۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۶۱۶۶۳
آیت الله محقق داماد:

داعش و تکفیری‌ها بویی از فلسفه نبرده‌اند

عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: در عصر امروز در خاورمیانه تروریستی‌هایی چون داعش و تکفیری‌هایی وجود دارند که بویی از فلسفه نبرده‌اند، البته این به خاطر آن است که این گروه‌ها در کشورهایی عربی رشد کرده‌اند که اصلا کتاب فلسفی در آنها وجود ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محقق داماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم ایران بعدازظهر امروز در نشست عقلانیت و اعتدال که در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد با اشاره به اینکه در دایره فلسفه عقلانیت و اعتدال ترسیم شده است، اظهار داشت: در این راستا باید گفت عقلانیت با فلسفه ارتباط دارد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر باید اشاره کرد که عقلانیت به میزان ضرورت و امکان با اعتدال روبه رو می‌شود، البته این سؤال پیش می‌آید که آیا همه مردم فلسفه بدانند عقلانی فکر می‌کنند یا اگر فلسفه بدانند معتدل زندگی می‌کنند؟.

عضو فرهنگستان علوم ایران تأکید کرد: در عصر امروز در خاورمیانه تروریستی‌هایی چون داعش و تکفیری‌هایی وجود دارند که بوی از فلسفه نبرده‌اند، البته این به خاطر آن است که این گروه‌ها در کشورهای عربی رشد کرده‌اند که اصلا کتاب فلسفی در آنها وجود ندارد.

آیت الله محقق داماد یادآور شد: در کتاب «شواهد الربوبیه» نوشته‌ ملاصدرا آمده است که در بخش معاد فصلی وجود دارد که انسان به قوای نفسانی‌اش چکونه برمی‌گردد، در این کتاب می‌بینیم که عناصر اولیه حکمت قدیم مانند آب، باد، خاک و آتش در تضاد هستند اما وقتی به درجه امتزاج می‌رسند و با آمادگی حضور نفس به اعتدال می‌رسند، در این حالت است که دو قوه نفس لوامه و اماره به وجود می‌آید.

وی در پایان گفت: حکمت زایده شده علم و اخلاق است، حکمت در بخش عقل عملی نه بلاهت و نه جربزه است، البته فضائل با اعتدال قابل درک است و از نظر حکمای اسلامی این اعتدال نتیجه اندیشه کردن است./816/202/ب2

 

ارسال نظرات