۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۴۵۰۳۱۶
استاد حوزه علميه تشریح کرد؛

ویژگی های شب عيد غدير

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم گفت: شب عيد غدير همه فرشتگان به افتخاراميرمومنان نماز شب خوان‌ها را جايزه مي‌دهند و مي گويند اين خواست اميرمومنان(ع) است.
آيت الله مهدي احدي دركاشان آيت الله مهدي احدي دركاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمین مهدي احدي، شنبه شب در جشن بزرگ مهر غدير در بيت الزهرا كاشان، گفت: هركس ايمان نياورد به ويژه در امروز و بخواهد بميرد عذابش زياد است چون نظرات اميرمومنان آنقدر در بخشهاي مختلف هواشناسي، زمين شناسي، كيمياتولوژي و همه علوم آنقدر قوي است كه دانشگاهيان هيچ عذر و بهانه اي براي بي ايماني خود ندارند و فرداي قيامت بازخواست مي شوند.

وي با اشاره به اينكه امروز من در بخش هواشناسي نهج البلاغه هستم كه حتي متخصصان آن را درحيرت فرو برده است كه اميرمومنان در آن دوره چنين علومي را بيان كرده است.

حجت الاسلام والمسلمین احدي در ادامه با يادآوري بحث نفس از در نهج البلاغه، گفت: نخستین حرف ايشان در باره نفس اين است كه كيفيت و چگونگي نفس در قيامت است و اين سؤال پيش مي آيد كه اگر انسان بميرد نفس او كجا خواهد رفت، بدن مي پوسد اما نفس و هويت نفس نمي پوسد چون نفس مادي نيست.

وي با بيان اينكه حقيقت نفس به قدري مهم است كه اگر راست قامتان جهان به جايي رسيدند به اين دليل است كه مبدا براي آنها شده است، اضافه كرد: در قرآن به نفس سامان بخشيده و سامان يافته سوگند مي‌خورد و مي فرمايد، و نفش و ما سواها، كه اين سوا همان سامان بخشيدن است چون نفس سامان بخشيده آن نفسي است كه مسير تقوا و گناه را مي شناسد.

استاد درس ساخلاق حوزه علميه قم عنوان كرد: در ادامه مي فرمايد ‹‹فالهماهافجورها و تقواها›› نفس سامان بخشيده نيز نفسي است كه گناه را تا مسير تقوا مي شناسد و مي داند كه كدام مسير معنويت و امدادهاي غيبي خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین احدي يادآور شد: اميرمومنان در ذيل آيه شريفه ‹‹كل نفس معها سائق وشهيد›› مي فرمايد، هر نفسي در قيامت دو چيز همراه خود دارد، اول اينكه يك چيزي او را حركت مي‌دهد و معلوم است كه نفس ما افساردارد و افسار نفس فرداي قيامت مشخص مي‌شود و يكي ديگر اين است كه شاهداني هستند كه بر وجود نفس گواهي‌ مي‌دهند.

صاحب تفسير فروغ افزود: يك افسار به دستي است كه او را در محشر مي‌كشد و يك نفر ديگري هم هست كه مرتب به او مي‌گويد چشمان تو زنا كردند، رباخواري كردي، به هيات رفتي اما بازهم گناه كردي، حديث ما را مي خواندي اما دوباره گناه مي‌كرديد.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم با اشاره  به اينكه امام راحل در شرح اربعين مي فرمايد، انساني كه مي داند و عمل نمي كند به قدري متعفن و بد بو است كه حتي جهنمي از خدا مي‌خواهند او را جايي ديگر ببرد، گفت: كسي كه اينقدر بد بو است عالم آنها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین احدي اضافه كرد: امام راحل مي فرمايد من در حالي اين را مي نويسم كه حاضرم ايست قلبي كنم و من مانده ام چگونه انسان كه به همه چيز آگاه و توانا است مي‌تواند مرتكب گناه مي‌شود.

وي با بيان اينكه برخي در قيامت سربه زير دارند چون لذت را در دنيا مي ديدند افزود: كاسبكاران مراقب باشيد دنيا موقت است و اين دنيا براي همه موجودات موقت است.

حجت الاسلام والمسلمین احدي با بيان اينكه اميرمومنان(ع) اين عبارت را به تمام معنا خوب معنا كرد، گفت: اميرمومنان(ع) تجسم برزخي انسان معصيت كار را در قالب وجود مثالي انسان در قيامت مشخص كرد به طوريكه درآنجا انسان سركوفت زده مي‌شود.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم بیان کرد: شب عيد غدير همه فرشتگان به افتخار اميرمومنان نماز شب خوان‌ها را جايزه مي‌دهند و مي گويند اين خواست اميرمومنان است.

صاحب تفسير فروغ عنوان كرد: خداوند در شبهاي غدير افتخار مي‌كند براي همه امت كه هركس با من حرف بزند من او را مي بخشم اما يك هديه ويژه هم براي اميرمومنان گذاشت كه هركس در دل شب بيدار شود بگويد خدايا ترا به اميرمومنان قسم، به او هديه ويژه مي‌دهم./202/1307/ب1

ارسال نظرات