۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۶۳۸۰۸
مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

مدیریت زبان، کم و با دقت سخن گفتن آن است

حجت‌الاسلام شفیعی بیان این‌که ادب سه گونه است؛ ادب زبان، نفس و قلب، گفت: برای ادب و مدیریت زبان کمترین کار این است که اجازه ندهیم زبان به راحتی، بی‌مهابا و بدون ملاحظه سخن بگوید.
حجت الاسلام شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی شفیعی، مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی شب گذشته در مسجدالرضا (ع) با بیان این‌که ادب سه گونه است؛ ادب زبان، نفس و قلب، تصریح کرد: برای ادب و مدیریت زبان کمترین کار این است که اجازه ندهیم زبان به راحتی، بی‌مهابا و بدون ملاحظه سخن بگوید.

وی افزود: انسان اگر نتواند زبان خود را مدیریت کند به خیلی از آفات مبتلا خواهد شد، یکی از این آفات غیبت کردن است. عده‌ای معتقد هستند که اگر شخص صفتی را از دیگران بگوید در حالی که همه آن صفت را می‌دانند غیبت نیست. این تفکر و اعتقاد اشتباه است.

حجت‌الاسلام شفیعی در تعریف غیبت گفت: پیامبر اکرم (ص) غیبت را چنین بیان کرده‌اند؛ غیبت یادآوری و ذکر هر چیزی است که اگر آن شخص درباره آن اطلاع پیدا کند ناراحت می‌شود.

وی افزود: ما به دلیل کم‌توجهی به آیات قرآن کریم و کامل ندیدن دین مبین اسلام در بعضی از مواضع دچار بدفهمی شده‌ایم. در این حدیث شریف که پیامبر اکرم (ص) غیبت را تعریف کرده‌اند از لفظ «أخ» یعنی برادر استفاده کرده‌اند. منظور از برادر در این روایت تمام انسان‌ها هستند اما عده‌ای تنها برادران دینی را شامل این روایت می‌دانند، درنتیجه غیبت از افرادی را که در ادیان دیگر هستند، جایز می‌دانند.

مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که ما باید تلاش کنیم دین را به صورت یک مجموعه ببینیم، ابراز داشت: باید اخلاق و احکام و عقاید را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار داد. اگر تنها به یک نکته از این موارد دقت کنیم دچار خطای در فهم خواهیم شد. بنابراین منظور از برادر در این حدیث نمی‌تواند تنها برادر دینی باشد. همانطور که بسیاری از اساتید اخلاق و علما برداشت کرده‌اند.

حجت الاسلام شفیعی با اشاره به این‌که بهتر است حتی از کافر و مشرک نیز غیبت انجام نگیرد، تصریح کرد: اگر زبان انسان به غیبت عادت کرد دیگر به راحتی می‌تواند درباره تمام افراد نظر بدهد و غیبت کند. اساتید اخلاق سفارش کرده‌اند که اجازه ندهیم سدهای اخلاقی شکسته شود زیرا دیگر درست کردن آن کار بسیار مشکلی است.

وی در ادامه افزود: جامعه امروزی به این گرفتاری مبتلا شده است که اگر شخصی تفکرش با ما همخوانی ندارد به راحتی درباره عقاید و سخنان او نظر می‌دهیم. همچنین فردی ممکن است از نظر گرایش‌های سیاسی با ما اختلاف دارد ما نیز هر چه از ذهنمان عبور می‌کند به او نسبت می‌دهیم و به دیگران می‌گوییم. تمام این کارها را با این دلیل انجام می‌دهیم که آن‌ها برادران دینی ما نیستند و تنها غیبت برادر دینی حرام است.

حجت‌الاسلام شفیعی گفت: آیه‌ای در قرآن کریم وجود دارد که اگر به همین آیه دقت شود و به آن عمل کنند ریشه غیبت در جامعه خشک خواهد شد. خداوند در آیه ۱۲سوره حجرات می‌فرماید؛ «لا يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً» غیبت مانند این است که فرد گوشت برادر خود را بخورد آن هم برادری که فوت کرده است.

گفتنی است سلسله جلسات حجت‌الاسلام شفیعی تا پایان ماه صفر هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجدالرضا (ع) برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات