۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۴۴۲۶
استاد حوزه علمیه:

انسان باید فضای عبودیت را بفهمد

استاد حوزه علمیه گفت: انسان باید فضای عبودیت را بفهمد، انسان باید با عقل و منطق به دین فکر کند، این فضایی که امروز پیش آمده جای تاسف دارد مردم به جای قرآن سراغ دعا نویس، فال گیر و رمال می‌روند.
عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد اخلاق حوزه علمیه شامگاه سه‌شنبه به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه مسأله عرفان و سلوک رمزی دارد که آن عبودیت است، اظهار داشت: در این شرایط هرچه عبودیت بالا برود چشم‌ها و دل‌ها بازتر می‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه وجود پیامبر اکرم(ص) برای این بود که مردم را از بردگی هم بیرون ببرد و آنها را به بندگی خدا برساند، در واقع وظیفه پامبر اکرم(ص) این بود که مردم را از عهد همدیگر به عهد خدا ببرد، بنابراین زمانی که انسان از بندگی خدا خارج شود کارش سخت می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: انسان باید فضای عبودیت را بفهمد، انسان باید با عقل و منطق به دین فکر کند، این فضایی که امروز پیش آمده جای تاسف دارد مردم به جای قرآن سراغ دعا نویس، فال گیر و رمال می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه عبودیت در بین مردم از بین رفته است، خاطرنشان کرد: نخستین نوع عبودیت، عبودیت به تجلی است به این معنا که در قلب انسان به جز خدا کسی راهی ندارد، در مقابل این عبودیت، عنان در تجلی است که در آن انسان همیشه منیت دارد.

وی افزود: نوع دوم عبودیت، عبودیت به تفکر است به این معنا که فکر انسان و تفکرش هم خدا باشد، نوع سوم عبودیت به رویه و روش است، به این شکل در این نوع راه و روش انسان هم به خدا می‌رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: از امام باقر(ع) پرسیدند عمل بالاتر است یا ابقا به عمل؟ ایشان فرمودند: ابقا به عمل مهم‌تر است، اگر انسان سیره و روش عبودیت خود را حفظ کنند خیلی ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی عنوان کرد: عبودیت حق نوع چهارم عبودیت است که در مقابل آن عبودیت مخلوق به عنوان پنجمین عبودیت مطرح می‌باشد، به این معنا که جوری رفتار کنید که به دیگران ظلم نشود، در این عبودیت فکر انسان به صورت عملیاتی در بیرون ظاهر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به عبودیت نفس به عنوان نوع ششم عبودیت تصریح کرد: این عبودیت یعنی کاری کنیم که خدا از ما راضی باشد، اساس حکمت انسان عبودیت است که نباید انسان این ریشه را از دست دهد./202/816/ب1

ارسال نظرات