۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۵۱۸۵۵
استاد حوزه علمیه:

برخورد صحیح با دیگران درس روز مباهله است

حجت‌الاسلام بابانیا با یادآوری چگونگی انجام مباهله ز سوی رسول خدا(ص)، گفت: این واقعه درس‌های بزرگی به ما می‌دهد، یکی از این درس‌ها فحاشی نکردن است؛ پیامبر(ص) به آن‌ها فحاشی و هتاکی نکردند و کار به مباهله کشید.
بابانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم بابانیا، از اساتید حوزه علمیه خراسان، پیش از ظهر امروز در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به سخنرانی پرداخت و ضمن یادآوری ۲۴ ذی‌الحجه، گفت: در این روز واقعه‌ای روی داد که آن را به روزی ویژه تبدیل کرده است و درس‌های بزرگی از نظر امامت و برخورد با دیگران به ما آموخته است.

وی افزود: در چنین روزی واقعه مباهله اتفاق افتاده است. زمانی که حضرت رسول(ص) برای هدایت مسیحیان استدلال آوردند اما آن‌ها نپذیرفتند، قرار بر آن شد که مباهله انجام دهند تا سخن حق معلوم شود. آن‌ها فرزندان و همسران خود را آوردند پیامبر (ص) نیز امام علی، حسن و حسین(ع) همچنین حضرت زهرا(س) را بردند.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان واقعه روز مباهله ابراز داشت: هنگامی که چشم اسقف اعظم آن‌ها به این عزیزان افتاد به اطرافیان گفت که اگر افرادی که من می‌بینم نفرین کنند یک نفر از ما زنده نخواهد ماند. بنابراین تصمیم گرفتند به مسلمانان جزیه بدهند و به زندگی خود با همان دینی که داشتند ادامه دهند.

وی تصریح کرد: این واقعه درس‌های بزرگی به ما می‌دهد. یکی از این درس‌ها فحاشی نکردن است. پیامبر (ص) به آن‌ها فحاشی و هتاکی نکردند و کار به مباهله کشید. در این زمینه احادیث فراوانی وجود دارد که ائمه اطهار(ع) اصحاب خویش را از فحاشی و هتاکی نهی می‌کردند.

استاد حوزه علمیه خراسان در بیان دومین درس از آیه مباهله اظهار داشت: ایمان پیامبر(ص) در این آیه بسیار مشهود است. انسانی که ذره‌ای به راه خود ایمان نداشته باشد نمی‌تواند مباهله را بپذیرد و با چنان نیرویی وارد شود که دشمن از مباهله عقب‌نشینی کند. پیامبر (ص) به خوبی به عظمت خداوند متعال پی برده بودند و می‌دانستند که ورای قدرت او هیچ قدرتی وجود ندارد.

وی در پایان بیان داشت: هفته دفاع مقدس است و خواهران و برادران گرامی باید توجه کنند که مبانی دین را به خوبی رعایت کنند. خواهران به خاطر پاسداشت خون شهدا در حفظ حجاب خود بکوشند و از هر گونه لباس و پوششی برای خود استفاده نکنند.

لازم به ذکر است این جلسه هر روز تا پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰دقیقه صبح در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات