۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۴۹۲۰۸
آیت الله مجتهد شبستری:

عرفه فرصت استغفار و دعا است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه به برکت انقلاب در اکثر مساجد کشور دعای عرفه برگزار می شود، گفت: عرفه فرصتی برای استغفار از معاصی و دعای برای اسلام و مسلمانان است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جمع طلاب و روحانیان با تأکید بر حضور در مراسمات عرفه و قرائت دعای أن، اظهار داشت: حضور در مراسمات به هر نحو مهم است، حتی در صورت فرادی هم نباید از دعای روز عرفه غافل بود.

وی با بیان اینکه شب و روز عرفه امتیازی برای دعا دارد، گفت: عصر امروز در هر کجا باشید از این فرصت استفاده کنید و از دعای عرفه غفلت نکنید، به ویژه از دعای عرفه امام حسین (ع) که در روز در کنار جبل الرحمه دعای عرفه را با مضامین بلند خود قرائت کردند و امروز نیز باید با این دعا مأنوس بود و جامعه اسلامی و مسلمانان را دعا کرد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر دعا و طلب آرامش برای منطقه و مسلمانان و خروج کشورهای منطقه از این شرایط سخت و دشوار، افزود: عرفه روزی است که انسانها باید معرفت بیشتری نسبت به ذات ربوبی پیدا کنند و با تدبر در ادعیه وارده به پروردگار توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت دعای روز عرفه، ادامه داد: قدر و منزلت دعا زمانی مشخص می شود که انسان را از روزه داری که خود از افضل اعمال است در صورت تعارض و زمینه سازی برای عدم بهره گیری از فرصت روز عرفه مکروه خواهد بود، از این رو انسان به اهمیت دعای عرفه و روز عرفه پی می برد.

امام جمعه تبریز با اشاره به امتیاز ویژه دعای در روز عرفه، یادآور شد: براساس برخی روایتها اگر روزه گرفتن در روز عرفه مانع از دعا کردن شده و فرد نتواند دعاهای وارده را بخواند نباید روزه بگیرد و روزه نگرفتن استغفار ندارد، از این رو روز عرفه یک فرصت دیگر برای استغفار بعد از شبهای قدر است.

وی با بیان اینکه کسانی که از شبهای قدر بازمانده اند در این روز با حضور در صحرای عرفات بخشیده می شوند، افزود: امید است روزی با نابودی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود توفیق زیارت بیت الله حرام و توفیق حضور در صحرای عرفات به همه نصیب شود و در آن مکان حضور یابیم.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: خواندن دعای سید الشهدا در روز عرفه مورد تاکید بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این دعا در مساجد اغلب شهرستانها خوانده می شود.

وی با اشاره به اهمیت روز عرفه و عید قربان، افزود: به تعبیر برخی روایتها روز عرفه نیز مانند عیدهای فطر و قربان از اعیاد اسلامی است، در این روز برای امنیت و آرامش کشور اسلامی ایران و نابودی داعش، مزدوران کفار و دشمنان اسلام دعا و از خداوند اقتدار هر چه بیشتر نظام اسلامی را درخواست کنیم./۸۵۴/203/ب2

ارسال نظرات