۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۵۰۶۲۰

بازگشایی قدیمی‌ترین کتابخانه جهان در شهر فاس مراکش

قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس مراکش، پس از مرمت و بازسازی به زودی بازگشایی خواهد شد.
کتابخانه

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از سال ها مرمت و بازسازی، قرار است کتابخانه «قرویین» در شمال شرق کشور مراکش بازگشایی شود. گفته می شود کتابخانه «قرویین»، قدیمی ترین کتابخانه جهان است. قرار است این کتابخانه با برخورداری از امنیت بالا و یک کانال زیرزمینی جدید برای حفاظت از نسخه های خطی و ارزشمند، به طور مجدد راه اندازی شود.

این کتابخانه در جوار یک مسجد قدیمی است که با یک راهرو به یکدیگر مرتبط هستند. کتابخانه و مسجد قرویین دو مرکز علمی-فرهنگی در دوران قدیم در فاس بودند. برآورد می شود قدمت این مجموعه به قرن 9 بازگردد. در این کتابخانه، نسخه های ارزشمندی از کتاب های قدیمی نگهداری می شود.

در بازسازی این کتابخانه سیستم فاضلاب جدیدی احداث شده است که هرگونه احتمال وجود رطوبت و درنتیجه وارد شدن آسیب به کتاب ها را از بین می برد. علاوه بر این، آزمایشگاه مجهزی نیز برای حفظ و نگهداری متون کهن به این مجموعه اضافه شده و همچنین سامانه های مجهزی برای کنترل دما و رطوبت هوا به منظور حفظ این آثار باستانی به کار گرفته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با ارزش ترین نسخه موجود در این کتابخانه یک نسخه قدیمی از قرآن مجید است که به خط کوفی و بر پوست شتر نوشته شده است و 900 سال قدمت دارد. این کتابخانه در قرن نهم به دست یک زن در شهر فاس مراکش تاسیس شد./982/ب102/د

ارسال نظرات