۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۴۷۷۰۱۷

انتشار کتاب «دین‌شناسی عاشورایی»

کتاب «دین‌شناسی عاشورایی» نوشته سید محمد بنی‌هاشمی از سوی مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر منتشر شد.
کتاب دین‌شناسی عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «دین‌شناسی عاشورایی» نوشته سید محمد بنی‌هاشمی از سوی مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب از یک پیش گفتار و 11 فصل تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح ذیل است:

اولین فصل این کتاب شب اول نام دارد و شامل بخش‌های توسل به جناب حبیب‌بن مظاهر(رحمة‌الله علیه)، فضیلت صلوات، فقاهت حبیب‌بن مظاهر، تفقه، وظیفه است، فقیه کیست؟، و ذکر مصیبت امام هشتم(علیه‌السلام) برای ریان‌بن شبیب است.

دومین عنوان کتاب یاد شده تحت عنوان شب دوم از بخش‌های سه مرحله‌ تفقه، مرحله‌ اول؛ بندگی و تسلیم، ایمان چشم، ایمان زبان، ایمان گوش، چرا حبیب انتخاب شد؟، گریه بر امام حسین(علیه‌السلام) نشانه‌ ایمان و کربلا، سرزمین گرفتاری و بلا تشکیل شده است.

شب سوم عنوانی است که مؤلف برای سومین فصل کتاب خویش انتخاب کرده است و در این بخش مباحثی همانند تفقه به تعبیر دیگر؛ کسب رضای خدا، نشانه‌های رضا به قضای الهی، آخرت باروری و به حاشیه راندن دنیا، مصیبت بانوی سه ساله در خرابه‌ شام را بررسی نموده است.

نویسنده کتاب دین شناسی عاشورایی در چهارمین فصل که شب چهارم  نام دارد از برخی مباحث مثل بندگی ما از یک‌سو، یاری خداوند از سوی دیگر، رضای خدا از بندگی ما، اعمال عبادی، لوازم عاقبت به‌ خیری، ایمان ضعیف، بازیچه‌ دست شیاطین، دست‌مایه نجات جناب حر(رحمة‌الله علیه) وتأثیر گریه بر مصائب سید‌الشهدا(علیه‌السلام) در ایجاد حال توبه سخن به میان آورده است.

پنجمین عنوان کتاب یاد شده  شب پنجم است که شامل خلاصه مباحث گذشته، حیا، نشانه ایمان، حیا؛ لباس اسلام، ترک توبه و بی‌حیایی، یادی از سفیر امام حسین(علیه‌السلام) و یادی از جناب عبدالله‌بن حسن(علیه‌السلام) است.

در شب ششم که نام فصل بعدی این کتاب است و مؤلف مباحث مهمی را همچون امام نشناسی دشمنان سید‌الشهدا(علیه‌السلام)، تقرب به خدا با امام‌کشی؟، عفت؛ از فروع تفقه، برکات سید‌الشهدا(علیه‌السلام در شب جمعه و یادی از مصیبت قاسم‌بن‌الحسن(علیه‌السلام) در این بخش مطرح کرده و به تحلیل آن پرداخته است.

بخش‌ هفتم که در آن شناخت مردم کوفه، قاتل سید‌الشهدا(علیه‌السلام) کیست؟، شرک و پنداره‌ی ایمان و فضیلت زیارت عاشورا و توسل به شش‌ماهه‌ اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) مورد بررسی قرار گرفته، شب هفتم نامیده شده است.

هشتمین فصل کتاب دین‌شناسی عاشورایی که می‌توان گفت متعلق به حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) است شامل بخش‌های زیبایی همچون مروری بر ارکان معرفت، توسل به سید‌الشهدا از طریق حضرت علی اکبر(علیهمالسلام)، ارزش زیربنایی معرفت، وصف کرم کریمان، حال‌و‌هوای اهل معرفت، خوف از خدا؛ نشانه دیگر معرفت و یادی از مصیبت حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) است و شب هشتم نام دارد.

