۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۶۸۵۳۱
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی:

غیبت کردن، تعرض به حیثیت دیگران است

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان اینکه غیبت کردن تعرض به حیثیت دیگران است و از گناهان بسیار بزرگ و مخرب جامعه است، به سه مساله مهم خون، آبرو و مال مردم در اسلام اشاره کرد و گفت: خون، آبرو و مال مردم هر سه در عرض هم قرار دارند و نقشی هم که ایفا می کنند یکی است.
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم راشد یزدی، امشب در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در رواق امام خمینی (ره)، با اشاره به ایه« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ» گفت: انسان اجتماعی خلق شده است و باید مشکلات خودش را با مساعدت و همراهی یکدیگرحل کنند.

وی با بیان اینکه اگر انسان به خواب و شهوت خود را قانع کند زندگی ایمانی ندارد و منتهای زندگانی اش تسلیم گور است، ادامه داد: انسانی که می خواهد زندگی کند اگر آداب معاشرت را نداند و بلد نباشد زندگی اش به خطر می افتد.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی یکی از عوامل شکننده اعتماد اجتماعی را غیبت کردن دانست و اظهار داشت: در اخلاق اسلامی پشت سر هم حرف زدن را غیبت می گویند و این غیبت نضج را در جامعه می شکند.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به مسجد آمدند و با صدای بلند فرمودند «مردمی که با زبان ایمان آورده اید و دلتان نا آگاه است این مقدار به دنبال نقل کردن معایب مردم نباشید زیرا اگر کسی آبروی مؤمنی را بریزد خدا آبروی او را خواهد ریخت و اگر این گونه شد خدا آبروی او را در اندرون خانه از بین می برد»

غیبت کردن، تعرض به حیثیت دیگران است

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه غیبت کردن تعرض به حیثیت دیگران است و از گناهان بسیار بزرگ و مخرب جامعه است، به سه مساله مهم خون مردم، ابروی مردم و مال مردم در اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: خون، ابرو و مال مردم هر سه در عرض هم قرار داردند و نقشی هم که ایفا می کنند یکی است.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی کم خونی پیدا کند بی حال راه می رود، ادامه داد: مال در وریدهای زندگی جریان دارد و اگر کسی از لحاظ مالی به فقر کشیده شود نمی تواند سرافراز زندگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در ادامه با بیان اینکه اگر کسی به آبروی کسی تاخت مثل این است که به خونش حمله کرده و حیات واقعیش را مورد تعرض قرار داده است، ابراز داشت: مال، خون و آبروی انسان محترم است.

وی با بیان اینکه هر چیزی که پشت سر مردم بگویید که طرف ناراحت شود غیبت است، ادامه داد: ضربه ای که غیبت به جامعه می زند ضربه ای بسیار خطرناکی است

سخنران حرم رضوی همچنین با اشاره به آیه 12 سوره حجرات به موضوع سوء ظن اشاره کرد و گفت: اینقدر سوء ظن به یکدیگر نداشته باشید چون سوء ظن سبب غیبت و پشت سر دیگران حرف زدن است.

وی با بیان اینکه کسانی که گمان بد ندارند در آرامش هستند، به ترک تجسس و فضولی در زندگی مردم تاکید کرد و افزود:  مردم خلقتشان بر این است که عیبشان را پنهان کنید و حسناتشان را بگویید.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در پایان با اشاره به اینکه تجسس و بدگمانی سبب غیبت می شود، اظهار داشت: کج بینی نسبت به نعمات الهی برای انسان درد و مرض است./859/203/ب3

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات