۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۴۵۲۳۶۹
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

66 درصد از موقوفات خراسان شمالی سند ثبتی ندارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به وجود پنج هزار و 386 موقوفه در استان، گفت: با وجود این 66 درصد مجموع موقوفات خراسان شمالی سند ثبتی ندارند.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، بعد از ظهر امروز در نشست خبری، با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 30 مورد وقف جدید در استان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این موقوفات با نیات بهداشت و درمان، فرهنگی، احداث دارالقرآن و مسائل خیریه و فرهنگی ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درمجموع پنج هزار و 386 موقوفه در استان خراسان شمالی وجود دارد، افزود: از این تعداد چهار هزار و 633 موقوفه منفعتی و مابقی آن هم شامل مساجد، مدارس علمیه و حسینیه‌ها است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با اشاره به اینکه شمار کل رقبات موجود در خراسان شمالی 10 هزار و 417 مورد است، ادامه داد: از این تعداد رقبه تنها سه هزار و 530 مورد دارای سند ثبتی هستند که معادل 34 درصد کل رقبات موجود در استان است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مورد شمار زیادی از موقوفات و رقبات استان، اظهار کرد: با وجود این در شش‌ماهه نخست سال جاری 272 سند موقوفات و 99 سند تک‌برگی در خراسان شمالی صادر شده است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با بیان اینکه 70 درصد از مجموع موقوفات موجود در استان با نیات مربوط به مراسم محرم و صفر ثبت شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این زمینه خراسان شمالی در بین استانهای کشور رتبه دوم را دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه با اشاره به فعالیتهای عمرانی و مردمی این نهاد در امامزاده‌ها و موقوفات خراسان شمالی، اظهار کرد: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در سال 91 درمجموع 11 میلیارد و 600 میلیون ریال برای کمک به 54 امامزاده و بقعه متبرکه و 21 میلیارد و 400 میلیون ریال برای کمک به 600 مسجد خراسان شمالی جذب شده است.

وی از اعتبارات تملکی این نهاد به میزان هفت میلیارد و 889 میلیون ریال برای مساجد و امامزاده‌ها خبر داد و افزود: در نیمه نخست امسال با استفاده از این اعتبارات دو هزار و 400 مترمربع عملیات عمرانی و مرمتی در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه خراسان شمالی اجرایی شده است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با اشاره به اینکه همچنین در مدت مزبور افزون بر دو هزار مترمربع عملیات تعمیر و مرمت در موقوفات استان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: با وجود این در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات طرح‌های عمرانی در غالب بقاع متبرکه استان متوقف شده‌ و از سوی دیگر موقوفات خراسان شمالی هم نیازمند تعمیر و ساخت و ساز برای درآمدزایی هستند.

به گفته وی در این راستا با هدف تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در موقوفات، املاک موقوفه برای ساخت و ساز به‌صورت مشارکتی و اراضی زراعی هم برای کشت در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود.

وی افزود: در این زمینه در نیمه نخست امسال 100 مورد تنظیم سند اجاره و 600 مورد هم تجدید اسناد اجاره موقوفات استان از سوی اداره بهره‌وری نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی صورت گرفته است./202/9314/ب1

ارسال نظرات