۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۴۶۴۱۰۱
آیت الله اراکی:

جنگ و خونریزی امروز ناشی از دور شدن بشر از تعالیم انبیا است/ ضرورت تدوین تعالیم مشترک ادیان

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که با تکیه بر مشترکات، تفرقه از بشر دور شده و عدالت و صلح در همه جا حاکم می شود،گفت: امروز جنگ و خونریزی های بشر ناشی از دور شدن آن ها از تعالیم انبیا است.
سخنرانی آیت الله اراکی در دوره آموزش مقدماتی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای انجمن صلح روسیه با اشاره به دستور خداوند به انبیای اولوالعزم گفت: خداوند در قرآن می فرمایند که دین خدا را اقامه کرده و از تفرقه جلوگیری کنید.

وی افزود: در آیه یک دستور ایجابی و یک دستور سلبی وجود دارد، دستور ایجابی اقامه دین الهی و دستور سلبی پرهیز از تفرقه است، اگر بشراین دستورات و آنچه در ادیان الهی مورد تأکید و تأیید قرار گرفته است را عملی کند و از آن ها منحرف نشود سبب برپایی عدل و یک دست شدن جامعه خواهد شد.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت اتحاد پیروان ادیان الهی اظهار داشت: باید یک کتاب دستور جامع تهیه شود و در آن دستورالعمل های مشترک همه ادیان را جمع آوری کنیم چون دستور العمل های الهی انبیا مشترک هستند.

وی ادامه داد: با وجود این که تفاوت هایی وجود دارد بشر در اشتراکات خود باید یکپارچه و یکدست باشد، با این کار تفرقه از بشر دور شده و عدالت و صلح در همه جا حاکم می شود، امروز جنگ و خونریزی های بشر ناشی از دور شدن آن ها از تعالیم انبیا است.

آیت الله اراکی ابراز داشت: ما آمادگی داریم که با نهادهای فعال در جهان در عرصه تدوین تعالیم مشترک و دعوت بشر برای پابند بودن به آن فعالیت کنیم، پیشنهاد می شود که نهادی به همین منظور تأسیس شود تا اولا به تبیین و تدوین تعالیم مشترک بپردازد و ثانیا بشر را به عمل به این تعالیم دعوت کند.

وی عنوان کرد: در حوزه علمیه قم و مجع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی همکاری در این عرصه را داریم.

در بخش دیگری از این دیدار والریانوف ویچسلاو عضو انجمن صلح روسیه از همکاری ایران و رسیه در زمینه برقراری صلح اسقبال کرد و گفت: پیشنهاد می دهیم که کنفرانس مشترکی بین ایران و روسیه در زمینه صلح برگزار شود.

وی افزود: موضوع این کنفرانس می تواند تأثیر ادیان برای وحدت مردم و نژادها در جهان باشد، همچنین پیشنهاد می شود که دانشگاه مشترکی با عنوان دانشگاه صلح در شهر سن پترزبورگ روسیه تأسیس شود تا به این مباحث به صورت دقیق تری پرداخته شود؛ در میان دانشمندان این شهر چند سال است که این ایده و فکر وجود دارد.

آیت الله اراکی با استقبال از این پیشنهادها منوچهر متکی معاون بین الملل مجمع و معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را مأمور کرد تا این برنامه را پیگیری کنند، همچنین از طرف مقابل هم افرادی برای این کار معین شدند.

همچنین رینات ماگدیف استاد دانشگاه و رییس انجمن تجار روسیه هم در این دیدار با اشاره به رابطه اقتصاد و تقریب گفت: ارتباطات اقتصادی یکی از مقوله های بسیار مهم است، تقریب ادیان از راه اقتصاد بین مردم هم امکان پذیر است؛ اقتصاد بین مردم بر اساس ارزش های دینی و معنوی ابزار خوبی برای تقریب مردم است.

آیت الله اراکی در این زمینه اظهار داشت: ما دو سال پیش کنفرانس تجار تقریبی در جزیره کیش داشتیم که با همین ایده برگزار شد، در چندماه آینده هم کنفرانس دیگری در همین رابطه برگزار خواهیم کرد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات