۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۷۶۱۲۷

هزاران شهروند موصلی به خانه هایشان بازگشتند

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های عراقی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که صدها خانواده عراقی که سال میلادی گذشته از این شهر گریخته بودند، پس از آزادی کامل بخش شرقی (از تصرف گروه تروریستی داعش) به خانه های خود باز گشتند.
موصل

به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای عراقی بعد از حدود یکصد روز از آغاز عملیات آزادسازی موصل از اشغال گروه تروریستی داعش، اخیرا بخش شرقی این شهر را به طور کامل آزاد کردند.

همزمان با آغاز نبرد موصل هزاران موصلی خانه هایشان را رها کرده و به اردوگاه های آوارگان نقل مکان کرده بودند.

گروه تروریستی داعش به هنگام عقب نشینی از مواضع خود در این شهر، غیرنظامیان موصلی را به عنوان سپر انسانی با خود می برد.

داعش در سال 2014، با حمله به عراق بخش های وسیعی از مناطق شمالی و غربی این کشور را اشغال کرد. از آن زمان تاکنون نیروهای عراقی بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد کرده اند.

عملیات آزادسازی موصل نیز در 26 مهرماه گذشته با فرمان حیدر العبادی نخست وزیر عراق و مشارکت حدود یکصد هزار نیروی عراقی، اعم از ارتش و نیروهای مردمی شیعه و سنی آغاز شد.

بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 180 هزار نفر از شهروندان موصل از زمان آغاز این عملیات آواره شده بودند، اما تاکنون دست کم 22 هزار نفرشان به خانه هایشان در موصل بازگشته اند.

مقام های عراقی ترتیبی داده اند که آوارگان موصلی بتوانند اردوگاه های آوارگان در خازر و حسن شام را ترک کنند و به خانه هایشان باز گردند.

مصطفی حمید سرحان از مقام های محلی در اردوگاه خازر گفت: هم اکنون در حال بازگرداندن 500 خانواده به مناطق آزاد شده موصل هستیم.

به نوشته ایرنا، خازر در جنوب شرقی موصل قرار دارد.

وی افزود: این بزرگترین موج بازگشت آوارگان موصلی است. دست کم 50 دستگاه اتوبوس برای بازگرداندن خانواده های موصلی و اموال آن ها به خانه هایشان صف کشیده اند.

حضور صدها شهروند موصلی در خانه هایشان در شرق موصل همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در خیابان های این شهر باعث شده که ارتش و نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل سلاح های مورد استفاده در این نبرد را با دقت بیشتری انتخاب کنند. این وضعیت همچنین باعث شده که میزان تخریب و ویرانی در شهر موصل نسبتا محدود باشد.

صندوق کودکان سازمان ملل نیز روز گذشته از بازگشت بیش از 16 هزار دانش آموز موصلی به کلاس های درس خبر داد.

یونیسف اعلام کرد که یکشنبه گذشته 30 باب مدرسه در شرق موصل بازگشایی شد./982/ب102/د

ارسال نظرات