۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۶۱۵۶۲
استاد دانشگاه:

فلسفه جهانی است و جغرافیای خاصی ندارد

دینانی گفت: فلسفه جهانی است چون پرسش‌های فلسفه جهانی است، در اصل فلسفه با پرسش به دست می‌آید، در واقع انسانی که سوال ندارد چیزی از فلسفه نمی‌داند.
ابراهیمی دینانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه بعدازظهر امروز در نشست عقلانیت و اعتدال که در موسسه فلسفه و حکمت برگزار شد با اشاره به اینکه فلسفه جهانی است و جغرافیای خاصی ندارد، اظهار داشت: خیلی از گروه‌ها به فرهنگ و حکمت ایران ظلم کردند و خیلی‌ها با فرهنگ ما دشمن هستند، ما در کشورمان فیلسوفان خوبی داشته‌ایم و فلسفه به یونان محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه جهانی می‌باشد چون پرسش‌های فلسفه جهانی است، در اصل فلسفه با پرسش به دست می‌آید، در واقع انسانی که سوال ندارد چیزی از فلسفه نمی‌داند.

استاد دانشگاه تاکید کرد: انسان تنها موجودی است که خلیفه خدا بر روی زمین است، در همین شرایط می‌بینیم که همین انسان بر روی زمین فساد می‌کند، نکته جالب این است که همین مفسد فی الارض فلسفه نیز می‌فهمد، به معنای واقعی تنها موجودی که فلسفه می‌گوید و می‌فهمد انسان است اما رفتارهای آن قابل توجیه نیست.

دینانی با بیان اینکه انسان زبان هستی است، یادآور شد: هستی اگر بخواهد حرف بزند به زبان انسان حرف می‌زند، زیرا انسان هم گشوده و هم گشاینده است، به همین منظور می‌توان گفت در آینده انسان بسیاری از مشکلات را می‌تواند حل کند.

وی تصریح کرد: کسی که فلسفه ندادند اسیر فکرهای محدود است، فلسفه نجات یافتن از فکرهای تحمیلی نهان و عیان است، کسی که از این فکرهای محدود رها می‌شود نواندیش خواهد شد.

استاد دانشگاه افزود: نو اندیش کسی است که ابتدا خودش را زیر سوال ببرد، زیرا فلسفه قالب شکن است و آن فکرهایی که او را محدود می‌کند از بین می‌برد، در این میان فلسفه راه نو اندیشیدن را به ما یاد می‌دهد.

دینانی در پایان گفت: فلسفه رشته‌ای است که با عقلانیت کار دارد، علامه طباطبایی نمونه یک فیلسوف آزاد اندیش بود، اما جای تاسف دارد که ما در کشورمان فیلسوف کم داریم./202/816/ب1

ارسال نظرات