۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۵۵۴۴۵
استاد حوزه علمیه قم:

عزاداران حسینی باید به فرایض واجب عمل کنند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه احترام به امام حسین(ع) خاص یک مقطع زمانی نیست، گفت: کسانی که این احترامات دائمی و همیشگی را تنها در یک مقطع زمانی خاص یعنی ماه محرم انجام می‌دهند به فلسفه قیام عاشورا پی نبرده اند.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه احترام به مقدسات یکی از لازمه های بندگی در پیشگاه خداوند است، گفت: احترام به معصومین(ع) از جمله امام حسین(ع) نیز جزو مقدسات و اصول اعتقادی ما مسلمانان بوده و این احترام گذاشتن شامل نام حضرت و لوازم مرتبط به آن حضرت مانند خاک تربت ایشان می شود.

وی افزود: احترام به نام امام حسین(ع) و تربت ایشان واجب بوده و فرد نباید بدون وضو به نام امام حسین(ع) و تربت ایشان دست بزند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پوشیدن لباس مشکی در عزای امام حسین(ع) از دیگر مبانی احترام به حضرت بوده ولی این احترام جنبه مقطعی داشته و فقط شامل ایام عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) می‌شود و در طول سال لازم نیست که مردم به احترام امام حسین(ع) لباس مشکی بر تن کنند.

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر اینکه بخشی از مبانی احترام به امام حسین(ع) شامل محدودیت زمانی نشده و همیشه و در همه حال باید رعایت شود، گفت: پرهیز از گناه، رعایت حجاب و عفاف، انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز اول وقت بخشی از این احترامات است که شامل محدودیت زمانی نشده و باید در تمامی مقاطع ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: کسی که این احترامات دائمی و همیشگی را تنها در یک مقطع زمانی خاص یعنی ماه محرم انجام می‌دهد به خوبی به فلسفه قیام عاشورا پی نبرده زیرا امام حسین(ع) قیام کردند و به شهادت رسیدند تا این احترامات دائمی برای همیشه در متن و بطن جامعه جریان داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه عده‌ای در ماه محرم شنیدن موسیقی‌ها لهوی و لعبی را کنار گذاشته و حجاب خود را عایت می‌کنند و این اعمال را به نیت احترام به امام حسین(ع) انجام می دهند، تصریح کرد: امام حسین(ع) برای احیای واجب قیام کردند و حفظ حجاب و نماز اول وقت نیز از این واجبات است؛ بنابراین با استناد این موضوع به عنوان یاوران عاشورایی امام حسین(ع) باید به این فرایض واجب در زندگی توجه داشته باشیم تا بتوانیم امام حسین(ع) را در تحقق هدف قیامشان یعنی احیای واجب یاری کنیم./۹۶۸/پ203/ی

ارسال نظرات