۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۴۷۰۹۳۷
مدیر عامل موسسه خانه کتاب مطرح کرد:

سابقه ایرانی‌ها در زمینه کتاب آرایی کم‌نظیر است

جلیسه با اشاره به اینکه سابقه ایرانی‌ها در زمینه کتاب آرایی کم نظیر است، گفت: کتاب‌آرایی ایرانی در آن سوی مرزها تا جایی پیش رفته است که می‌بینیم اروپاییان و امریکایی‌ها از آن لذت می‌برند و در دانشگاه‌های خود مورد نقد و بررسی قرار داده و تدریس می‌کنند.
جلیسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب در جشنواره "نشان شیرازه 1395" که بعدازظهر امروز در خانه هنرمندان برگزار شد با اشاره به اینکه از سالیان گذشته نقش کتاب‌آرایی در ارائه محتوا خوب و حتی بد تاثیر شگرف و بسزایی داشته است، اظهار داشت: سابقه ایرانی‌ها در زمینه کتاب آرایی کم نظیر است به طوری که در موزه‌های امروز دنیا به هر کجایی که سر بزنیم نمونه کتاب آرایی ایرانی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: کتاب‌آرایی ایرانی در آن سوی مرزها تا جایی پیش رفته است که می‌بینیم اروپاییان و امریکایی‌ها از آن لذت می‌برند و در دانشگاه‌های خود مورد نقد و بررسی قرار داده و تدریس می‌کنند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب تاکید کرد: نزدیک به 200 سال پیش که صنعت چاپ وارد ایران شد کتاب‌آرایی تک بعدی بود و از کتاب چاپی فاصله گرفت و دیگر آنچه در گذشته با آن روبرو هستیم وجود نداشت، کتاب چاپی به این خاطر گسترده شد که هنرمندان ما می‌توانستند ویژگی‌ها و شکل‌های دیگری از کتاب‌آرایی به معرض نمایش بگذارند.

جلیسه یادآور شد: در اواخر قرن 18 اروپایی‌ها از ایران سبقت گرفتند و با استفاده از ابراز و تکنینک‌های فنی توانستند پیشی بگیرند، به همین منظور در دوره پهلوی اول کمتر اصالت کتاب آرایی ایرانی می‌بینیم زیرا به سوی سبک غربی رفتند، به طور کلی باید گفت متاسفانه این هنر در یک برهه زمانی کمرنگ شد.

وی افزود: شاهد هستیم که امروز این هنر در گوشه‌ و کنار این کشور بهتر شده است، هنر صفحه آرایی در ایران ضعیف نیست و هنرمندان خوبی در این عرصه وجود دارند، در واقع کارهای ارزشمند با بوی ایرانی امروزه در حال تولید است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ابراز داشت: جشنواره نشان شیرازه از یک سو از هنرمندان تجلیل می‌کند و از سوی دیگر به ناشران گوش زد می‌کند که یک کتاب خوب نیاز به کار طراحی دارد، در اصل ضعف ما عدم ارتباط قوی بین هنرمند و ناشر است و این جشنواره به دنبال کیفی‌سازی کتاب آرایی در وهله اول نیست بلکه کتاب آرایی بخش مهمی از نشر ما به شمار می‌آید.

جلیسه با بیان اینکه آثاری که امروز معرفی می‌شوند به راحتی می‌تواند به هنر کتاب آرایی کمک کنند، خاطرنشان کرد: در بخش سخت افزاری مشکل برای کتاب آرایی وجود دارد و می‌توان گفت تنوعی که در اروپا برای این هنر وجود دارد در ایران موجود نیست و کارهای ایرانی یک مقدار کلیشه‌ای شده و باید از این فضا خارج شد.

 

سال‌هاست در عرصه کتاب سقوط کرده‌ایم

در ادامه این مراسم کیانوش غریب‌پور دبیر جشنواره نشان شیرازه گفت: هدف این جشنواره کمک به دیزاین کتاب بود و صرفا یک جشنواره فانتزی نیست، به همین منظور نام طولانی این جشنواره از "سالانه کتاب..." به "نشان شیرازه" تغییر کرد تا مختصر و یک برند همیشگی شود.

وی ادامه داد: سال‌ها است که به موضوع کتاب توجه نمی‌شود و در این عرصه سقوط کرده‌ایم، صنعت نشر در ایران وجود ندارد و تنها چند سازمان بیشتر در حیطه صنعت نشر کار نمی‌کنند و در چنین جریاناتی اگر کار گرافیک صورت گیرد شاه کار است، در یک دهه گذشته ما جز طراحان و گرافیست‌های برتر جهان بودیم اما امروز شرایط اینگونه نیست و این خیلی اتفاق بدی است.

دبیر جشنواره نشان شیرازه با اشاره به اینکه حوزه نشر ما هنرمندان گرافیکی را پس زده‌اند، تصریح کرد: این اتفاق به خاطر سیاست‌های غلط ناشران است، همانگونه که امروز در سینمای ما به دنبال نابازیگر می‌روند ناشران ما هم به دنبال ناکارها می‌روند، بدترین اتفاق امروز ما در بخش موضوع متن صورت می‌گیرد،  در واقع فاصله، نیم‌فاصله و دیگر موضوعات ویرایشی در عصر امروز خیلی مهم است زیرا خوانندگان دقیق‌تر شده‌اند.

غریب‌پور بیان کرد: همکاران گرافیک می‌توانند در این رابطه کمک شایانی کنند، طراح در یک فضا خاموش باید هنر خود را نشان دهد، اگر نشانه شیرازه به صورت جدی به یک معیار معتبر تبدیل شود و یک ناشر بفهمد که اگر کتاب او در نشانه شیرازه حضور پیدا نکرده است به این معنا است که مخاطب آن را نپذیرفته باعث می‌شود به سوی این جریان ترغیب شود.

وی افزود: دوره دوم این جشنواره به دو بخش پیکره کتاب و اجزای کتاب تقسیم می‌شد، بخش پیکره کتاب به متن، جلد، صحافی و متریال مربوط می‌شد، البته برخی از آثار که در زیر شاخه‌های خود موفق بودند با عنوان کتاب گنجینه (آلبومی از کتاب‌ها) و کتاب نفیس نیز مدنظر قرار گرفتند.

دبیر جشنواره نشان شیرازه ابراز داشت: در بخش پیکر کتاب 700 اثر ارسال شد که به 85 کتاب رسیدیم، در میان این آثار نیز توانستیم به 9 کتاب برگزیده و 4 کتاب شایسته تقدیر برسیم، این آثار در بخش‌های کودک و نوجوان، مصور، کتاب نفیس، کتاب گنجیه و  کتب علمی بود، البته در بخش اجزای کتاب متاسفانه جلد خوبی پیدا نکردیم و امید است طراحان گرافیک با یک رویکرد بهتر وارد این عرصه شوند.

غریب‌پور در پایان گفت: در رابطه با تیم داوری باید لازم به ذکر است یک داوری طولانی و پرتنش را داشتیم و ما از افرادی در تیم داوری استفاده کردیم که کارشناس هستند و از این جریان به دور نیستند./816/پ202/ق

ارسال نظرات