۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۶۳۱۸۰
رییس سازمان تبلیغات اسلامی:

همبستگي با مسلمانان و ملل جهان ركن اساسي سياست ايران اسلامي است/ پرهيز از خشونت واجب الهي در آیین محمدی

حجت‌الاسلام خاموشی در دهمین دوره گفت‌گوهای دینی ايران و واتيكان با تاكيد بر اين كه پرهيز از خشونت يك واجب الهي در آیین پيروان محمدی(ص) است، گفت: همبستگي با مسلمانان و ملل جهان ركن اساسي سياست ايران اسلامي است.
حجت الاسلام خاموشی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي پاپي گفت‌وگوي اديان كليساي كاتوليك واتيكان پيش از ظهر ديروز (دوم آذرماه) با حضور کاردینال توران، ريیس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در واتيكان و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رييس شوراي سياست‌گذاري اديان، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، سفیر ايران در واتیکان و اكبر قولي، رايزن فرهنگي كشورمان در محل شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان رُم آغاز شد.

در روز نخست این گفت‌های بین دینی حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در تشریح مفهوم «عقلانیت و اعتدال» در مبانی اسلامی، گفت: اسلام دين عطوفت و مهرباني است و پيامبر اسلام (ص) نيز در رفتار با مردم در ماموریتی الهی عفو و گذشت را اولویت تمامی اقدامات خود قرار داده بودند.

وی ادامه داد: تمامی تصمیمات آخرین فرستاده الهی همواره با استدلال و منطق همراه بود و اين مهرباني نیز تا زماني كاربرد داشت كه مخالفان اسلام به ابتدايي‌ترين حقوق انساني و اخلاقي پايبند باشند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار کرد:همه پيامبران مأمور تبلیغ و نه تحمیل تعاليم الهي به مردم بودند و در زمینه پذیرش دین هیچ جبری طبق نص صریح قرآن بر کسی پذیرفتنی نبوده و نیست.

وی یادآور شد: تبلیغ صحیح اسلام راستین از سوی مبلغان دینی و به کار گیری شيوه‌های مسالمت‌آميز در تبليغ یک حقیقت از عواملي بود تا بسياري از مردم حقيقت‌جو و خسته از جهالت و شرك، در برهه‌های مختلف به نداي آسماني پيامبر اسلام (ص) پاسخ مثبت دهند.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: بديهي است كه اين تعاليم مبتنی بر شفقت و مهربانی، با منافع مستكبران و ستمگران عالم در تضاد است که به مخالفت با پيامبر اكرم(ص) و مسلمانان می‌پردازند.

وی مقابله با مخالفان اسلام را نه یک کنش بلکه واکنشی سفارش شده از سوی خداوند مطرح کرد و گفت: در این زمینه خداوند دستور دفاع از آيين اسلام را صادر فرمود و در واقع، حقيقت جهاد در اسلام براي دفاع از مظلومان و ستمديدگان و نه ظلم کردن به بندگان الهی است. اگر ببينيم در این میان كساني مظلوم واقع شده‌اند و ناروا بر آن‌ها ظلم و ستمي مي‌شود، از حق آنان بايد دفاع كرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید افراط گری و خشونت‌هایی که امروز در جهان شاهد آن هستیم و آن چیزی که به نام اسلام از سوی برخی از گروه‌ها و افراد صورت مي‌گيرد و علیه ملت‌هاي مظلوم منطقه اعمال می‌شود هیچ ارتباطی با دین رحمانی اسلام نداشته و تنها نتیجه غفلت و دور شدن از آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل دینی است و این تحرکات طراحی شده از سوی برخی توطئه‌گران و دشمنان اسلام برای برهم زدن امنیت منطقه و تضعیف کشورهای اسلامی هدایت می گردد، در شرایطی که این راهبردها هیچ سنخیتی با دین نداشته و ندارد.

حجت‌الاسلام خاموشی، تصریح کرد: جنگ‌هاي پيامبر اسلام (ص) هم به دليل مشرك بودن يا غيرمسلمان بودن طرف مقابل نبود بلكه به جهت عملكرد ظالمانه مشرکان و معاندان حقیقت بود؛ عده‌ای مسلمانان را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دادند؛ جنگ را بر آن‌ها تحميل مي‌كردند و مسلمانان نيز در برابر این افراد تنها از خود دفاع مي‌كردند که البته این اقدام به طور کامل در محدوده اخلاق بوده و با توجه به آیات قران و روایات، هيچ گاه قرآن دستور به كشتن كافران به جرم داشتن عقيده نداده است. چرا که اسلام حتی در رفتارهاي فردي و اجتماعي و مراودات معمولي خشونت را جايز ندانسته و مسلمانان را از آن نهي كرده است.

