۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۶۵۰۲۳
رییس ناحیه یک اداره اوقاف تبریز:

بقاع متبرکه تبریز تا سال 2018 احیا می‌شوند

حجت الاسلام جعفری با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی، گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه تبریز تا سال 2018 احیا خواهند شد.
تبریز 2018

حجت الاسلام رضا جعفری، رییس ناحیه یک اداره اوقاف و امور خیریه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: یکی از وظایف ادارات اوقاف و امور خیریه رسیدگی به موقوفات، ترویج فرهنگ قرانی و رسیدگی به بقاع متبرکه و امامزادگان می باشد که امسال توانسته ایم در راستای سنددار کردن تمامی موقوفات گام های اساسی و بلندی برداریم.

وی افزود: در جهت احیای حق و حقوق موقوفات و وصول مطالبات که در برخی موارد بیش از ده ها سال بلاتکلیف مانده بودند؛ جلسات تعاملی با ارگان ها و ادارات دولتی از جمله منابع طبیعی و شهرداری ها، شهرک های صنعتی تشکیل و ده ها هکتار از زمین های موقوفی تعیین تکلیف شدند.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اقدامات انجام یافته برای ورود به تبریز 2018 گفت: در جهت تعمیق بخشیدن به فرهنگ ناب زیارت طی جلسات مختلف با خیرین بقعه ساز و هیات امنای امامزادگان مراحل بازسازی برخی از امامزاده ها و بقاع متبرکه از جمله بقعه شاه حسین ولی و بقعه امامزاده میرموسی سهلان آغاز و نسبت به توسعه فضای فرهنگی و زیارتی امامزادگان سید جمال، سید ابراهیم و سید حمزه، عون و زیدبن علی، میر موسی اسپیران و علی بن مجاهد اقدام شده است تا میهمانان و زایرین در سال 2018 از اثرات معنوی این اماکن مقدس بهره ببرند.

رییس ناحیه یک اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تبریز تعداد موقوفات جدید در اوقاف ناحیه یک شهرستان تبریز را شش مورد اعلام کرد و گفت: از جمله موقوفات جدید در سال جاری وقف منزل مسکونی حضرت ایت اله سبحانی از مراجع تقلید قم به ارزش 500 میلیون تومان است.

وی همچنین به بازدید کارشناسان این اداره به برخی از کارخانجات موقوفه اشاره کرد و گفت: با عنایت به سال اقتصاد مقاومتی و دستور استاندار آذربایجان شرقی در جهت رفع موانع تولید بازدیدهایی از کارخانجات تولیدی شرق تبریز، شهرک صنعتی سرمایه گذاری بعثت و گمرک که جزو موقوفات می باشد بعمل آمده است.

حجت الاسلام جعفری در ادامه با تشریح عملکرد این اداره در هشت ماهه اول سال جاری، گفت: در راستای سنددار کردن موقوفات که از اولویت های مهم مجموعه سازمان اوقاف می باشد امسال توانسته ایم نسبت به سنددار کردن 271 رقبه به ارزش 260 میلیارد ریال اقدام کنیم؛ امیدواریم تا پایان سال 96 کلیه موقوفات این ناحیه سنددار شوند.

وی همچنین از رفع اختلاف با منابع طبیعی در زمینه  ششدانگ موقوفات روستای سفیدان جدید، مایان علیا و ملک کیان با تشکیل جلسات متعدد خبر داد و گفت: این موقوفات تحویل اداره اوقاف شد و نیز با پیاده سازی سیستم نقشه برداری جامع موقوفات قائم مقام 370 مورد نقشه «یو تی ام» تهیه و در این راستا 127 هکتار زمین شناسایی و به موقوفه بازگردانده شد.

حجت الاسلام جعفری افزود: در جهت احقاق حقوق موقوفات و خلع ید از متصرفین موقوفه امسال 24 هزار متر به ارزش 30 میلیارد تومان از موقوفه قائم مقام و نیز موقوفه خدیجه خانم به ارزش 60 میلیارد ریال از متصرفین خلع ید و به اداره اوقاف بازگردانده شد.

رییس ناحیه یک اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تبریز همچنین از حل اختلاف پرونده های شهرداری و اداره اوقاف تبریز خبر داد و گفت: طی برگزاری جلسات حل اختلاف از 700 پرونده 70 پرونده منجر به رفع اختلاف شد و طی 9 جلسه نیز مشکلات مربوط به شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی و بعثت که موقوفه می باشد بررسی و حل شد.

وی در ادامه با اشاره به تهیه مختصات جی.آی. اس، گفت: امسال ضمن بازدید از تمامی موقوفات اداره نسبت به بروز رسانی اجارات 570 موقوفه اقدام و در برخی موارد مشکلات موقوفات از جمله بازار مظفریه و صادقیه تبریز و پاساژ رضوی و اعظم بررسی و اقداماتی انجام یافته است، امسال همچنین وصول مطالبات موقوفات از رشد 45 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار و قیمت  اجاره بهای موقوفات نیز به حد معقول و صحیحی رسیده است./935/302/ب2

 

ارسال نظرات