۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۴۶۳۲۰۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

دعا کردن انسان را به رشد و معرفت بالا می رساند

عضو هيأت ریيسه مجمع عمومی جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تأکید بر اینکه دعا کردن انسان را به رشد و معرفت بالا می رساند، گفت: به یقین با خواندن دعاها و تفکر در مضامین آنها می توان به ماهیت وجودی افراد و طرز تفکر آنها پی برد.
حجت الاسلام سیدحسن سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سید حسن سعیدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، امشب در مراسم دهه آخر ماه صفر که در مصلای امام حسین(ع) فارسان و با حضور عموم مردم برگزار شد، با بیان اینکه ما نسبت به ائمه اطهار سه وظیفه و رسالت اصلی داریم، تصریح کرد: نخستین رسالت ما این است که شناخت خود را نسبت به ائمه اطهار(ع) و چهارده معصوم بالا ببریم و بدانیم کسب معرفت نسبت به ائمه لازم و واجب است.

وی با اشاره به اینکه دومین رسالت و وظیفه ما نسبت به ائمه این است که آنها را دوست بداریم به اقتضای آیه مودت، تصریح کرد: سومین رسالت ما که تکمیل کننده دو رسالت دیگر هم هست، اطاعت از ائمه اطهار در عمل است که طبق آیه قرآن بر همگان واجب است.

عضو هيأت ریيسه مجمع عمومی جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بیان اینکه شناخت ائمه اطهار(ع) به راحتی صورت نمی گیرد و همپای شناخت خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: در شناخت ائمه اطهار(ع) باید بدانیم که فرقی بین 14 معصوم و خداوند متعال وجود ندارد مگر آنکه خداوند مولا است و ائمه عبد این مولا؛ بنابراین شناخت ائمه اطهار بر همگان لازم و واجب است.

مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید، ابراز کرد: به یقین ما نمی توانیم آنچنان که باید ائمه اطهار و 14 معصوم را بشناسیم اما این دلیل نمی شود که در مسیر شناخت آنها قدم برنداریم؛ بنابراین باید به اندازه ظرفیت وجودیمان ائمه را بشناسیم.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه یکی از راههای شناخت ائمه اطهار(ع) رجوع به دعاهای آنها است، اظهار کرد: به یقین با خواندن دعاها و تفکر در مضامین آنها می توان به ماهیت وجودی افراد و طرز تفکر آنها پی برد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه امروزه بسیاری از افراد حتی بسیاری از حوزویان دعا و ماهیت دعا را نمی شناسند و این مایه تأسف است، خاطرنشان کرد: دعا تنها دری است که خداوند متعال از لطفش به روی بشر باز کرده است و همین که فرصت ملاقات و اجازه مناجات داده می شود، کفایت می کند و این ماهیت دعا کردن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دعا کردن انسان را به رشد و معرفت بالا می رساند، تصریح کرد: یکی از دعاهای همیشگی امام حسین(ع) این بود که خدایا من را از ظلمت نفس رها کن؛ بنابراین ما نیز به صورت مستمر از خدواند متعال بخواهیم که در بند نفس و مادیات نباشیم چراکه امور نفسانی انسان را زمین گیر می کند.

عضو هيأت ریيسه مجمع عمومی جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اینکه توجه به نفس مانع از تعالی روح انسان می شود، ابراز کرد: بیایید به طور مستمر قناعت، مناعت طبع، شخصیت و غیرت را از خداوند متعال بخواهیم چرا که اگر این ویژگی ها در وجودمان نهادینه نشود، به یقین زمین گیر نفس و امور نفسانی قرار می گیریم و این چیزی جز ذلت به همراه نخواهد داشت./9457/202/ب2

ارسال نظرات