وی با تبیین اهمیت اصلاح ذات‌البين، رعايت اخلاق در خانواده و احترام به حقوق اقليت‌هاي مذهبي و حفظ كرامت انسانی در مبانی اسلامی اظهار کرد: پرهيز از هرگونه خشونت در روابط اجتماعي نه یک سفارش اخلاقی بلکه یک اصل و یک واجب الهی در بین پیروان آیین محمدی است.

حجت‌الاسلام خاموشی به تشريح احكام جهادي و دفاعي اسلام پرداخت و گفت: این مفاهیم از مصاديق خشونت نيست و بي‌ترديد جنگ‌هاي غيرمشروع منفورترين پديده‌هايي هستند كه هر انسانی از آن نفرت دارند و اسلام نيز آن را به تاکیدات بسیاری غيرمشروع خوانده و همگان را به صلح و همگرايي فراخوانده است. احكام دفاعي اسلام كه با اهداف دفاع از جان، مال و دفاع در برابر تجاوز بيگانگان و دفاع از نظام تشريع شده رهيافت مهم عقل و شرع است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تجاوز و جنگ‌هاي غيرمشروع را تهدید امروز جهان دانست و یادآور شد: خلط دو مقوله تجاوز و دفاع سبب شده است كه برخي تصور کنند احكام دفاعي اسلام بر مبنای خشونت است، غافل از اين‌كه آنچه كه در اسلام مشروعيت دارد، دفاع به عنوان ارزشمندترين و خردمندانه‌ترین پدیده برای کنترل حس غریزی، در دفاع و حفظ جان و مال تعریف شده است.

وی به برخی اصول و سياست‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: این اصول نشانگر توجه کامل اين نظام ديني و سياسي به موضوعاتی چون عقلانيت، عدالت و منع خشونت است که برخی از این اصول در اتخاذ سياست‌هاي ايجابي برگرفته از تعاليم متعالي اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام خاموشی ايجاد مصونيت براي افراد جامعه، اهتمام به جاذبه و رحمت و جامع‌نگري و اهتمام در مشورت و پرهيز از خشونت را از اصول نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: پرهیز از شتابزدگي و يكسونگري و استبداد رأي، گسترش روحيه نقد و انتقادپذيري و حمايت از حقوق فردي و اجتماعي براي دعوت به خير و همگاني شدن امر به معروف و نهي از منكر بر مبناي حكمت، موعظه حسنه، شرح صدر، ارتباط فعال با كشورها و ملت‌ها و تحكيم پيوند مودت و تقويت همبستگي با مسلمانان و ملل ديگر جهان، شناخت فرهنگ و تجربه‌هاي بشري و استفاده از دستاوردهاي علمي و فرهنگي جهاني و تحكيم وحدت ملي و ديني با توجه به ويژگيهاي قوميتی همگی از جمله اصولی استخراجی از اسلام هستند که در مدیریت ایران اسلامی به آن‌ها توجه شده است.

بنابر اعلام اين خبر، ابراهیمی‌تركمان و هیأت دینی و فرهنگی از کشورمان به منظور شركت در دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي پاپي گفت‌وگوي اديان كليساي كاتوليك واتيكان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟»، افتتاح اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا و دیدار با مقامات عالی اين كشور، به رُم پایتخت ایتالیا سفر كرد.

اين دور از گفت‌وگوهاي اسلام و مسيحيت از امروز دوم آذرماه به مدت دو روز با حضور و سخنراني ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رييس شوراي سياست‌گذاري اديان، محمد جواد صاحبي، ريیس شورای علمی دین پژوهان کشور، سيد يحيي يثربي، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي (ره)، محمدمهدی مظاهري، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و رييس مؤسسه فرهنگي اكو، حجت ‌اسلام مرتضی جوادی‌آملی، رييس مؤسسه علوم وحياني اسراء، ابوالقاسم عليدوست، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي، عبدالحسین خسروپناه، رييس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، محمد مسجدجامعي، عضو شوراي سياستگذاري اديان و حضور حجت الاسلام و المس لمین ربانی سفیر کشورمان در واتیکان ، قولی رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا ، هايده رمضان‌رستم‌آبادي  از اداره مسيحيت كاتوليك مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار مي‌شود.

دهمین دوره گفتگوی ايران و واتيكان و اولین گفتگوی فرهنگی ایران و اروپا از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اجرا درآمده است./816/101/ب2

ارسال نظرات