۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۸۰۲
استاد حوزه:

مهارت گوش دادن مقدمه همدلی با دیگران است

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که در اسلام تأکید زیادی بر همدلی و مودت شده است، گفت: مهارت گوش دادن مقدمه همدلی و مودت است.
همدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه رفیعی مقدم، کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س)شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه وقتی با کسی صحبت می کنیم دوست داریم که مخاطب به حرف های ما گوش کند، گفت: وقتی مخاطب به حرف های ما گوش کرده و در مقابل سخنان ما از خود واکنش نشان می دهد احساس می کنیم که طرف مقابل با ما همراه بوده و نوعی حس همدلی میان و ما مخاطب ایجاد می شود.

وی افزود: براساس آنچه که گفته شد باید توجه کنیم که مهارت گوش دادن مقدمه همدلی است و اگر کسی از نعمت این مهارت محروم باشد نخواهد توانست به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در دستورات دینی بر مسأله همدلی و مودت به ویژه در هنگام مشکل و مصیبت تأکید شده است و باید توجه داشت که همدلی به معنی توانایی درک و فهم احساسات طرف مقابل است.

رفیعی مقدم با اشاره به اینکه انسان در هنگام همدلی باید با نگرش مخاطب به موضوع نگاه کند تا بتواند احساسات طرف مقابل را درک کند، افزود: البته باید دقت کرد که همدلی به معنای تأیید رفتار و احساس مخاطب نیست بلکه فقط به این معنی است که ما بفهمیم و درک کنیم که فرد مقابل چه احساسی دارد.

وی افزود: انسان در فضای همدلانه می تواند رابطه ای صادقانه را برقرار کند.

استاد حوزه علمیه قم ترصیح کرد: حس همدلی انسان را از خودخواهی و تکبر دور کرده و سبب فروتنی و تواضع او در برابر دیگران شده و سبب می شود که انسان به راحتی به خود اجازه ندهد که حق و حقوق دیگران را زیر پا بگذارد.

رفیعی مقدم با بیان اینکه حس همدلی انسان را به قرب الی الله می رساند، ادامه داد: البته این حس همدلی نباید منجر به اعمال گناه آلود مانند غیبت شود زیرا در اینجا پای آبروی یک مؤمن در میان بوده و همدلی در گناه نه تنها ثواب نداشته بلکه مقدمه جهنمی شدن هر دو طرف است بنابراین همدلی در گناه بی معنا است.

وی با تأکید بر اینکه همانطور که بیان شده همدلی در مشکلات و مصایب دنیوی معنا دارد، یادآور شد: همدلی با فردی که دچار مشکل شده به او حس آرامش داده و این آرامش می تواند فرد را در رفع مشکل کمک کرده و زمینه تقویت اعتماد به نفس فرد را برای عبور از مشکل پیش رو فراهم کند./968/202/ب3

ارسال نظرات