۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۴۶۳۰۰۵
استاد حوزه علمیه:

زبان عامل اصلی کاهش یا افزاش دوستی‌ها است

حجت الاسلام روح با اشاره به این‌که زبان در افزایش و کاهش دوستی‌ها نقش بسیار مهمی دارد، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند، زبانتان را عادت بدهید تا ملایم و نرم حرف بزنید و با مردم خوشرو باشید با اینچنین زبانی افرادی که با شخص دشمنی می‌کنند کم خواهند شد و دوستان او افزایش می‌یابند.
حجت الاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام خمینی (ره) مشهد به ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق پرداخت و گفت: گاهی به دلیل انجام ندادن وظایف خود نسبت به دوستان باعث ایجاد نفرت می‌شویم.

وی با اشاره به ماجرای حضرت موسی (ع) و حضرت خضر (ع) که در قرآن کریم به آن پرداخته شده است، اظهار داشت: حضرت خضر (ع) به حضرت موسی (ع) می‌فرمایند: اگر در مورد چیزی آگاهی نداشته باشی نمی‌توانی در ارتباط با آن صبر پیشه کنی در بسیاری از موارد دوستان ما به موضوعی آگاهی کافی ندارند به همین دلیل نمی‌توانند نسبت به آن صبر داشته باشند.

حجت‌الاسلام روح با بیان این‌که در اسلام به حفظ دوستی‌ها تأکید شده است، افزود: در حدیث شریفی آمده است که لقمان به پسرش سفارش می‌کند که هزار رفیق بپذیر اما یک دشمن هم پیدا نکن که یک نفر دشمن هم زیاد است.

وی ابراز داشت: اسلام تأکید می‌کند که انسان‌ها به سمت تأثیر حرکت کنند. امام صادق (ع) فرموده‌اند که اگر انسان به سه چیز رغبت نداشته باشد به تنهایی مبتلا خواهد شد، یکی از آن موارد فردی است که به رفتار خوب با دیگران رغبت نداشته باشد تنها خواهد شد.

حجت الاسلام روح با بیان این‌که در دوست‌یابی باید در حد اعتدال دقت کرد، گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند در احوال دوستان خود زیاد دقت نکنید و از دین آن‌ها نپرسید. در مثنوی معنوی نیز آمده است؛ «در بیان این سه کم جنبان لبت، از ذهاب و الذهب و مذهبت» نیازی نیست از دوستانمان بپرسیم کجا می‌روند یا چقدر اموال دارند همچنین باید با دیگران بر اساس اصول انسانی رفتار دوستانه داشت بنابراین مذهب را پرسیدن کار مناسبی نیست.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام می‌فرمایند که چهار چیز است که باید آن را داشته باشید اما به دنبال حد بالای آن نباشید؛ اول، به دنبال عالم باشید اما عالمی طلب نکنید که هر چه می‌گوید عمل می‌کند. انسان به عالم نیاز دارد اما نیاز نیست که آن عالم به تمام دانسته‌های خویش عمل کرده باشد.

وی در ادامه افزود: دوم، نباید به دنبال فردی باشیم که در رفتارش ذره‌ای ریا وجود نداشته باشد. سوم، به دنبال غذای بدون شبهه (غذایی که ممکن است در آن مال حرام یا مکروه باشد) نباشیم. گاهی واضح است که غذایی از مال حرام به دست آمده است انسان باید از آن دوری کند اما در جایی که احتمال می‌دهیم نباید به این احتمال اعتنا داشته باشیم.

حجت‌الاسلام روح در بیان چهارمین مورد اظهار داشت: مورد چهارم که به این بحث ارتباط دارد این است که به دنبال دوست بدون عیب نباشیم. ما نمی‌توانیم دوستی پیدا کنیم که هیچ نقطه سیاهی در زندگی نداشته باشد.

وی با بیان این‌که نکاتی در دین اسلام وجود دارد که سبب کم شدن دوستانمان می‌شود، گفت: خیلی ریز و دقیق شدن در کار دوستان باعث پراکنده شدن آن‌ها از اطراف ما می‌شود. دومین مورد یافتن دوستی است که به طور کامل با یکدیگر مطابق باشید. چنین چیزی امکان ندارد و باید از مواردی چشم‌پوشی کرد.

این شارح دعای مکارم اخلاق در ادامه افزود: مورد بعدی این است که اگر فرد أهل جدال باشد نیز دوستانش از اطرافش پراکنده می‌شوند. همچنین انسان نباید به دیگران ذهنیت نامناسب و منفی داشته باشد اگر ذهنیت بد به وجود آمد دیگر رفاقت ادامه پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که زبان در افزایش و کاهش دوستی‌ها نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند، زبانتان را عادت بدهید تا ملایم و نرم حرف بزنید و با مردم خوش‌رو باشید. با اینچنین زبانی افرادی که با شخص دشمنی می‌کنند کم خواهند شد و دوستان او افزایش می‌یابند.

لازم به ذکر است سلسله جلسات حجت‌الاسلام روح تا پایان صفر هر شب ساعت ۱۹در مسجد امام خمینی(ره) واقع در حر عاملی ۶۲برگزار می‌شود./201/862/ب1

ارسال نظرات