۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۴۵۹۱۰۵
مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران:

رسانه از قوی‌ترین ابزارها برای سلطه‌ مستکبران بر اندیشه ملت‌ها است

حجت الاسلام حسینی نیشابوری گفت: رسانه یکی از قوی‌ترین ابزارها جهت سلطه‌ مستکبران بر فکر و اندیشه ملت‌ها است و همواره سعی می‌کنند با تحلیل‌ها و خبرسازی‌های اغوا کننده، مردم را در فقر فکری و فرهنگی نگه دارند و آن‌ها را تسلیم خواسته‌های خود کرده تا قدرت تشخیص حق و فکر درست را از مردم سلب ‌کنند.
حجت الاسلام حسینی نیشابوری

حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن گرامی داشت 13 آبان روز مبارزه با استکبار، به توصیف ویژگی‌های استبکار در قرآن مجید اشاره کرد و اظهار داشت: واژه استکبار، یک واژه قرآنی است و به کسانی اطلاق می‌شود که ویژگی کبر را دارند، و مطالبه تسلط بر دیگران را در سر می‌پرورانند و به دنبال این هستند که دیگران را مطیع خودشان کنند. از این رو در فضای ظلم و جور به اینگونه افراد مستکبر می‌گویند.

وی با بیان اینکه شیطان نخستین مستکبر عالم و موجودی خودخواه و مغرور بود، گفت: خداوند متعال در بیان اوصاف ابلیس می‌فرماید «‌أبى و استکبر و کان من الکافرین» این آیه شریفه به علت کفر و طرد شدن ابلیس از درگاه حضرت حق اشاره دارد.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری ادامه داد: به هر حال استکبار یک پدیده بسیار شومی است که به موازات جبهه حق و مستضعفین در طول تاریخ بوده و هم اکنون نیز وجود دارد. جبهه مستضعفین که نقطه مقابل و مخالف سرسخت جبهه باطل یعنی استکبار است، همواره از طرف مستکبران مورد ظلم واقع شده‌اند و استکبار برای تداوم تسلط خود، همواره می‌خواهد مستضعفین در موضع ضعف و خفت باقی بمانند.

وی افزود: یکی از مصادیق استکبار که در طول تاریخ رواج داشت، برده‌داری و فروش انسان‌های مستضعف و بی‌بضاعت برای بردگی و تسلط بر آن‌ها بود. و مثل فرعون ادعا داشتند «‌أنا ربكم الاعلي» و جایگاه خدا را برای خود قائل بودند و مستضعفین را بنده و برده خود می‌دیدند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران ادامه داد: به تعبیر آیه شریفه قرآن کریم «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدينَ» فرعون به دنبال این بود که بر هر زن و مردی در روی کره زمین تسلط یابد و خود را برتر از آن‌ها قرار بدهد و مطیع خود سازد و اموال آنان را غارت کند.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه «استکبار سیاسی» از دیگر مصادیق استکبار است، تصریح کرد: در حقیقت یک جریان یک درصدی می‌خواهد مستبدانه بر توده مردم حکمرانی کند، و از این رو با استفاده از ابزار قدرت و ثروت، انسان‌های آگاه و مخالف استبداد را سرکوب می‌کند و برای تداوم سلطه خود، می‌خواهد مردم را در فقر و عقب ماندگی فرهنگی نگه ‌دارد.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری افزود: گاهی نگاه استکباری به صورت «استکبار اقتصادی» است یعنی جبهه مستکبران به دنبال بدست گرفتن منابع ثروت و اندوخته‌های یک ملت است. به ویژه  در سرزمین‌هایی که از نظر منابع ثروت و معادن شناخته شده می‌باشد، حضور مستکبران را شاهد هستیم از این رو منطقه خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا به دلیل داشتن نفت و معادن گران‌بها همواره مورد تجاوزگری‌های مستکبران بوده و با تسلط بر مردم، هر چه که توانستند از منابع ملت‌ها را به غارت بردند.

وی انحصار علمی را از ویژگی‌های دیگر استکبار دانست و بیان داشت: مستکبران همواره در تلاش هستند کشورهای دیگر را از دستیابی به علم و فناوری‌های نوین محروم نگه دارند. به ویژه در عرصه علوم و فناوری‌های هسته‌ای این حساسیت و سرسختی بیشتر است و اجازه نمی‌دهند هر کشوری وارد این مقوله بشود. از این رو با استفاده از ابزار علم نیز در صدد سلطه بر مردم هستند.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: در بحث رسانه‌ها سمعی، بصری، مکتوب، مجازی و... نیز به همین صورت است و این قوی‌ترین ابزار جهت سلطه‌ی مستکبران بر فکر و اندیشه ملت‌ها است و همواره سعی می‌کنند با تحلیل‌ها و خبرسازی‌های اغوا کننده، مردم را در فقر فکری و فرهنگی نگه دارند و آن‌ها را تسلیم خواسته‌های خود کرده و قدرت تشخیص حق و فکر درست را از مردم سلب ‌کنند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران تصریح کرد: قیام مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در حقیقت بیانگر بیداری ملت‌ها علیه استبداد بود و حضرت امام(ره) در همه سخنرانی‌هایشان بر آگاهی و بصیرت افزایی افکار عمومی تاکید داشتند، تا مردم متوجه باشند که هیچوقت به خودشان اینگونه تلقین نکنند که ما مستضعف زاده‌ایم و نمی‌توانیم در برابر مستکبران جهانی مقاومت کنیم.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در پایان خاطرنشان کرد: امام(ره) بسیار تاکید داشتند که باید شعار «ما می‌توانیم» برای مردم جا بیافتد و به آن یقین داشته باشند و برای کشور و ملت ایران نباید هیچ محدودیتی در عرصه پیشرفت علمی، اقتصادی و... وجود داشته باشد و تحت سلطه سیاسی، فرهنگی و... هیچ قدرتی نباشند./302/9592/ب1

ارسال نظرات