدگاه های مختلف مطرح شد؛ هدف از این اردو توجه بخشیدن به نسبت علوم انسانی با اسلام است.

اهمیت پیوند علوم انسانی با اسلام در میان اندیشمندان جهان

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز کمتر متفکر و اندیشمندی است که با تفکر در علوم انسانی به ضرورت پیوند آن با اسلام توجه پیدا نکند؛ و کمتر هستند کسانی که اصل این مسأله را ضروری ندانند و بومی شدن علم در جوامع اسلامی را قبول نداشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت فلسفه علم، ابراز کرد: در دهه شصت فلسفه علم در جهان مطرح می شود و دو دهه بعد در ایران هم ابتدا در دانشگاه شریف فلسفه علم پیش می آید و بعدها واحدهایی از علوم اجتماعی شکل می گیرد و امروز شاهد رشته ای در سطح ارشد و دکترا داریم که به فلسفه علم می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان ساخت: هدف دیگر ما از برگزاری این دوره این بود که دانشجو در هر رشته ای از علوم انسانی در آغاز ورود به تحصیلات عالی از افق بالا به مسائل رشته خود نگاه کرده و قدرت جهانی که در پس این رشته هست را بداند و بتواند از هویت جهانی آن دفاع کند و بداند امروز علوم انسانی پایه و اساس مسائلی از جمله سیاست و اقتصاد است.

وی انقلاب اسلامی را زمینه ساز توجه به علوم انسانی دانست و یادآور شد: همه این مسائلی که امروز مطرح می شود به برکت انقلاب و خیزش فرهنگی کشور است؛ البته این را هم باید بدانیم بعد از انقلاب زمینه برای تقابل با علوم انسانی فراهم شد که این هم کار بیشتری را از صاحبان علوم انسانی می طلبد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات