۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۴۵۵۱۱۴
در برنامه نینوا از رادیو معارف؛

ویژگی های حماسه و مرثیه در شعر عاشورایی بررسی شد

استاد شعر و ادبیات معاصر با بیان این که ذات شعر با مرثیه سازگار نیست، گفت: ذات شعر برای بیان لذایذ است و مضامینی مانند مرثیه باید به صورت غیر مستقیم و فنی به کار برده شود تا تأثیر خود را داشته باشد.
نینوا رادیو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مهدی حسینی، استاد شعر و ادبیات معاصر، شب گذشته در برنامه نینوا که از رادیو معارف پخش می شود در بررسی نگرش ها و قرائت های مختلف شعر عاشورایی در بیست سال گذشته به نحله های شعری پرداخت و اظهار داشت: اگر قلمروهای ادبی، زبانی و فکری در شعر به هم پیوند بخورد می تواند شعر خوبی ارائه شود.

وی با اشاره به این که حماسه پردازی یکی از نحله های شعری در سال های اخیر است، خاطرنشان کرد: شاعران حماسه پرداز در عرصه شعر عاشورایی قلم زده اند و ویژگی این شعرا این است که شعرشان جهان بینی عاطفی دارد و با محور اندیشه به ترسیم چهره حماسه می پردازند.

حسینی با بیان این که شعرای حماسه سرا از موسیقی شعر استفاده دقیق می کنند، گفت: این گروه سعی می کنند حماسه را با یک حس خاص و با کلمات خاص و با شکوه به مخاطب انتقال دهند و گاهی هم از کلمات خشن برای برجسته سازی موسیقایی استفاده می کنند.

وی با تأکید بر این که شعرا در شعر مضمون محور باید دقت داشته باشند که منجر به انحراف فکری نشود، ابراز داشت: برخی از شعرا ممکن است استنباط های شخصی خود را در شعر دخیل کنند و شعر مشکل انحراف فکری پیدا کند و به همین خاطر می گویند که مضمون آفرینی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است.

استاد شعر و ادبیات معاصر افزود: در کنار مضمون آفرینی تحلیل گرایی از ویژگی های خوب شعر امروز است و شعرای زیادی به این نوع زبان روی آورده اند که نشانگر ورود شاعر به قلمرو فکری و تلاش روشنگرانه شاعر است که می خواهد زبان شاعرانه را با بیان روشنگرانه در شعر خود پیوند بزند و ارائه دهد.

وی با بیان این که مرثیه محوری از دیگر نحله های شعری در بیست سال گذشته است، خاطرنشان کرد: شاعران ولایی سرا گاهی به شعر مرثیه روی می آورند هرچند که ذات  شعر مرثیه را نمی پذیرد و به همین جهت تأکید می شود که شعرا مرثیه را به زبان غیر مستقیم در شعر بیان کنند ولی برخی متأسفانه مضامینی در شعر می آورند که با ذات شعر در تضاد است.

حسینی با بیان این که شعرایی هستند که مرثیه را با زبان فنی بیان می کنند، افزود: گروه پایانی هم شاعران روایت گر هستند که به دو گروه وصف محور و نظم محور تقسیم می شوند./843/پ202/ی

ارسال نظرات