۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۶۷۸۰۶
آیت الله مرتضوی شاهرودی:

امت اسلامی در برخورد با مظاهر فساد و معصیت آمر عامل باشند

آیت الله مرتضوی با بیان این که سخن از امر به معروف و نهی از منکر در کتب حدیث به لسان مختلف آمده است، گفت: اگر فردی معصیتی را در بازار مسلمین انجام دهد باید مردم مؤمن، بیدار و متدین تلاش کنند تا با نهی از منکر این معصیت از میان برود.
امت اسلامی در برخورد با مظاهر فساد و معصیت آمر عامل باشند آیت الله مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در همایش بایستگی و بایسته های تولید علوم انسانی اسلامی، با بیان این که روایات متعددی درباره امر به معروف و نهی از منکر آمده است، گفت: رسول خدا(ص) در روایتی فرمودند که اگر امت من امر به معروف و نهی از منکر داشتند به خیر و در سلامت هستند و الا در صورت ترک این فریضه الهی خداوند برکات را از آنان می گیرد.

وی ادامه داد: خونریزی های امروز جهان همراه با تسلیم شدن برخی از افراد مظلوم در برابر برخی دیگر حاصل ترک امر به معروف و نهی از منکر بوده است، همچنین در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هیچ گونه کمی و کاستی در کتب فقهی وجود ندارد، آن گونه که فقهای ما از زمان شیخ طوسی در این باره بحث کرده و نیازی به نوشته های انگلیسی نداریم.

آیت الله مرتضوی با بیان این که سخن از امر به معروف و نهی از منکر در کتب حدیث از نظر اصل، شرایط و موانع موجود آن به لسان مختلف آمده است، تصریح کرد: مطابق با برخی روایات اگر کسی شرب خمر در منزل شخصی خود کند، هر آنچه از صفات زشت و پلید همچون جهنم و حماقت باشد همه برای خود اوست اما اگر همین رفتار را در بازار مسلمین انجام دهد باید مردم مؤمن، بیدار و متدین تلاش کنند تا با نهی از منکر این معصیت از میان برود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که نهی از منکر در برابر رفتارهایی همچون شرب خمر منجر به ارتقای امنیت اجتماعی شده و وضعیت آن منطقه ترقی می یابد، بیان کرد: اگر نهی از منکر صورت نپذیرفت، عقوبت الهی دو برابر شده زیرا که دیگران را نیز آلوده و درگیر فساد می کند همانطور که اغلب معاصی تکلیفی دارد.

وی ادامه داد: اگر معصیت به حد خاصی رسیده و هیچ کس امر به معروف و نهی از منکر را رعایت نکرد، خطراتی پیش می آید که سبب می شود تا همه را درگیر آن فساد کرده و همسو و هماهنگ با هم از بین ببرد؛ همچنین معصیت عواقبی دارد که بخشی از آن مربوط به دوران آخرت و جهنم و بخشی نیز مرتبط با دنیا است.

آیت الله مرتضوی با بیان این که هنگامی که بلا آمد بر هیچ کس رحم نمی کند که این حکم وضعی معصیت و نشستن با اهل معاصی است، بیان کرد: بدون شک اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام پذیرد مدینه فاضله ایجاد می شود و اگر با شرب خمر، همه با اتحاد در برابر اهل معصیت بایستند، این سبب می شود تا او خود به خود آن را ترک کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی تقریبا فراموش شده است، اظهار کرد: اینکه عده ای صدها صفحه کتاب بنویسند سودی ندارد، کجای امر به معروف کم آورده و نوشته نشده است؟

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در بیانی فرمودند اسلام در کتاب ها خفه شده است؛ حال با این وجود امروز همه شرایط امر به معروف و نهی از منکر موجود است و جزئیاتش از نظر مراجع باید مشخص باشد و سپس شورای نگهبان آن را تصویب کنند.

آیت الله مرتضوی با بیان این که وای بر آن روزی که آمر به معروف و ناهی از منکر مورد سرزنش قرار بگیرد، تصریح کرد: اینگونه همایش ها به نظر توان اصلاح بازار را ندارد و باید بر اساس ضوابط کوشید تا خداوند و امام زمان(عج) ما را حمایت کنند و امیدوارم روزی برسد که همه ما جزء آمرین به معروف و ناهیان از منکر باشید./864/201/ب2

ارسال نظرات