۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۷۳۰۱۲

هجمه هدفمند بوق‌های حقوق بشری علیه بسیج مردمی عراق

نگاهی به گزارش‌های انتشار یافته از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نشان می‌دهد این سازمان‌ها حمله هدفمند و سازمان یافته‌ای علیه بسیج مردمی عراق در پیش گرفته‌اند.
نیروهای داوطلب مردمی عراق (حشد الشعبی)

به گزارش خبرگزاری رسا، از زمان اعلام تشکیل بسیج مردمی عراق تاکنون، این نیرو بارها در گزارش‌های سازمان‌های بین المللی مدعی دفاع از حقوق بشر با استناد به اطلاعات بی‌پایه و دروغین مورد انواع حملات روانی و رسانه‌ای قرار گرفته است.

جدیدترین حملات از این دست از سوی سازمان عفو بین الملل انجام شده که در گزارش‌های این نهاد حقوق بشری اشتباهات عیان و خطاهای فضاحت باری مشاهده می‌شود که جای هیچ‌گونه شک و تردیدی باقی نمی‌گذارد که هدف این گزارش‌ها توهین به بسیج مردمی عراق و بطور عموم مردم این کشور است.

دلیل این اهانت‌ها را باید در عدم تبعیت و وابستگی این نیرو به اهداف کشورهای خارجی ملاحظه کرد، لذا گزارش جدید سازمان عفو بین الملل با پیشینه مملو از چنین گزارش‌های مغرضانه و اشتباهی، موجب تعجب و شگفتی نیست.

رهبران این نیروی مردمی معتقدند، هدف چنین گزارش‌هایی ضربه زدن به وجهه و اعتبار بسیج مردمی است که در تمام عملیات‌های آزادسازی مناطق مختلف عراق مشارکت داشته و به جامعه جهانی بارها ثابت کرده، نماینده ملت و مرجعیت دینی عراق است و هدفی جز تحقق اهداف و منافع ملی عراق ندارد.

انتشار اطلاعات بی‌پایه و اساس

«محمد البصری»، یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق در گفت‌وگویی در بغداد، تصریح کرد: ما به اطلاعات دروغ درج شده در این گزارش‌ها که از برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مزدور گرفته شده، خو گرفته‌ایم.

البصری هدف انتشار چنین گزارش‌هایی را لطمه زدن به وجه بسیج مردمی و اعتبار آن در عرصه بین المللی عنوان کرد و افزود: لطمه زدن به وجهه بسیج مردمی و مقابله با آن، پس از رسمیت یافتن این نیرو بعنوان نهادی امنیتی از سوی پارلمان و دولت و رییس جمهوری عراق دو چندان شده است.

وی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی برای بسیج مردمی فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است، افزود: ما از منبع داده‌ها و اطلاعات ارائه شده در این گزارش‌ها مطلع هستیم و می‌دانیم که چگونه استخراج شده است تا بسیج مردمی عراق را نشانه بگیرد.

البصری با تکرار اینکه انتشار چنین گزارش‌هایی برای فرماندهان و مسؤولان این نیرو حائز هیچ‌گونه اهمیتی نیست، خاطر نشان کرد: آنچه اهمیت دارد، گام برداشتن بسیج مردمی در چارچوب قانونی مشخص شده، برای آن است که در دفاع از کشور و آزادی وجب به وجب آن نمود پیدا می‌کند.

وحشت از نقش بسیج مردمی در میدان

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چه هدفی از لطمه زدن به اعتبار بسیج مردمی دنبال می‌شود؟ «خالد السراج»، استاد و کارشناس علوم سیاسی عراق تصریح کرد: مهمترین دلیل چنین اقدامی تشدید فشارها بر دولت عراق جهت خارج کردن این نیرو از میدان است.

السراج افزود: تلاش می‌شود با خارج کردن بسیج مردمی از میدان و بی‌نقش کردن این نیرو، شرایط را برای حضور نیروهایی آماده کنند که اهداف آنها را در عراق محقق کنند که مهمترین آن حفظ نفوذ در عراق و تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری‌هاست.

وی تاکید می‌کند: بهمین دلیل است که چنین تبلیغات گسترده‌ای علیه بسیج مردمی انجام می‌شود و سیلی از اتهامات بی‌پایه و اساس به آن منتسب می‌شود تا مهمترین هدف آنها یعنی، داعش اندکی بیشتر مناطق تحت سیطره‌اش را تحت کنترل داشته باشد.

السراج تاکید کرد: این هدفی بسیار خطرناک است که بدلیل دربرداشتن پیامدهای بسیار خطرناک و ویرانگر از جمله بر روند عملیات آزادسازی مناطق تحت اشغال این گروه باید با آن مقابله کرد.

کارشناس مسائل سیاسی عراق خاطر نشان کرد: نیروی بسیج مردمی ثابت کرد، تشکلی نظامی همانند دیگر تشکل‌های نظامی عراق است که در راستای اهداف ملی گام برمی‌دارد و این همان چیزی است که برخی از طرف‌های بین المللی و قدرت‌های جهانی خواهان آن نیستند.

سازمان‌های بین المللی مغرضانه عمل می‌کنند

استناد سازمان‌ها و نهادهای حقوقی و بین المللی به اطلاعات و داده‌های غیر موثق و تحریف شده، نه تنها موجب از بین رفتن اعتبار و سندیت گزارش‌های منتشر شده از سوی این نهادها می‌شود، بلکه ثابت می‌کند برخلاف آنچه ادعا می‌کنند سازمان‌های مغرضی هستند که اهدافی خاص را دنبال می‌کنند.

«مصطفی الرکابی»، فعال حقوق بشری عراقی در بغداد، گفت: فعالان حقوق بشری در عراق اطلاعات مورد نیاز خود را از میدان و مستقیما از منابع ذیربط و مسؤول می‌گیرند.

به نوشته فارس، این فعال حقوق بشری عراق، دلیل این اقدام را عدم امکان اعتماد به اطلاعات و داده‌های ارائه شده در گزارش‌های سازمان‌های بین المللی حقوق بشری عنوان و تاکید کرد: آنچه موجب شک و تردیدها شده اینکه حتی یک بار هم از  اطلاعات و داده‌های موثقی که به این نهادها ارائه داده‌ایم، استناد نشده و مورد استفاده واقع نشده‌‌اند.

الرکابی با تاکید بر اینکه فعالان حقوق بشری در عراق مشاهدات خود را ثبت و اطلاعات و داده‌های مورد نیاز گزارش‌هایشان را جمع‌آوری می‌کنند، از نحوه تهیه و نگارش گزارش‌ها انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: گزارش‌های سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری به‌گونه‌ای تنظیم و تدوین می‌شوند که بجای تمرکز بر عملکرد داعش و بازتاب و پیامدهای اشغال مناطق عراق بویژه در تعامل با ساکنان مناطق اشغال شده، تنها بر بسیج مردمی و فعالیت‌هایش تمرکز دارند، گویی دشمن اصلی نه داعش که این نیرو است./847/ب101/د

ارسال نظرات