۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۵۹۵۲۴
«ویکلی استاندارد» گزارش کرد؛

دولت «اوباما» در انجام معاملات با ایران خلاف وعده‌های «جان کری» عمل می‌کند

نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» در گزارشی تأکید کرد: «دولت «اوباما» درباره انجام معاملات با ایران راه خود را از «جان کری» جدا کرده است».
باراک اوباما


به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در اختیار «ویکلی استاندارد» قرار گرفته، اعلام کرد، شرکت‌هایی که با ایران وارد معامله می‌شوند تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت مگر اینکه اقدامات افزون‌تری برای ممانعت به عمل آوردن از نفع شرکت‌ها و نهادهای تحریم‌شده نظیر نیروهای مسلح ایران صورت دهند.

بنا بر این گزارش، این هشدار وزارت خارجه آمریکا در تضاد با اظهارات اخیر «جان کری» وزیر خارجه این کشور است؛ اظهاراتی که حامیان و مخالفان دولت آمریکا آن را کوچکتر از حد واقعیت جلوه دادن میزان خطرات ناشی از انجام معاملات با شرکت‌های مرتبط با ایران خوانده‌اند.

بر اساس این گزارش، کری روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که بانک‌ها می‌توانند با ایران وارد معامل شوند، «بدون اینکه نیازی به سنجش بیش از حد باشد، همان سنجش در حد معمول کفایت می‌کند». این اظهارات چند هفته پس از آن مطرح شد که «آدام زوبین» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم به «ویکلی استاندارد» گفته بود که بانک ها در خطر تحریم قرار دارند مگر اینکه از «سطح بسیار بالای احتیاط لازم» پیش از انجام معامله با ایران استفاده کنند.

ویکلی استاندارد این هفته گزارش کرده بود که اظهارات کری انتقاداتی را موجب شده مبنی بر اینکه وی بانک‌ها را درباره تحریم‌های ایران گمراه کرده تا آنها را به انجام معامله با ایران تشویق کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا متعاقبا اعلام کرد که استانداردهای اشاره شده از سوی آدام زوبین را به عنوان نرم متعارف در آمریکا پذیرفته است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما انتظار داریم که بانک‌ها و دیگر شرکت‌ها احتیاط لازم در هر نوع سرمایه‌گذاری و یا مبادلات مالی در خارج از این کشور را به کار گیرند و شرایط خاص را بسنجند. در خصوص ایران که بسیار پر ریسک است، احتیاطات لازم باید بیشتر از حد معمول در نظر گرفته شود».

با این وجود، این دیپلمات آمریکایی به ویکلی استاندارد گفته است که «هیچ اختلافی» میان اظهارات کری و زوبین در این زمینه وجود ندارد.

به نوشته فارس، قانونگذاران ارشد آمریکایی گفته‌اند، جان کری با وزارت خارجه و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا دچار اختلاف شده و «ادعاهای کاملا اشتباهی» را مطرح کرده است.

«مارک کرک» سناتور ایالت ایلینوی و رییس کمیته فرعی بانکداری سنا که ناظر بر تحریم‌های ایران است به ویکلی استاندارد گفته است: «این کاملا غیرمسوولانه است که جان کری سعی می‌کند با دولت ایران همچون یک دولت عادی و غیرتروریست رفتار کند حتی زمانی که خود وزارت خارجه آمریکا همچنان ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان معرفی می‌کند».

کارشناسان هر دو طرف در بحث ایران می‌گویند وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا دچار اختلاف شده‌اند اما از هر دو نهاد دولتی آمریکا حمایت کرده‌اند./982/ب102/د

ارسال نظرات