۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۴۶۰۲۰۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

طمع به دنیا عامل زوال ایمان است

استاد حوزه علمیه خراسان طمع را عامل زوال ایمان دانست و گفت: طمع شهرت، مقام و پول حرام همه بشریت را تهدید کرده و آنان را به گمراهی و ذلت می کشاند.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیائی، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در مباحثه تهذیب نفس مدرسه آیت الله خوئی با بیان این که مطابق با سخن پیامبر(ص) برای ثروتمند بالفعل بودن باید از غیر خدا مایوس شد، گفت: اگر انسان یاس از خداوند پیدا کند، گناه کبیره انجام داده است.

وی با بیان این که یاس بر دو گونه ناامیدی از خداوند و آنچه در دستان مردم است می باشد، بیان کرد: رجحان از شک و تردید بالاتر بوده و این یاس گاه مستحب، گاه موکد و گاهی نیز واجب است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که آنانی که طمع کارند جهنمی زندگی می کنند، تصریح کرد: انسان طمع کار هیچگاه چشم و دل او سیر نمی شود حتی اگر همه زمین نیز از آن او باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با اشاره به انواع اقتصاد در دنیا خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور های غرب همچون آمریکا بر اساس پاچه خواری بوده اما اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اسلام است که عملیات بانکی و معاملات آن نیز بدون هر گونه ربایی برقرار می باشد.

وی با بیان این که بر اساس فرموده امام صادق(ع) آنچه که موجب استحکام ظلمه نمی شود را باید خرج جوانان کرد، گفت: جایزه حاصل از فعالیت های تحقیقاتی به عنوان یکی از مصادیق این روایت را باید خرج جوانان کرد.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به امت مسلمان می گویند که من در زمان آسایش نسبت به شما خوف بیش تری در مقایسه با زمان عسر دارم چرا که در این زمان امت اسلامی صبر دارند اما هنگام یسر و آسایش دنیا جلوه کرده و زیبایی های خود را نمود می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که بنابراین امت اسلامی باید مایوس از دست یکدیگر باشند، خاطر نشان کرد: این یاس، به سبب غنا داشتن در برابر رزاقیت خداوند بوده و اگر خداوند متعال مصلحت نداند هرگز به انسان و بشریت وسعت رزق نیز اعطا نمی کند.

وی طمع را عامل زوال ایمان دانست و با بیان این که طمع شهرت، مقام و پول حرام همه بشریت را تهدید کرده و آنان را به گمراهی و ذلت می کشاند، بیان کرد: کثرت در هر عبارتی معنایی جداگانه داشته همانگونه که کثرت علم نیز گاهی منجر به این می شود تا انسانها متکبر شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: گاهی نیز کثرت علم به سبب خروج از ظلمات بوده و عده ای از کثرت علم به دنبال آنند تا با سلمان فارسی سنخیت پیدا کنند چرا که وی در بسیاری از خصیصه های اخلاقی پیشتاز بود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که طمع داشتن همچون وابسته بودن به نخی از حب دنیاست، افزود: آنانی که طمع می ورزند امید واهی به دنیای فانی داشته و این امید حقیقی و واقعی نیست.

وی با بیان این که مطابق با سخن امام هادی(ع) مردم در دنیا با دارایی و در آخرت با اعمال خود شناخته می شوند، یادآور شد: عده ای از اموال حرام مال کسب کرده و عده ای نیز به دنبال کسب رزق حلالند که در هر دو مورد مردم با اموالشان شناخته شده و هر آن کس که توشه بیش تری دارد آخرت روشنتری نیز خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان فقیر حساب سبک و انسان غنی حساب و کتاب زمانبری در روز آخرت خواهد داشت، اظهار کرد: در آخرت مردم به اعمالشان متصلند آنطور که ملاک بهشت و جهنمی شدن خوب و بد اعمال بوده و معیار سنجش اعمال در روز آخرت نیز همین اعمال است.

حجت الاسلام و المسلمین ضیائی با بیان این که عملکرد خداپسندانه منجر به این می شود تا امت اسلامی به بهشت بروند، خاطر نشان کرد: در غیر اینصورت اگر مرتکب گناه عمدی شده و توبه نیز نکنند، به جهنم رفته و مستحق عذاب خداوند متعال می شوند./202/864/ب1

ارسال نظرات