۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۵۷۵۱۵
مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق:

فیلم‌ها و سریال‌ها همنشین ما شده‌اند

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان اینکه امروزه فیلم‌ها و سریال‌ها همنشین ما شده‌اند، گفت: انسان با دیدن سریال‌ها و فیلم‌ها همنشین عوامل و بازیگرهای آن می‌شود. اگر فیلم و سریال کارهای خلاف دین و اخلاق را ترویج کند، مانند همان همنشین بد تأثیر سوء خواهد گذاشت و او را گمراه می‌کند.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) در سلسله جلساتی با موضوع علل و عوامل دین گریزی به کاربرد رسانه‌ها در مقابله با دین اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهایی که از آن برای دین گریزی استفاده می‌کنند رسانه‌ها هستند.

وی افزود: رسانه‌ها از انواع گوناگون و مختلفی تشکیل شده‌اند. ساده‌ترین رسانه زبان است که پیام انسانی را به انسان دیگر یا گروهی منتقل می‌کند. حال می‌تواند این زبان در خدمت خدا قرار بگیرد یا کاری کند که انسان‌ها از خداوند دور شوند و دین گریز گردند.

حجت‌الاسلام نخاولی در توضیح ابزارهای رسانه‌ای اظهار داشت: هر مقدار رسانه‌ای قدرت تأثیرگزاری‌اش بیشتر باشد آن رسانه را قدرتمندتر می‌دانند زیرا هدف اصلی رسانه تأثیرگذاشتن بر مخاطب است. بنابراین می‌توان گفت، داستان، فیلم، آثار طنز مانند جوک‌ها و فکاهه‌ها به نوعی رسانه هستند.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق تصریح کرد: طنزهایی مانند جوک‌ها تنها برای خنداندن نیستند بلکه در بسیاری از موارد آثاری در پی دارند و با هدفی خاص تولید و ترویج می‌شوند. کاریکاتور نیز مانند طنز است که در پشت ظاهر تفریحی‌اش عمیق است و هدفی را دنبال می‌کند.

وی با بیان این‌که در قرآن کریم نیز به موضوع خنداندن و سرگرم کردن اشاره شده است، گفت: بعضی از مردم گفتاری گرم و صمیمی دارند به صورتی که افراد زیادی را می‌توانند جذب کنند و ساعت‌ها با آن‌ها به گفتگو بپردازند که این کار ممکن است اگر با هدف الهی و نیکویی صورت نگیرد کاری لغو و بیهوده باشد.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: در احادیث آمده است که یک‌سوم از زمان خود را به خانواده اختصاص بدهیم. این سفارشات نشان می‌دهد که اگر ما از این مقدار کمتر زمان اختصاص دهیم به خانواده ظلم کرده‌ایم و اگر بیشتر از آن اختصاص دهیم به خودمان ظلم کرده‌ایم زیرا ممکن است از وظیفه اصلی،‌ ما را دور کند و به لهو تبدیل شود.

حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به این موضوع که همنشینی تنها اختصاص به گفتگو با دوستان ندارد، اظهار داشت: انسان با دیدن سریال‌ها و فیلم‌ها همنشین عوامل و بازیگرهای آن می‌شود. اگر فیلم و سریال کارهای خلاف دین و اخلاق را ترویج کند در انسان مانند همان همنشین بد تأثیر سوء خواهد گذاشت و او را گمراه می‌کند.

وی افزود: اگر توجه کنید کودکان و حتی بزرگسالان از دوستان خود و آن‌هایی که همنشینشان هستند تکه کلام و حرف‌های خاصی می‌آموزند. این تأثیر با دیدن سریال‌ها و فیلم‌ها نیز واقع می‌شود. حتما مشاهده کرده‌اید که شخصیتی در سریال یک حرف را مدام تکرار می‌کند و روز بعد در خیابان‌ها همان حرف را از دهان مردم می‌شنویم!

لازم به ذکر است این سلسله جلسات با سخنرانی حجت‌الاسلام نخاولی تا تاریخ ۱۰ آبان ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت./202/862/ب1

ارسال نظرات