۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۴۴۹۱۰۸
رییس ستاد دهه غدیر خبر داد؛

ارسال حدود 200 مقاله به دبیرخانه اجلاس بین المللی دهه غدیر

رییس ستاد دهه غدیر کشور از ارسال حدود 200 مقاله به دبیرخانه هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر خبر داد.
رییس ستاد دهه غدیر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمود نظری خادم الشریعه، رییس ستاد دهه غدیر کشور عصر شنبه در نشست خبری با رسانه های استان از برگزاری هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت دهم مهر ماه امسال در تهران خبر داد.

وی با بیان این که تاکنون شش اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در استان های مختلف کشور و با حضور میهمانانی از داخل و خارج کشور برگزار شده است، افزود: امسال نیز این اجلاس بین المللی با حضور اندیشمندان و محققانی از مراکز حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج کشور در پایتخت کشور برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام نظری به تدوین فراخوان مقاله این اجلاس از ماه ها قبل اشاره کرد و با اشاره به این که این فراخوان با برگزاری بیش از 10 جلسه علمی با اساتید حوزه و دانشگاه مازندران تدوین شد، بیان داشت: این فراخوان در چهار محور اصلی، غدیر پژوهشی، غدیر و جهانی شدن، غدیر و اقتصاد مقاومتی و دهه غدیر؛ فلسفه شکل گیری و نقش آن تدوین شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفت: به منظور تحقق مطالبات معظم له در سال جدید مسأله اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از محورهای ویژه اجلاس با دو موضوع فرهنگ غدیر و جهانی سازی اقتصاد مقاومتی و فرامقاومتی و فرهنگ غدیر و راهبرد تحقق اقتصاد مقاومتی از منظر تفکر، تعقل و دینمداری مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام نظری به تشکیل شورای سیاستگذاری اجلاس با عضویت مراکز مهم حوزوی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و افزود: در این شورای مراکزی نظیر دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه شهید بشتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه مازندران، دانشگاه امیرالمؤمنین(ع)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و جامعه المصطفی عضویت دارند.

وی با بیان این که کمیته علمی هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر با عضویت بیش از سی استاد حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرده است، تصریح کرد: پس از برگزاری نشست های متعدد علمی و اجرایی، فراخوان مقاله به بیش از 400 مرکز دانشگاهی و حوزوی داخل و خارج از کشور ارسال شده است.

رییس ستاد دهه غدیر کشور از ارسال حدود 200 مقاله علمی از سوی محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی به دبیرخانه هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر خبر داد و گفت: با توجه به این که تنها دو ماه برای ارسال مقالات به محققان زمان داده شد اما شاهد استقبال گسترده محققان داخلی و خارجی از این فراخوان بودیم.

حجت الاسلام نظری به استقبال محققان و پژوهشگران خارجی از فراخوان مقاله این اجلاس اشاره کرد و گفت: مقالاتی از کشورهای آمریکا، الجزایر، مصر، لبنان و عراق و دیگرکشورهای اسلامی به دبیرخانه اجلاس ارسال شده است.

وی به تشکیل کمیته داوران برای بررسی دقیق مقالات ارسالی به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: مقالات ارسالی به دبیرخانه برای بررسی دقیق و کارشناسی به دوران ارسال شد که پس از بررسی های صورت گرفته حدود 140 مقاله امتیاز لازم را کسب کرده اند.

رییس ستاد دهه غدیر کشور با بیان این که کلیه مراحل پذیرش مقاله در طول این مدت از طریق سایت و پنل کاربری اعضا صورت گرفته است، افزود: انشاء الله مقالات برگزیده ضمن چاپ در مجموعه مقالاه از آنها در روز اجلاس تجلیل ویژه خواهد شد.

حجت الاسلام نظری به برنامه های جنبی اجلاس امسال اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیسیون های تخصصی پیرامون محورهای مهم فراخوان مقاله از جمله برنامه های اجلاس است که همزمان در روز برگزاری با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و همچنین محققان و پژوهشگران تشکیل خواهد شد.

وی با بیان این که هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت دهم مهر در دو نوبت صبح و عصر در تهران برگزار خواهد شد، افزود: مقالاتی که حائز نمره لازم شدند به صورت سخنرانی در روز اجلاس ارائه و مابقی نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

رییس ستاد دهه غدیر کشور همچنین از حضور محققان و پژوهشگران خارجی در این اجلاس خبر داد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با مراکز بین المللی نظیر وزارت خارجه، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذهب اسلامی انشاء الله شاهد حضور اندیشمندانی از کشورهای خارجی باشیم.

حجت الاسلام نظری با بیان این که ستاد دهه غدیر کشور به دنبال فرهنگ سازی این اصل بی بدیل دینی در جامعه است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز به برکت تلاش های علما و بزرگان دینی دهه غدیر جهانی شده و وجهه بین المللی پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که جامعه امروز اگر بخواهد به تکامل، تعادل و پیشرفت دست یابد باید فرهنگ دهه غدیر را احیاء کند، افزود: ابتدای این دهه با عظمت با عید قربان به عنوان امتحان الهی حضرت ابراهیم خلیل الله آغاز و انتهای این دهه که روز 18 ذی الحجه می باشد به نص صریح آیه بلغ و الیوم تکمیل دین و اتمام نعمت است.

دبیر هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر با بیان این که انتصاب حضرت علی(ع) به امامت الهی بود و از روز ازل تعیین شد، بیان داشت: امیرالمؤمنین علی(ع) در روز عید غدیر امیر نشد بلکه این منصب از روز ازلبرای این شخصیت بزرگ اسلام تعیین شد.

حجت الاسلام نظری با بیان این که انتصاب حضرت علی(ع) به مقام امامت بشری نیست بلکه یک هدف مکنون در عالم خلقت است که در روز عید غدیر آشکار شد، گفت: جهان امروز برای سعادت و تعالی باید از فرهنگ علوی و نبوی ارتزاق کند که دهه غدیر یک هدف و نظریه مبارک است و می تواند تمام بشریت را در مسیر تعالی حقیقی قراردهد.

وی با بیان این که فرهنگ غدیر مبنای وحدت و همدلی است، ادامه داد: بشر امروز باید با کنار گذاشتن تخاصم و لجبازی تنها با تفاهم و تعادل در مسیر حق گام بردارد.

رییس ستاد دهه غدیر کشور در ادامه سخنان خود به سالگرد فاجعه عظیم منا اشاره کرد و با بیان این که ننگ تاریخ بر آل سعود باد که خود را خادم الحرمین نامیده در حالی که این رژیم سفاک خائن الحرمین است، ادامه داد: این رژیم لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد چون از وهابیت تزریق می شود و وهابیت نیز از صیهونیسم خط و مشی می گیرد و همه این ها دشمن بشریت است.

حجت الاسلام نظری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که ستاد دهه غدیر کشور امسال به دنبال پیوند میان غدیر و عاشورا است، گفت: به همین دلیل زمان برگزاری هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر پس از عید غدیر و در آستانه ماه محرم برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که غدیر اثبات خلافت و عاشورا استمرار امامت در عرصه وجود است که با خون امام حسین(ع) و 72 یار باوفایش ماندگار شده است، ادامه داد: غدیر و عاشورا را باید با هم پیوند بزنیم و همان طور که مردم در داخل و خارج عاشورا را اهمیت می دهند، غدیر هم باید همانند عاشورا جهانی شود چون شیعه  دو پرو بال دارد که یکی غدیر و دیگری عاشورا است.

حجت الاسلام نظری با بیان این که امروز دنیا تشنه فرهنگ غدیر است، افزود: باید این فرهنگ اصیل و انسان ساز با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود در جامعه جهانی تبیین شود تا همه ملت های جهان از برکت غدیر بهره مند شوند.        

رییس ستاد دهه غدیر کشور با اشاره به این که امسال به بعد علمی و فرهنگی اجلاس دهه غدیر توجه خاص شده است، تصریح کرد: نگاه ستاد دهه غدیر توجه به بعد علمی برنامه و تقویت و غنابخشیدن به آن است.

حجت الاسلام نظری در ادامه سخنان خود به مسأله ولایت فقیه و ضرورت تبعیت همه بخش های جامعه از مقام ولایت اشاره کرد و گفت: در نظام دینی که ولی فقیه محور امور است همه بخش های جامعه به ویژه مسؤولان باید گوش به فرمان رهبری باشند طوری نباشد که مقام معظم رهبری حرفی را بزنند و دولت در مسیر دیگری گام بردارد.

وی با بیان این که همه دغدغه مقام معظم رهبری رفع مشکلات مردم به ویژه مسأله معیشت است، تصریح کرد: هر شخصیتی را که مردم انتخاب کنند و مقام معظم رهبری نیز ایشان را تنفیذ کنند مورد قبول و احترام ما است.

رییس ستاد دهه غدیر کشور با اشاره به این که رییس جمهور در این مدت زمان که از عمر دولت گذشته بهتر از این ها می توانستند در جامعه اثرگذار باشند، گفت: اگرچه در قضیه برجام با عنایت و راهنمایی های مقام معظم رهبری توفیقاتی حاصل شد، اما انتظارات جامعه از دولت بیشتر از این ها است./950/202/ب2

ارسال نظرات