۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۴۸۴۵۵
آیت الله مصباح یزدی:

کسانی که از آمریکا می ترسند مبانی توحیدی شان ضعیف است

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به امام راحل به عنوان نمونه کامل انسان توحیدی گفت: اگر لا اله الا الله که ریشه توحید در انسان است قوی شود هیچ ترسی برای انسان از هیچ قدرتی باقی نمی ماند، بنابراین کسانی که از قدرت آمریکا و امثال او می ترسند مبانی توحیدی ضعیفی دارند هرچند در دل خدا را قبول داشته باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از اساتید، اعضای هیأت علمی و نخبگان دانشگاه های سراسر کشور با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با این استاد برجسته درس خارج دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله مصباح یزدی در این دیدار با اشاره به فضیلت دهه نخست ذی الحجه اظهار داشت: این ایام از روز اول ذیحجه تا عید قربان فضیلت خاصی در ادیان الهی به ویژه در اسلام دارد و بر اساس روایات همان 10 روزی است که بر موعد حضرت موسی(ع) اضافه شد، چون قرار بود یک ماه به عبادت و مناجات در کوه طور بپردازد و بعد از آن 10 روز اضافه شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: این 10 روزی که بر میعاد حضرت موسی(ع) در کوه طور اضافه شد در اسلام جایگاه ویژه ای دارد که از جمله آن قرار گرفتن حج و عمره در آن است؛ برای عموم مردم مستحب است ذکری را هر روز 10 مرتبه بگویند که عبارت های آن با «لا اله الا الله» همراه است؛ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ...

جایگاه «لا اله الا الله» و توحید در اسلام

وی در ادامه با اشاره به جایگاه «لا اله الا الله» در احکام اسلامی، ابراز کرد: مهم ترین دلیل بر عظمت این ذکر روایت سلسلة الذهب از سوی حضرت رضا(ع) در نیشابور است که در آن روز پایتخت علمی جهان بود و علما و محدثان زیادی داشت؛ حضرت زمانی که 12 هزار نفر قلم به دست منتظر بودند که مطلبی از ایشان به یادگار داشته باشند فرمودند پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین از پیامبر و ایشان از جبرئیل و از  لوح و قلم از و لوح از جانب خدای متعال نقل می کند که «کلمة لا اله الا الله دژ محکم من است و هر کس در آن داخل شود از عذاب الهی در امان است» و آنها یادداشت کردند ولی بار دیگر سرخود را از محمل بیرون آوردند و گفتند «این جمله برای تحققش شرطی دارد و من که امام هستم از شروط آن به شمار می روم».

وی ادامه داد: آیا اگر حضرت سفارش عملی می گفت بهتر نبود؟ چرا حضرت در این جمع بزرگ بر روی جمله «لا اله الا الله» تکیه می کند که باید کمی در مورد آن توضیح بدهیم؛ انسانیت ما در کارهای اختیاری ما ظهور می کند، چراکه رشد جسمی و کارهای غیر ارادی از امور حیوانی است و اهمیتی ندارد؛ انسانیت با رفتارهای اختیاری رشد پیدا می کند و همه انبیاء نیز آمدند تا رفتار ما را سامان بدهند؛ حال این رفتار ها به یک سلسله باورها برمی گردد.

وی افزود: به عنوان نمونه وقتی می گوییم انسان شریف، راستگو است و جامعه با صداقت سامان می یابد و با دروغ اعتمادها سلب می شود، این خوب و بدها از یک سری باورها سرچشمه می گیرد پس انسانیت انسان به باورهایی بستگی دارد که ریشه ارزش ها است که خود ارزش ها ریشه رفتارهای انسانی است که انسانیت را رقم می زند.

ریشه همه باورها اعتقاد به خدا است

وی با تأکید بر این که همه عقاید و باورها به یک باور اصلی برمی گردد، خاطرنشان کرد: ما پدیده تصادفی نیستیم بلکه آفریننده واحدی داریم که نظیری ندارد و همین موضوع اصلی ترین چیزی است که به زندگی انسان جهت می دهد؛ بنابراین ریشه انسانیت اعتقاد به خدای واحد است و به همین خاطر امام هشتم روی این مطلب تأکید می کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: تدبیر همه عالم به دست یکی است و پاداش و کیفر همه با اراده یک نفر است، بنابراین باید هرچه می توانیم در اطراف آن فکر کرده و به لوازم آن متصل باشیم و باید به این درک برسیم که هیچ کس بدون اذن تکوینی خدا نمی تواند کاری را انجام دهد و برگی از درخت بدون اراده خدا نمی افتد؛ به همین خاطر است که در قرآن بیان می کند وقتی دشمنان خروارها آتش درست کردند و ابراهیم را داخل آن انداختند چون اذن خدا برای سوختن ابراهیم لازم بود آتش او را نسوزاند بلکه برای او باغستانی از گل شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که باید در برابر دشمنان بیشتر مقاومت کنیم و از سلاح های آنها نترسیم، عنوان کرد: «لا اله الا الله» کلمه ساده ای نیست، چراکه اگر این موضوع نقص پیدا کرد همه کارها با مشکل برخورد می کند؛ نمی توانیم بگوییم خدا هست ما هم او را قبول داریم ولی آمریکا را نمی شود کاری کرد او هم قوی است؛ این مسأله نشان می دهد که توحید ما عیب دارد.

