۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۴۵۶۰۱۰
آيت الله نمازي:

اختلافات گروههاي سياسي با روح تمدن اسلامي منافات دارد

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه همه مسائل به معرفت شناسي و شناخت جايگاه امام گره خورده است، گفت: امام محور حركت جامعه اسلامي است و حيات جامعه اسلامي وابسته به حيات امام است، از اين رو جامعه اسلامي بايد بر محور امام كه قلب تپنده جامعه است حركت كند.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي ظهر امروز در ديدار با اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان با اشاره به جايگاه و نقش جوانان در جامعه توحيدي، گفت: انجام و ايفاي نقش جوانان در جامعه توحيدي بدون سرمايه علمي امكان پذير نيست.

وي افزود: آنچه سبب پيشرفت در امور است داشتن تخصص و دانش و علم لازم است به ويژه نقش جوانان در مقطع تحصيلات عالي دانشگاهها، نقش تعيين كننده اي براي كشور است و اگر بخواهيم از ظرفيت نسل جوان براي آينده كشور استفاده كنيم، راهي جز اينكه جوانان به سلاح علم همراه با معرفت شناسي مسلح شوند وجود ندارد.

آيت الله نمازي با بيان اينكه همه مسائل در نظام توحيدي درگرو مبدا شناسي است، اظهار داشت: اگر جامعه به ويژه جوانان در زمينه توحيد و مبدا شناسي حد نصاب لازم را داشته باشند بسياري از مشكلات قابل حل است، چرا كه منشاء همه تضادها و درگيريها، جهل انسان به خدا است.

وي تأكيد كرد: اگر بخواهيم جامعه را به ويژه نسل جوان را به درستي مديريت كنيم تا جوانان از تمامي آسيبهاي اخلاقي، فكري، اقتصادي و معنوي  در امان و سالم باشند، تنها يك راه پيش روي ما است و آن اينكه جامعه به ويژه جوانان نسبت به خالق خود معرفت داشته باشند.

نماينده  ولي فقيه در كاشان، مباحث توحيد شناسي، معرفت شناسي، خدا شناسي و امام شناسي را اصل اول اصول اسلام دانست و ادامه داد: منشاء تمامي بداخلاقيها، تضادها و اختلافات موجود درجامعه جهل به خدا و مبداء اعلا و معاد است.

آيت الله نمازي بحث امام شناسي را مهم دانست و گفت: زيارت عتبات عاليات خوب است اما اساس زيارت عتبات شناخت امام و اهداف امام است، سينه زني در ايام عزاداري پسنديده است اما عزاداري كه تا بعد از نيمه شب ادامه داشته باشد و نماز صبح اقامه نشود با فرهنگ عاشورا و مكتب امام حسين(ع) همخواني ندارد و در تضاد است.

به گفته وي، در عقبه برخي‌كارهاي شعاري در عزاداريها يا شعور وجود ندارد و يا ضعيف است و مقدمه مانع ذي المقدمه مي شود، از اين رو عزاداري بدون شعور با اهداف امام حسين(ع) و فلسفه قيام كربلا در تضاد است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه همه مسائل به معرفت شناسي و شناخت جايگاه امام گره خورده است، گفت: امام محور حركت جامعه اسلامي است و حيات جامعه اسلامي وابسته به حيات امام است، از اين رو جامعه اسلامي بايد بر محور امام كه قلب تپنده جامعه است حركت كند.

آيت الله نمازي بر ضرورت معرفت شناسي بر اساس ظرفيتهاي دانشگاهي و دانشجويي در دانشگاهها تأكيد كرد و اظهار داشت: اولين گام اين است كه بدانيم خدا چيست و كيست،  بقيه همه فرع است.

وي در ادامه، منشاء تمامي جنگها، نسل كشي‌ها و تجاوز به حقوق ملتهاي جهان را نداشتن معرفت و جهل به خدا دانست و گفت: جهل به خدا سبب شده است تا امروز مدعيان دروغين حقوق بشر براي كشتن هزاران نفر در يك لحظه با بمبهاي هسته اي خود هيچ ابايي نداشته باشند چرا كه همه تفكرات آنها مادي است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، تحقق دولت تمدن اسلامي مورد نظر رهبر معظم انقلاب را با وضعيت كنوني امكان پذير ندانست و ادامه داد: دولت تمدن اسلامي داراي معنا و شاخصها و ملاكهايي از جمله برادري و برابري است و هيچكس نگاه سوء به مال و جان و ناموس ديگري ندارد، بنابراين امروز تا رسيدن به آن نقطه مطلوب دولت تمدن اسلامي فاصله زيادي داريم.

وي با تأكيد بر اينكه در تمدن اسلامي هرچيزي بايد در جايگاه خودش قرار داشته باشد، ابراز كرد: اختلافات و درگيري گروههاي سياسي و احزاب و تشكلها با روح تمدن اسلامي منافات دارد درحاليكه در جامعه تمدن اسلامي حريم و حرمتها و شخصت  افراد بايد حفظ شود.

آيت الله نمازي با اشاره به كارهاي زياد بر زمين مانده در دانشگاهها، گفت: براي حل مشكلات موجود هيچ راهي به جز اينكه ميزان و مراتب معرفت نسل جوان را افزايش بدهيم وجود ندارد و اين كار كاملا تخصصي است كه نياز است تا از علماي بزرگ و صاحب نظر و انديشمندي كه داراي نفس مطمئنه و صاحب نفس  هستند و نگاه و كلام شان نافذ در دلها است استفاده شود./1307/202/ب3

ارسال نظرات