۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۵۸۰۷۴
حجت الاسلام رهدار:

انسان تنها با رشد در همه ابعاد می تواند حضور امام در حرم را درک کند

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این که انسان استعداد درک حضور را پیدا نمی کند مگر این که به صورت کل رشد کند، گفت: آدمی به میزانی که وسعت وجودی پیدا کند می تواند درک حضور داشته باشد.
حجت الاسلام احمد رهدار حجت الاسلام احمد رهدار، رييس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح و عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) قم

حجت الاسلام احمد رهدار رییس مؤسسه فتوح اندیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی شبهات مبنی بر این که حرم های مطهر جای نماز جمعه و مباحث سیاسی نیست، گفت: گاهی مبنایی بحث می کنیم که واضح بوده و مبنای این نظر سکولاریسم بوده که شامل سکولاریسم معرفتی و انسان شناختی می شود.

وی افزود: منظور از سکولاریسم انسان شناختی این است که انسان را در حوزه انسان شناسی که فلسفه ای دارد پاره پاره می بینند و کل واحد نمی دانند، از این رو می گوید که اگر یک جزء از وجود آدمی در محضر امام قرار گیرد کار صورت گرفته است، ما بر این باور هستیم که حرم جایی است که باید تلاش شود شرایط را برای درک حضور و محضر امام را فراهم کند.

حجت الاسلام رهدار بیان داشت: انسان وجودی دارد که استعداد درک حضور را پیدا نمی کند مگر این که به صورت کل رشد کند، اظهار داشت: یعنی انسان در همه ابعاد باید رشد کند.

وی ادامه داد: اگر هر جای دیگر از بدن انسان رشد نکند یا مشکلاتی داشته باشد می تواند روی فهم آدمی اثرگذار باشد شاید مثلی که می گوید عقل سالم در بدن سالم است به گونه ای به همین مسأله اشاره داشته باشد، انسان موجودی است که تا زمانی همه ابعاد خود را به توازن رشد می دهد استعداد دریافت دارد.

عضو شورای علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که اگر کسی انسان را در یکی از لایه های وجودی رشد دهد طبعا استعداد درک حضور و محضر امام را نمی تواند در او رشد دهد، ابراز داشت: در اصل قضیه با کسانی که می گویند حرم جایی است که باید شرایط را برای قرب و درک محضر امام آماده باشد مخالفتی نداریم اما چگونه آدمی آماده می شود و استعداد پیدا می کند که آن شرایط را درک کند.

وی عنوان کرد: آدمی به میزانی که وسعت وجودی پیدا کند می تواند درک حضور داشته باشد، یکی از مقدمات این وسعت وجودی این است که نگاه و قلب آدمی به ابعاد اجتماعی خود که حوزه سیاست متکفل آن بعد هست توجه داشته باشد.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد کسانی که متکفل شدند تا در قالب برنامه های ابعاد گوناگون وجود آدمی را رشد دهند آن برنامه ها را به گونه ای طراحی کرده باشند که نتواند ابعاد گوناگون وجود آدمی را رشد دهد بلکه جاهایی اثر منفی گذاشته باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی از بد اجرا کردن ها سبب شده باشد که چنین تلقی شود که به اصل اجرا نیازی نداریم، کسانی که متکفل اجرا هستند معصوم نبوده و ممکن است در جاهایی اشتباهاتی هم صورت گرفته باشد، اگر بعد معرفتی حل شده باشد وقتی انسان با اشتباهات مواجه می شود به حل مسأله می پردازد نه این که صورت مسأله را پاک کند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این که فکر می کنم غلط اجرا کردن ها در جاهایی سبب شده که برخی از اساس اصل ضرورت آن را انکار کنند، گفت: اسلام مناسک دارد و اگر قرار بود با یک نوع منسک کمال برای آدمی حاصل شود این همه منسک از سوی اسلام آورده نمی شد.

وی افزود: همه مناسک دینی و عبادی ما مناسکی هستند که خروجی آن ها به خشوع و خضوع می انجامد اما فرمت و قالب یک منسک نماز است و قالب منسک دیگر روزه، حج و مسائل دیگر است؛ همه مناسک برای این صورت می گیرد که انسان را در نیل به قرب کمک کند، مناسک و شعائر دینی که در حرم انجام می شود در همین راستا است.

حجت الاسلام رهدار با بیان این که منبر، روضه خوانی، سینه زنی، بحث های علمی و سیاسی در حرم های مطهر قالب های مناسکی متعددی هستند، اظهار داشت: هر کدام از این موارد استعداد دارد که یک بخش از وجود آدمی را مهیای درک محضر امام کند./1323/ت302/ج

ارسال نظرات