۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۵۶۴۵۳
عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

رهبری و امامت محل دعوای قدرت‌های برتر جهان/ عجز انسان از درک مقام ملکوتی امام حسین

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در آیین سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه جنگ دنیا از روز اول تا آخر بر روی مساله رهبری و امامت بوده است، ابراز داشت: ما فکر می‌کنیم مساله رهبری یک مساله درون دینی و درون اسلامی است نه این‌گونه نیست، امروز دعوایی که در جهان وجود دارد بر روی مساله امامت و رهبری است.
حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی، عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در آیین سوگواری حضرت سیدالشهدا که با حضور خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، ایام جانسوز واقعه سنگین کربلا شهادت سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) را به پیشگاه مقدس ولی عصر(عج) و همه پیروان راستین مکتب امامت و ولایت تسلیت عرض کرد و ابراز داشت: پیرامون شخصیت والای اباعبدالله الحسین(ع) و جایگاهی که در نظام آفرینش و مراحل تکامل برزخ و قیامت وجود دارد در روایات وارده از معصومین(ع) و مشاهدات عالمان ربانی و عارفان سالک واصل الی الله اسرار عجایبی گفته شده است که برای ما قابل دریافت و درک با این ذهنیت دنیایی نیست.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: محمدبن مسلم یکی از صحابه امام باقر(ع) از ایشان سؤال کردند اتفاق سنگینی که برای اهل بیت(ع) افتاد و این گونه خاندان اهل بیت(ع) به خاک و خون کشیده شدند و عشق بازی با خدا را ثابت کردند خدای بزرگ به عنوان اینکه اجر عاملین و محسنین را ضایع نمی‌کند چه پاداشی به جای این جانفشانی به امام حسین(ع) داد ایشان فرمودند «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَىعَوَّضَ الْحُسَیْنَ (ع) مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ، وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ، وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ، وَ لَا تُعَدُّ أَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِه» كه امامت را در ذریه او قرار داد و در تربت او شفا قرار داد، در كنار قبرش وعده اجابت به درخواست‌ها داد و ایام آمد و شد زائران قبرش را به حساب عمر آنها منظور نخواهد كرد و این تنها بخشی از جایگاهی است که خداوند به امام حسین(ع) خاطر جان فشانی ایشان داد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در ادامه به تشریح این روایت پرداخت و گفت: اولین کاری که خداوند در برابر جانفشانی امام کرد «جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ» یعنی امامت و ولایت را در نسل او قرار داد، فرزندان وجود مقدس خاتم الانبیاء(ص)؛ حسن(ع) و حسین(ع) هر دو امام بودند؛ اما استمرار رهبری عالم در نسل امام حسین قرار گرفت این به سبب آن فدیه و فدای عظیم بود.

منظور از «فدیناه بذبح عظیم» اهل بیت امام حسین(ع) است

استاد حوزه اظهار داشت: در داستانی که قرآن به حضرت ابراهیم گفت که نمی‌خواهیم اسماعیل را قربانی کنی «قد صدقت الرؤیا» در این آزمون سربلند شدی، قرآن می‌گوید «و فدیناه بذبح عظیم» ظاهرش این بود که در آنجا قوچی آمد و در قربانگاه قربانی شد، اما یک قوچ را که نمی‌توانیم بگوییم «فدیناه بذبح عظیم» مفسران عالم اسلام نتوانستند از تفسیر آیه بر بیایند که مگر می‌شود قوچی را خداوند به جای اسماعیل به عنوان فدیه بپذیرد و بعد هم بگوید« فدیناه بذبح عظیم».

وی عنوان کرد: ظاهراً قرار بود عشق‌بازی انسان در پیشگاه خدا و از خودگذشتگی‌ اش در یک صحنه عظیم‌تری جلوی عالم و آدم به نمایش بیاید و آن ذبح عظیم، ذبح اهل بیت پیامبر(ص) در یک نصف روز بود که بزرگ‌ترین صحنه عشق بازی انسان در برابر خدا اینجا است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان اینکه جنگ دنیا از روز اول تا آخر بر روی مساله رهبری و امامت بوده است، ابراز داشت: ما فکر می‌کنیم مساله رهبری یک مساله درون دینی و درون اسلامی است نه این‌گونه نیست، امروز دعوایی که در جهان وجود دارد بر روی مساله امامت و رهبری است.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم افزود: دو جریان در دنیا است یکی نظام لیبرال سرمایه داری با تفکر صهیونیست مسیحی که می‌گوید دنیا را من باید با تفکر خودم اداره کنم در نقطه مقابلش ما هستیم تفکر شیعی و مهدوی که می‌گوییم دنیا باید با این برنامه اداره شود این دو جریان در دنیا در مقابل هم قرار دارند.

