۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۶۲۰۶۳
استاد حوزه علمیه:

یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است / زیارت جدی‌ترین بخش حیاتی انسان

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت یک عهد است، گفت: یکی از فلسفه‌های مهم زیارت تربیت و تخلیه بخش عاطفی و تقویت روابط عاطفی و عمیق‌تر شدن عشق ما به خاندان آسمانی است که جدی‌ترین بخش حیات انسان به شمار می‌رود.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجمد شجاعی، استاد اخلاق در حوزه علمیه، شامگاه چهارشنبه در موکب منتظران منجی مستقر در عمود 1121 مسیر پیاده‌وری اربعین حسنی نجف - کربلای به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به فلسفه زیارت، گفت: هیچ عملی در عبادات به اندازه زیارت اهل بیت(ع) ثواب، خیرات و آثار برای جامعه اسلامی ندارد.

وی افزود: در آیات و روایات به ارتباط با معصومین(ع) بسیار توصیه شده است و قرآن کریم مزد رسالت را ارتباط و مودت با اهل بیت(ع) بیان می‌کند و مزد به معنای معادل کار است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به مسأله غدیر، بیان داشت: پیامبر(ص) در روز غدیر ولایت را بر مردم ابلاغ کرد و اگر چنین نمی‌شد امر رسالت ناقص می‌ماند زیرا زحمات پیامبر(ص) برای هدایت امت تنها با مودت خاندانش میسر می‌شود.

شجاعی درباره اهمیت، شناخت و زیارت ائمه معصومین(ع)، گفت: امام حسن عسگری(ع) فرمودند: یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است؛ انسان مؤمن در قرآن کریم به عنوان انسان حقیقی معرفی می‌شود.

وی افزود: انسانها یا مؤمن هستند و یا فاسق؛ فسق به معنای انحراف از صراط مستیم است، انسان مؤمن همیشه در راه صراط حرکت می‌کند و عمل صالح انجام می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه با تأکید به اینکه هر امامی پیوند و عهدی بر گردن شیعیان و دوستداران خود دارد، تصریح کرد: امامان معصوم خلیفة‌الله و مظهر الهی برای هدایت بشر به سوی کمال ابدی محسوب می‌شوند و اگر خداوند امام و رهبری برای هدایت بشر گسیل نمی‌ساخت هدف خلقت امری عبس و بیهوده به شمار می‌رفت.

شجاعی درباره اینکه هدف از خلقت انسان قرب الهی است، اضافه کرد: اگر انسان بخواهد به سوی الله حرکت کند تنها با وجود خلیفه‌الله در روی زمین میسر خواهد بود زیرا معصوم تنها متخصصی است که می‌تواند الله را به معنای واقعی به انسانها معرفی کند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه زیارت قبور امامان معصوم به عنوان وفای انسانها به عهد خویش است، گفت: انسانها در عالم هستی کسی را نزدیک‌تر از ائمه اطهار(ع) به خود ندارند بر این اساس افراد نسبت به نزدیکان خود وظایفی همچون صله رحم و زیارت قبور را بر عهده خواهند داشت که باید انجام دهند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ادای این وظایف سبب تربیت انسانها و به کمال رسیدن آنان به سرمنزل مقصود می‌شود به همین خاطر زیارت امام معصوم از نیازهای شخصی و اجتماعی انسانها به شمار می‌رود.

شجاعی با بیان اینکه زیارت سبب رفع دلتنگی زائر می‌شود، گفت: عاطفه انسانی که مربوط به فوق عقلانی و قلب انسان است تنها با الله و یا مظاهر الله تخلیه می‌شود و زیارت مصداق همین امر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از فلسفه‌های مهم زیارت تربیت و تخلیه بخش عاطفی و تقویت روابط عاطفی و عمیق‌تر شدن عشق ما به خاندان آسمانی است که جدی‌ترین بخش حیات انسان به شمار می‌رود./813/202/ب2

ارسال نظرات