در نهمین فصل این کتاب که به یاد مظلومیت سردار رشید سید‌الشهدا، حضرت ابالفضل‌العباس(علیهما‌لسلام) نگاشته شده و شب نهم  نامیده شده، مباحثی همانند توسل به عنایت قمر بنی‌هاشم(علیه‌السلام)، اهمیت ورع، ورع و تقوا چیست؟، سه ویژگی یک دین‌شناس، روضه جبرئیل برای حضرت آدم(علیه‌السلام) و پرچمدار کربلا مورد بررسی قرار گرفته است.

شب دهم  نام دهمین فصل این کتاب بوده و شامل عنوان‌هایی همچون موانع قبولی عمل، نماز غیر مقبول، بی‌تقوایی و خیانت در معامله؛ مانع قبولی نماز، نگاه تند به والدین؛ مانع قبولی نماز و صبر عجیب سید‌الشهدا(علیه‌السلام) در کربلا است.

فصل آخر این کتاب زیبا با عنوان شب یازدهم است و این نویسنده در این بخش سعی در تحلیل مباحث مانند دو رکن قبولی نماز، اهمیت‌ ندادن به حرف مردم، حقیر شمردن خود؛ علت خوف، مصیبت شب یازدهم و یاد حضرت صدیقه(علیها‌اسلام) کرده است.

در پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانید: خداوند منّان را سپاس‌گزاریم که مارا با تنها پناه و ملجأ خود، اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) آشنا کرد و توفیق معرفت و محبّت به این خاندان را بدون هیچ لیاقتی به ما ارزانی فرمود.

در میان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، محبّت به سید و سالار شهیدان، حضرت حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) سوز و گداز خاصی دارد که همواره با آه‌ سوزان و اشک ریزان همراه است.

اوج اشک ریختن بر ایشان در ایّام عاشورای هر سال است که بی‌تردید به بزرگ‌ترین صحنه‌ی نمایش عرض ارادت به یک پیشوای الهی تبدیل می‌شود و خدای را شاکریم که توفیق عزاداری در این ایّام را به ما عطا فرموده است.

آن‌چه در کتاب حاضر آمده، متن پیاده شده‌ متن پیاده شده‌ی یازده شب از محرم‌الحرام سال 1432 ه.ق است که در جمع عزیزان عزادار ادا شده و موضوع آن «تفقه در دین» می‌باشد و معنای عام تفقه به‌عنوان یک واجب عینی بر همگان، محور عرایض این مباحث است.

همچنین در بخش فقیه کیست؟، آمده است: یک معنای تفقه این است که افراد آن‌قدر در معارف دین کار کنند تا این‌که صاحب نظر شوندو اما این، معنای اختصاصی فقه است که محل بحث ما نیست. ما معنای عام تفقه را در نظر داریم که لزوم آن، متوجه همه است. در حالی‌که آن معنای اختصاصی، برای عده‌ خاصی است.

یعنی عده‌ای در هر زمان باید متخصص و دین شناس ماهر شوند و در حوزه‌های مختلف دین، صاحب نظر گردند، تدریس و تألیف کنند، شاگرد تربیت کنند و ...

پس در ذهن عزیزان، این نباشد که ما می‌خواهیم بگوییم چطور می‌شود فقیه به معنای مجتهد و صاحب نظر شد؟ خیر، فرض کنیم ما نمی‌خواهیم مجتهد و صاحب نظر شویم. یک عده‌ی خاصی که لیاقتش را دارند، استعدادش را دارند، ضرورتش را هم تشخیص می‌دهند، امکاناتش را هم دارند، بروند در این وادی.

واجب کفایی است که یک عده‌ای این کاهره شوند. اما واجب عینی است که همه در دین متفقه شوند. از دانش‌آموزان آخر دبستان و راهنمایی و دبیرستان گرفته تا آن کسی که پیرمرد یا پیرزن است؟؛ همه باید تفقه در دین پیدا کنند.

گفتنی است، کتاب دین شناسی عاشورایی نوشته سید محمد بنی‌هاشمی با شمارگان 1500 نسخه با قیمت 15000 تومان در 349 صفحه از سوی انتشارات مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر منتشر شده است./841/پ202/ق

ارسال نظرات