وی اضافه کرد: تفکری که مد نظر مبانی وحیانی است تفکر الهی، مهدوی و حسینی است پس امامت رهبری و آقایی دنیا را از روز عاشورا تا قیامت در ذریه او قرار داد آنها ثابت کردند که می‌توانند آقای عالم باشند.

استاد حوزه تصریح کرد: کار دوم که خداوند برای اباعبدالله الحسین(ع) کرد «وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ»، نه تنها خود او می‌تواند با تصرف الهی هر بیماری را یا مرده ای را با دم مسیحاییش زنده کند بعد از خودش این خاکی که در مجاورت بدن او است می‌تواند هر بیماری و دردمندی را شفا بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: به تعبیر استاد ما حضرت آیت الله جوادی آملی این از اسرار عالم است چون خداوند به هر عنصری یک اثری داده است، به داروی استامینوفن تسکین را داده و به فلان دارو درمان معده را داده است، ولی این خاک چه ارزشی پیدا کرده است، چقدر این خاک برای خدا ارزش پیدا می‌کند که برای هر دردی درمان می‌شود

وی عظمت دیگری که خداوند به اباعبدالله(ع) داد را «وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ» دانست و گفت: حسین آنقدر برای من ارزش دارد و عزیز است که اگر کسی بالای سرش بایستد و نگاهی به آسمان من کند حتی اگر بدترین آدم باشد و سخت‌ترین چیزها را هم بخواهد من به حرمت او نمی‌توانم به خواسته‌اش بگذرم، این هم یکی دیگر از عظمت‌هایی است که خداوند برای امام حسین(ع) داده است.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از بزرگان و علما که خواسته های نشدنی داشتند در کنار قبر امام آمدند عمامه از سر خود برداشتند و خواسته خود را از خدا خواستند و می‌دانستند که خدا در اینجا بدون برو و برگرد جواب خواسته آنها را می‌دهد، مسیح و دم مسیحایی‌اش رفت ولی تربت امام تا قیام قیامت این کار مسیحانه را انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: چهارمین چیزی که خداوند به حرمت و عظمت جانفشانی اباعبدالله(ع) داد «وَ لَا تُعَدُّ أَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِه » که از سراسر عالم هر اندازه که طول بکشد بیاید برای زیارت این تربت پاک من تمام آن زمان را از عمر این آدم محسوب نمی‌کنم و بعضی از بزرگان گفتند که مغفرت خداوند در این زمان شامل حال فرد می‌شود خطاهای  آن هم در این مدت حساب نمی‌شوند، خاطر اینکه آن را میهمان ویژه می‌داند.

درک مقامات ملکوتی وجود ابا عبدالله(ع) از درک انسان‌های عادی فراتر است

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی افزود: هنگامی که پیامبر(ص) به معراج رفتند هر چه دید واقعیت بود، این خاتم انبیا که تا آسمان هفتم را پشت سر گذاشت و اشراف به برزخ و قیامت پیدا کردند و همه کم و کیف را دیدند تا به جایی رسید که دیگر که جبرئیل هم پای رفتن به آنجا را نداشت و هیچ انبیا و ملائکی هم به آنجا نرفته است، وقتی به کنگره عرش خداوند تعالی رسید در کنار کنگره عرش خدا با چراغ سبز نوشته بود «إنّ الحسین مصباح الهدى و سفینة النجاة» یعنی قبل از اینکه پیامبر به آنجا برسد این جمله نوشته بود.

استاد حوزه اظهار داشت: درک مقامات ملکوتی وجود نازنین ابا عبدالله حسین(ع) از درک انسان‌های عادی فراتر است و این عظمت کوچکی است که از او به نمایش گذاشته شد و عظمت و بزرگی در قیامت از او به نمایش گذاشته می‌شود که همه متحیر از این عظمت و بزرگی هستند.

وی در پایان گفت: زمانی که مردم چنگ به دامان امامان خود می‌زنند برای شفاعت خاتم انبیا چنگ به دامن صدیقه کبری(س) می‌زند و ایشان  از زیر چادرش پیراهن خونین اباعبدالله حسین(ع) را بیرون می‌آورد و می‌گوید خدایا به خون اباعبدالله(ع) از گناه گنهکاران بگذر، اینها به کجا رسیدند، تنها گروهی که در هشت طبقه بهشت آزاد هستند که سر بزنند شهدا هستند که این شهدا به جایگاه شهدای کربلا به ویژه حضرت حسین(ع) و ابوالفضل(ع) غبطه می‌خورند به خاطر جایگاهی است که ایشان دارند./875/پ201/س

ارسال نظرات