۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۷۱۵۹۳
مستندساز تاریخی مطرح کرد؛

جشنواره عمار، انقلابی در سینمای مستند است

صالح مدرسه ای، جشنواره عمار را انقلابی در تاریخ سینمای مستند دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی های این جشنواره مردمی بودن آن است و بسیاری از دستاوردهای این جشنواره به دلیل همین ویژگی منحصر به فرد است.
  جشنواره مردمی عمار

عباس صالح مدرسه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مردمی بودن را مهم‌ترین ویژگی جشنواره عمار دانست و تأکید کرد: بسیاری از توفیقاتی که تاکنون جشنواره فیلم عمار به دست آورده است، به دلیل مردمی بودن آن است به طوری که اگر این عنصر وجود نداشت، شاید بازخورد آن در بین لایه های مختلف جامعه بدین صورت نبود.

وی افزود: یکی از افتخارات من این است که توانستم به دلیل ساخت مستند« شور و سرور»، هدیه ای از دست پدر و مادر یک شهید دریافت کنم که در جشنواره ای که هیچ کدام از مسؤولان و رؤسا نبودند، این افتخار نصیب من شد.

این مستندساز، جشنواره عمار را انقلابی در تاریخ سینمای مستند خواند و خاطرنشان کرد: در واقع جشنواره عمار تمام قواعد مستندسازی را شکست و سبب شد کلیشه ها از بین برود و با جرأت و جسارتی که در ورود به عرصه سینمای مستند داشت، کاری ماندگار و خدمتی بزرگ به مردم و نسل جوان کرد.

صالح مدرسه ای، با بیان سادگی مقوله فیلم سازی در زمان کنونی، تصریح کرد: فیلم سازی امروزه از پیچیدگی سال های قبل برخوردار نیست و این موضوع بسیار آسان شده است به طوری که به راحتی می توان به ساخت فیلم و مستند پرداخت اما مهم‌ترین موضوع که سبب ماندگاری یک اثر می شود، انتخاب موضوع و سوژه و پرداخت به آن است.

وی افزود: تجربه در بحث فیلم سازی بسیار اثرگذار است و همین تجربه می تواند یک سوژه را به خوبی انتخاب و مورد پردازش قرار دهد و خروجی و نتیجه خوبی را به دنبال داشته باشد، البته در این میان، جوانان باید فیلم های زیادی را مشاهده کنند و آثار تولیدی خود را بدون هیچ ترسی در جشنواره ها و فضاهای گوناگون عرضه کنند تا کاستی های کارشان به مرور مشخص و رفع شود.

این فیلم ساز، تولید محتوا و نگارش فیلم نامه بر اساس محتواهای غنی را مهم‌ترین موضوع در ماندگاری یک اثر دانست و تأکید کرد: آن چیزی که در یک فیلم مهم است، بحث تحقیق و پژوهش پیرامون یک سوژه و موضوع و پرداخت صحیح آن است چرا که تسلط به تکنیک های فیلم سازی به آسانی به دست می آید و ما بیش از آن که به تکنیک ها و بحث های فنی توجه کنیم، باید به تولید محتوای غنی بپردازیم.

صالح مدرسه ای، تمرین و ممارست را از دیگر موضوعات مهم در بحث فیلم سازی برشمرده و خاطرنشان کرد: تلاش، تمرین و ممارست، سبب خواهد شد تا یک فیلم ساز بتواند دستاوردهای خوبی را تجربه کند و اگر افرادی که جوهره، توان و استعداد فیلم سازی را دارند، تمرین و ممارست را سرلوحه کار خود قرار دهند و از تعجیل در کار فیلم سازی پرهیز کنند، می توان آینده ای خوب و روشن را برایشان متصور بود.

وی در پایان، ضمن اشاره به جدیدترین اثر در حال ساخت خود، تصریح کرد: مستندی با موضوع تاریخ قاجار را در حال تدوین داریم که به بررسی تاریخ عصر ناصری تا زمان کنونی می پردازد و امیدواریم تا دو سه ماه آینده آماده اکران شود./872/302/ب3

ارسال نظرات