۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۴۴۵۹۱۲
آیت‌الله ری‌شهری:

تداوم تقوا انسان را به قله یقین می‌رساند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تأکید بر رعایت تقوا، گفت: تداوم تقوا انسان را به قله یقین می‌رساند.
آیت الله ری شهری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آیت ‌الله محمد محمدی ری‌شهری در جمع فرماندهان، مسؤولان و اعضای سپاه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام استان تهران در ادامه مبحث تفسیر دعای مکارم اخلاق از صحیفه سجادیه بیان کرد: در دومین فراز این دعای نورانی آمده است که «پروردگارا یقین مرا برترین یقین قرار بده» و در این‌باره، مهمترین مباحثی که مطرح خواهد شد، ابتدا توجه به معنای یقین است و دیگر  جایگاه یقین در فرهنگ اسلام و سپس  اینکه چگونه می‌توان به مراتب یقین دست یافت.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در ارتباط با معنای یقین گفت: معنای یقین همان علم است که به لحاظ آرامش دادن به قلب انسان به آن یقین گفته می‌شود و البته یقین دارای مراتبی است که به پائین‌ترین مرتبه آن که با ایمان تفاوتی ندارد، مرتبه علم الیقین گفته می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام اظهار داشت: در روایت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در تفاوت بین ایمان و یقین آمده است که بین ایمان و یقین یک وجب فاصله است، ایمان، آن چیزی است که انسان از راه گوش می‌فهمد و باور می‌کند، اما یقین آن چیزی است که انسان می‌بیند و باور می‌کند و نسبت به آن چیزی که ندیده استدلال می‌کند و مطابق آیات شریف قرآن حضرت ابراهیم علیه‌السلام، نیز از خدای متعال در خواست کرد که نحوه زنده کردن مردگان را به او نشان بدهد تا علاوه بر ایمان به اطمینان قلبی برسد و خدای متعال نیز در معجزه ای این امر را به او نشان داد.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: خیلی مهم است که این فراز از دعای مکارم اخلاق از صحیفه سجادیه درباره کسی مستجاب شود، زیرا انسان در آن حالت، به بالاترین درجه ایمان رسیده است و مهمترین مراتب تقوا را طی کرده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: هرکس که شهادتین بگوید مسلمان محسوب می‌شود، اما مسلمان در اسم است و مرتبه بعدی آن باور قلبی یعنی ایمان است و همچنین مرتبه بعد از آن نیز عمل به آنچه به آن ایمان آورده یعنی تقواست و در مرحله بعد نیز انسان به یقین می‌رسد به این معنی که تداوم تقوا انسان را به قله یقین می‌رساند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: فردی که به یقین برسد، هر آنچه که به آن ایمان دارد در برابر دیده دل او آشکار خواهد شد و صاحبان علم الهی و آنان که به مرتبه یقین رسیده‌اند، در ردیف فرشتگان و خدای متعال، گواه یگانگی خدا هستند و حقایق غیبی برای ایشان آشکار خواهد شد، وقتی حقایق برای انسان آشکار شد، دیگر نیازی به برهان و دلیل عقلی نخواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام با استناد به روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: خداوند به هر انسانی، غیر از چشمان ظاهر، دو چشم باطن نیز داده است، برخی فقط با چشم ظاهر می‌بینند ولی انسانهای مهذب و خود ساخته با عنایت الهی با چشم باطن نیز می‌بیند و با دیده غیبی ایمان به غیب می‌آورد.

آیت‌الله محمدی ری شهری اظهار داشت: در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که وقتی از ایشان پرسیده شد، چگونه اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، در روز عاشورا از شهادت و مرگ در رکاب امام حسین علیه‌السلام، استقبال می‌کردند، آن‌حضرت فرمودند، حقایق برای ایشان آشکار بود، در حالی که ایشان منازل خودشان را در بهشت می‌دیدند و به سمت آن می‌شتافتند.

وی در ابتدای سخنان خود، ضمن گرامیداشت یاد دو شهید گرانقدر ، شهید رجایی و شهید باهنر گفت: بر روان پاک ایشان و همه شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی درود می‌فرستیم، با این امید که بتوانیم با رهروی این دو بزرگوار و همه شهدای انقلاب دین خود را به نظام و رهبری این نظام مقدس، ادا کنیم و در روز قیامت پیش شهدا روسپید باشیم./813/102/ب2

ارسال نظرات