رشد مفاسد با ضعف در توحید

وی اشاره داشت: وقتی انسان توحیدش ضعیف شد در رفتار او انواع مفاسد ظهور می کند، باید برای قوت توحید در وجود خودمان تلاش کنیم، حال اگر قبول کردیم که خدا همه کاره هست، او باید تعیین کند که از چه کسی اطاعت کند به همین دلیل در روایت سلسله الذهب حضرت رضا(ع) فرمود: لا اله الا الله شرطی دارد که آن هم اطاعت از امام است و امام را مردم نباید تعیین کنند بلکه خدا او را تعیین می کند.

وی با اشاره به نقص این موضوع در برخی از دین داران عالم، ابراز داشت: قرآن نقل می کند گروهی از بنی اسرائیل تحت فشار و ستم قرار گرفتند و دشمنان حتی خانه های آن ها را خراب کردند؛ پیامبری داشتند به نام سموئیل نزد او رفته و گفتند از خدا بخواه فرماندهی برای ما تعیین کند تا به جنگ ظالمان برویم و حق خود را بگیریم، پیامبرشان فرمود اگر خدا فرماندهی تعیین کند حرف او را قبول می کنید گفتند بله، ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم؛ ایشان گفت فرمانده شما شخصی به نام طالوت است که باید از او پیروی کنید.

وی ادامه داد: بنی اسرائیل سریع قول خود را زیرپا گذاشته و گفتند به چه دلیل او فرمانده شود درحالی که فرزندی و مالی در دست ندارد؛ پیامبرشان گفت: فرماندهی علم و تقوا می خواهد خدا او را از این حیث بر شما برتری داده است، قبول کردند و برای جنگ به راه افتادند؛ در میان راه طالوت گفت: برای پیروزی در این جنگ نباید از نهر آبی که به آن می رسیم بخورید و حداکثر یک مشت آب باید بخورید؛ اما فقط عده کمی حرف طالوت را گوش دادند و همان عده زیادی که حرف فرمانده را گوش نکرده بودند وقتی نزدیک لشکرگاه دشمن رسیدند گفتند ما چطور می توانیم با این لشکر بجنگیم؟ عذر و بهانه آوردند و رفتند ولی عده کمی که حرف طالوت را گوش داده بودند گفتند چه بسا گروه اندکی به اذن خدا بر لشکر قهاری پیروز شود و همین عده قلیل پیروز شدند و لشکر بزرگ را شکست دادند.

حوادث تاریخی قرآن امروز نیز جریان دارد

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به هدف از بیان این گونه داستان ها در قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: بیان این داستان ها به این معنا است که مسلمان ها نیز باید مواظب باشند چرا که برای آنها نیز از این گونه اتفاق ها می افتد؛ قرآن می گوید همانند بنی اسرائیل نباشید و بدانید همان هایی که تشنه و گرسنه ماندند پیروز شد چرا که آن تعداد کم لا اله الا الله قوی داشتند و توکل بر خدا کردند.

وی با تصریح بر این که ما باید فکر کنیم که جزو کدام گروه هستیم، افزود: در طول تاریخ دفاع مقدس هر موقع در تنگنای شدید واقع شدیم پیروز شدیم چون کسانی که دست خالی دارند فقط اعتمادشان به خدا است؛ نمونه دیگری که اتفاقا این داستان نیز در قرآن بیان شده جنگ حنین است که مسلمان ها از نظر تعداد خیلی زیاد بودند و امید زیادی به خودشان داشتند و اتکای به خدا را فراموش کردند که قرآن می گوید زمین با همه وسعت بر آنها تنگ شد و شکست خوردند و در نقطه مقابل جنگ بدر است که مسلمان ها با این که ذلیل بودند ولی چون توکل و اعتماد به خدا داشتند، خدا آنها را پیروز کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به امام راحل به عنوان نمونه کامل انسان توحیدی عنوان داشت: امام وقتی از پاریس برمی گشت در جواب خبرنگار که از او پرسید چه حسی دارید که الان به ایران می رسید و عده زیادی منتظر شما هستند، گفت هیچ احساسی ندارم و همین امام قسم می خورد که من در تمام عمرم حتی یک بار نترسیدم؛ امام با توحید قوی خود توانست انقلاب نوپایی را ارتش به هم ریخته و سپاه تشکیل نشده و بدون علم و فناوری سرپا نگاه دارد و چون خدا را داشت با شرق و غرب عالم برخورد می کرد.

خاطره آیت الله مصباح یزدی از جنگ سی و سه روزه لبنان

وی با اشاره به جنگ سی و سه روز لبنان، یادآور شد: ما بعد از جنگ سی و سه روزه لبنان خدمت سید حسن نصرالله رسیدیم؛ ایشان پیروزی در این نبرد نابرابر را مرهون امدادهای الهی می دانستند.

عضو جامعه مدرسین در پایان افزود: این همان اتفاقی است که خداوند در جنگ بدر هزار فرشته را مأمور کرد تا به مسلمان ها کمک کند و ایشان( سید حسن نصرالله) به من می گفت اگر این اتفاق نیفتاده بود و امدادهای الهی نبود به طور کلی شکست خورده بودیم؛ بنابراین باید بدانیم که خدا همان خدا است و اگر بدری باشیم نه حنینی خداوند دست ما را می گیرد./1330/پ201/ج

 

ارسال نظرات