۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۴۵۲۸۳۵
مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند خبر داد؛

برگزاری مراسم شور حسینی در نخستین روز از ماه محرم در بیرجند

مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند گفت: مراسم شور حسینی همزمان با نخستین روز از ماه محرم با حضور هیأت‌های مذهبی و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود.
پرچم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند، ابوالفضل نوفرستی، مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی، اظهار داشت: مراسم عزاداری در تاریخ برای نخستین بار در ۱۱ محرم سال ۶۱ هجری از سوی خود ائمه اطهار(ع) برگزار شده است.

وی گفت: از آن زمان تاکنون ده‌ها میلیون نفر در داخل و خارج از کشور وقت خود را صرف عزاداری‌ها می‌کنند اما متأسفانه برخی از عزاداری‌ها دچار خطرات و انحرافاتی شده است که این انحرافات گاهی سبب شده برگزارکنندگان مراسمات عزاداری نتوانند ار آثاری که مورد نظر خداوند است بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند با بیان‌ اینکه ۳۱۶ هیأت عزاداری در بیرجند وجود دارد که موفق به دریافت کد شده‌اند، افزود: تاکنون به دلیل هماهنگی خوبی که بین شورای هیأت‌های مذهبی و متولیان هیأت‌ها در شهرستان بوده مشکلات عمده‌  و انحرافی گزارش نشده است.

نوفرستی با بیان اینکه آسیب‌هایی که در هیأت‌های مذهبی است عمدتا آسیب‌های مبنایی، غالبی و محتوایی است که ما تاکنون در استان از ناحیه آسیب‌های مبنایی و غالبی مشکلی را احساس نکرده‌ایم اما آسیب‌هایی که وجود دارد اکثر آن‌ها به محتوا برمی‌گردد.

وی بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای مداحان و ذاکران و روحانیان تأکید کرد و ادامه داد: این دوره‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد را بگیرد، بسیاری از آسیب‌های عزاداری‌ بر اثر عدم توجه به فلسفه وجودی عزاداری از سوی متولیان امر است.

مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند با بیان اینکه بسیاری از افراد در هیأت‌ها دارای تجربه و دانش هستند، خاطرنشان کرد: طبل‌ها و سنج‌های خارج از عرف، ذبح گوسفندان در جلوی هیأت‌ها، احداث ایستگاه‌های صلواتی در مسیرهای پرتردد از آسیب‌هایی است که مشاهده می‌شود.

نوفرستی به عدم توجه تعداد محدودی از هیأت‌ها به نماز اول وقت در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره کرد و اظهار کرد: باید به نماز اول وقت که امام حسین(ع) به خاطر آن به شهادت رسید‌ توجه ویژه‌ای شود و باید هیأت‌ها بانک اطلاعاتی را از هیأت امنای مساجد تشکیل دهند، این بانک اطلاعاتی سبب می‌شود هیأت‌ها با برنامه جلو بروند.

وی افزود: شورای هیأت‌های مذهبی  از مداحان جدیدالورود استقبال می‌کند اما این مداحان باید با کانون مداحان هماهنگ باشند و سعی کنند بدون سند، منبع و مطالعه روضه نخوانند و صرفا آن‌ها طبق شنیده‌ها نباشد.

مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند با بیان اینکه روحانیان می‌توانند سبب محتوا بخشیدن به عزاداری‌ها و آشنایی بیشتر سینه زنان و زنجیرزنان با اهداف کلی قیام خونین کربلا شوند، گفت: اگر پیام عاشورا جدی گرفته شود و مسیر عزاداران در مسیر اهل بیت(ع) قرار بگیرد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

نوفرستی عنوان کرد: مراسم شور حسینی ساعت 14 روز دوشنبه همزمان با نخستین روز از ماه محرم با حضور هیأت‌های مذهبی و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود، این مراسم همراه با اجرای نمادین عزاداری‌های سنتی شامل علم‌بندان و بیل‌زنی خوسف خواهد بود.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان جنوبی نیز در این نشست خبری با بیان یانکه خراسان جنوبی در کشور کمترین آسیب‌های اجتماعی و امنیتی دارد، افزود: یک هزار و 238 هیأت، 672 حسینیه، 16 تکیه و 16 مهدیه در خراسان جنوبی وجود دارد.

غلامرضا عباسی افزود: برنامه شیرخوارگان حسینی پنجم محرم در استان، حضور هیأت‌های مذهبی در عصر تاسوعا و شب عاشورا در هیأت ابوالفضلی(ع) و هیأات فاطمی بیرجند، حضور هیأت‌ها در صبح عاشورا در قتلگاه و حضور هیأت‌های مذهبی روز 11 محرم در هیأت حسینی بیرجند از جمله برنامه‌های هیأت‌ها در محرم است./880/202/ب2

ارسال نظرات