۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۷۸۰۶۰
رای الیوم گزارش داد؛

تهران حق دارد از خود دفاع کند

روزنامه رای الیوم به بررسی موضع‌گیری غربی‌ها و رژیم صهیونیستی در قبال اخبار منتشر شده مبنی بر آزمایش موشکی ایران پرداخت و نوشت: ایران حق دارد که از خودش دفاع کند.
ایران

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: دولت آمریکا درباره آزمایش یک موشک بالستیک ایران بهانه جویی کرده و آن را ناقض قطعنامه سازمان ملل و توافق هسته‌ای شمرده است.

این روزنامه افزود: دولت آمریکا با حمایت برخی کشورهای اروپایی خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت به منظور بررسی این امر و تصویب قطعنامه‌ای برای تحریم اقتصادی ایران شده است. روس ها در پاسخ از زبان سرگئی لاوروف وزیر خارجه خود اعلام کردند که "آنچه درباره اقدام ایران در خصوص یک آزمایش موشکی مطرح شده است، به معنای نقض قوانین سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور نیست". این بدان معنا است که در صورت لزوم، وتوی روسیه و چه بسا برادر چینی اش آماده است.

این روزنامه نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مقاصد منفی خود علیه ایران را زودهنگام آشکار کرد و در زمان مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرد که توافق هسته‌ای با ایران را لغو و این کشور را تحریم می کند. او دولت اوباما را متهم کرد که با امضای توافق هسته‌ای، اشتباه کرده است. لذا جای تعجب نیست که این آزمایش موشکی را بهانه‌ای برای "تنش آفرینی جدید" قرار دهد.

به نوشته رای الیوم، ترامپ با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی روز یکشنبه تماس تلفنی داشت و کاخ سفید در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: دوطرف برای مقابله با تلاش های ایران برای برهم زدن ثبات در منطقه توافق کرد.

رای الیوم افزود: این بدان معنا است که ترامپ می خواهد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را "در جنگ سرد" جدیدی علیه ایران نظیر آنچه پیشتر درباره توافق هسته‌ای وجود داشت، درگیر کند.

به نوشته ایرنا، وی به "حرکت ایران برای توسعه سلاح موشکی خود" و برخورد دوگانه و گزینشی غرب در این باره اشاره و این سوال را مطرح کرد که چرا این اقدام مشروع ایران با این همه نگرانی غرب مواجه می شود؛ درحالی که آمریکا میلیاردها دلار برای حمایت از برنامه‌های موشکی بالستیک اسرائیل اختصاص می دهد و پیشرفته ترین فناوری‌های نظامی را برای ساخت سامانه موشکی گنبد آهنین اختصاص می دهد؟

این روزنامه تاکید کرد: دفاع از خود حق ایران و هر کشور عربی و اسلامی دیگری است. دفاع این کشورها از خود در برابر تهدیدهای اسرائیل علیه امنیت آنها حقی مشروع است که همه معاهدات بین المللی آن را تضمین کرده است. وقتی آمریکا و سایر کشورهای غربی به تجاوزگری های متعدد اسرائیل اعتراض کردند و برنامه هسته‌ای اسرائیل را تحت نظارت بردند، آنگاه ما در روزنامه رای الیوم اولین کسی خواهیم بود که نه فقط خواهان توقف آزمایش های موشکی ایران بلکه خلع سلاح هسته‌ای کل خاورمیانه خواهیم شد./982/ب102/د

ارسال نظرات