۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۵۸۷۹۷

هدایای ایرانی زینت مسجد پایتخت بلاروس

هدایای فرهنگی و اسلامی ایران به عنوان نماد همگرایی وحدت شیعه و سنی به مسجد بزرگ مینسک پایتخت بلاروس اهدا شد.
بلاروس

به گزارش خبرگزاری رسا، در دیدار خداحافظی پایان ماموریت محمدرضا صبوری سفیر جمهوری اسلامی ایران با ابوبکر شعبانوویچ مفتی مسلمانان بلاروس، وضعیت جهان اسلام و همچنین ارتباط بیشتر دو کشور با هدف همگرایی و وحدت اسلامی بررسی شد.

در این دیدار که روز دوشنبه با بازدید از مسجد تازه ساخته شده مینسک همراه بود، هیات ایرانی هدایایی شامل فرش دستباف، چند تابلو فرش قرآنی، قرآن نفیس با رحل و قلم نوری و همچنین چند دستگاه رایانه به مسجد اهدا کرد.

شعبانوویچ مفتی مسلمانان بلاروس در این دیدار ضمن ارزشمند و کاربردی خواندن هدایای اعطا شده به مسجد مینسک، گسترش روابط بین مسلمانان را بسیار ارزشمند بر شمرد و تاثیر همکاری های سفیر و سفارت ایران در توسعه روابط دو جانبه به ویژه توجه به امور مسلمانان را مهم خواند.

حضور اسلام در بلاروس سابقهٔ طولانی دارد و براساس اطلاعات موجود نخستین گروه مسلمانان را تاتارها تشکیل می‌دادند که طی قرون ۱۴-۱۶ میلادی به این کشور مهاجرت کردند که تا پیش از تشکیل اتحاد جماهیر شوروی (سال 1917) رو به گسترش بود.

مسلمانان در بلاروس تا پیش از جنگ های جهانی و همچنین تشکیل اتحاد جماهیر شوروی در چند شهر از جمله مینسک دارای مسجد بودند که پس از ویرانی و همچنین منع فعالیت مذهبی در نظام کمونیستی، امکان بازسازی و احیای این اماکن وجود نداشت.

سال ۱۹۹۴ با گذشت سه سال از فروپاشی شوروی نخستین کنگرهٔ مسلمانان بلاروس برگزار و جامعهٔ مسلمانان این کشور نیز تاسیس شد.

براساس آمارهای انتشار یافته مربوط به سال ۲۰۱۴ بیش از 120 هزار مسلمان در بلاروس زندگی می کنند که 20 هزار نفر آنان شیعه هستند.

به نوشته ایرنا، با استقلال بلاروس پس از فروپاشی شوروی و افزایش جمعیت مسلمانان با توجه به لزوم ایجاد مرکزی رسمی برای انجام فرائض دینی، ساخت مسجد جدید مینسک 10 سال پیش با کمک کشورهای مختلف اسلامی آغاز شد.

مسجد جدید در مرکز مینسک خیابان گریبایدوا قرار دارد که اواخر تابستان سال جاری ساخت آن تقریبا پایان یافته و قرار است در آینده ای نزدیک درهای آن به روی مسلمانان گشوده شود.

این مسجد در سه طبقه با گنجایش بیش از یکهزار نمازگزار در دو صحن اصلی و امکانات کامل برگزاری فرائض مذهبی و فعالیت های فرهنگی ساخته شده است./982/ب102/د

ارسال نظرات