۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۷۸۶۶۳
دیپلماسی موشک؛ پاسخ ایران به قلدران

تحقیر تحریم

بعد از دستور چالشی ترامپ آزمایش موشک بالستیک ایران توسط رسانه‌های جهانی مخابره شد و تمامی کارشناسان بین المللی این آزمایش موشکی را به منزله پاسخ نظامی به اقدامات ضدایرانی ترامپ، تفسیر کردند.
آزمایش های موشکی ایران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، بعد از دستور چالشی ترامپ بود که خبر آزمایش موشک بالستیک ایران توسط رسانه‌های جهانی مخابره شد و تمامی کارشناسان بین المللی این آزمایش موشکی ایران را به منزله پاسخ نظامی به اقدامات ضدایرانی ترامپ، تفسیر کردند.

بعد از این، ترامپ در توئیتری خطاب به ایران نوشت: «با آتش بازی نکند» اما یک روز بیشتر از این تهدید ترامپ نگذشته بود که رزمایش فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه با نام «مدافعان حریم ولایت» از بامداد شنبه با هدف نمایش اقتدار، هوشمندی و آمادگی‌های همه جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید با شعار همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید در وسعت 35 هزار کیلومتر مربع در منطقه عمومی سمنان برگزار شد.

پیش از این، خطیب موقت نماز جمعه تهران به ترامپ هشدار داده بود: «آقای ترامپ آیا خجالت نکشیدید گفتید ملت ایران تروریسم هستند؟ اگر مقداری مردانگی داشته باشید باید از ملت ایران عذر‌خواهی کنید. ایرانیان ملت عزیز و شجاعی هستند، بازی با ایران بازی با دم شیر است، حواستان باشد!»

حالا آمریکای ترامپ قدم به قدم جلو می‌آید و در این واکنش، ایران است که می‌تواند معادلات بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر ایران در مقابل سیاست‌های کینه توزانه ترامپ عقب نشینی کند، حتماً قدم‌های بعدی با شدت بیشتری برداشته خواهد شد اما اگر یک واکنش مناسب از ایران در فضای بین المللی دیده شود، می‌توان به عقب راندن این برج ساز آمریکایی امیدوار بود.

رزمایش روز گذشته سپاه در 2 بخش سرد و گرم انجام شد و درآن انواع سامانه‌های راداری و موشکی بومی در بردهای گوناگون چون «سامانه موشکی سوم خردادماه»، « سامانه موشکی طبس»، «سامانه موشکی صیاد 2» و« مراکز فرماندهی و کنترل و جنگ الکترونیک» به مأموریت می‌پردازند.

همچنین در این رزمایش برای نخستین بار بمب‌های رها شده توسط جنگنده‌های سوخو توسط سامانه‌های راداری بومی مورد ردگیری قرار گرفتند. این سامانه‌ها که به دست توانمند متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده‌اند، توانستند موشک‌های زمین به زمین را با موفقیت ردگیری کنند.

غرش موشک‌های ایران بر سر دشمنان خطاکار

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در واکنش به رجزخوانی مقامات آمریکایی در پی آزمایش موشکی ایران تأکید کرد: «در صورتی که دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آیند.»

با شناختی که از توان نیروهای مسلح و خودمان داریم با اطمینان اعلام می‌کنم که تهدید خارجی علیه نظام اسلامی ما کارساز نیست. ما بر قدرت لایزال الهی تکیه داریم در حالی که آمریکایی‌ها اتکا به تجهیزات و قدرت مادی دارند و در این شرایط هر اتفاقی رقم بخورد به طور قطع ما پیروز میدان خواهیم بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر این که در تولید و تقویت توانمندی دفاعی حتی لحظه‌ای هم درنگ نخواهیم کرد، گفت: ما با تکیه بر توانمندی خود دستی به سمت دشمن دراز نکردیم و هیچ وابستگی به آنان نداریم. سردار حاجی زاده در واکنش به بهانه جویی آمریکایی‌ها درباره آزمایش‌های موشکی ایران با تأکید بر این که دشمنان امنیت ما را هدف قرار داده‌اند، گفت: پرداختن به مسائلی مانند توانمندی و دانش هسته‌ای، اقتدار موشکی و مسائلی از این دست فقط بهانه‌ای برای دشمنی آنها با نظام اسلامی و ملت ایران است؛ ما برای دفاع از امنیت ملت ایران شبانه روز تلاش می‌کنیم.

ارزشی برای حرف‌های بی ادبانه آمریکا قائل نیستیم

آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نیز روز گذشته در واکنش به تهدیدات آمریکا، ایران را لنگرگاه ثبات منطقه دانست و گفت: دشمنان ملت ایران در حقیقت می‌خواهند با تهدید ایران، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را که قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارند، بترسانند و از این طریق روند کار و توسعه در ایران را با کندی مواجه کنند، و گرنه ملت و مسوولان ایران ارزشی برای حرف‌های بی‌ادبانه دولتمردان آمریکایی قائل نیستند.

رتبه هفتم ایران در قدرت نظامی و موشکی

وی با بیان این که ایران در دوران تحریم به نقطه‌ای رسید که در بخش فناوری نانو که مهم‌ترین فناوری روز دنیاست، در جایگاه ششم جهان قرار دارد، افزود: اخیراً بانک جهانی اعلام کرده است که ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست و در گزارش دیگری، ایران از نظر تولید علم و فناوری در رتبه شانزدهم قرار دارد و از نظر قدرت نظامی و دفاعی نیز ایران هفتمین کشور دنیاست.

این رزمایش سپاه در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب داشت. صدای آمریکا دراین باره نوشت: یک روز بعد از تهدیدهای ترامپ، ایران از شنبه 16 بهمن‌ماه در سمنان رزمایش موشکی برگزار می‌کند.

مجری الجزیره: به صحبت‌های آمریکا علیه ایران بخندید

فیصل، مجری الجزیره نیز گفت: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. او با اشاره به سخن تکراری گزینه نظامی بوش، اوباما و #ترامپ علیه #ایران می‌گوید: ببینید و بخندید. همچنین «محمد محسن أبو النور» پژوهشگر مسائل ایران در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبری «النهار» درباره آزمایش موشکی ایران گفته است: «اگر مسائل روال طبیعی خود را طی می‌کردند، ایران دست به این اقدام خطرناک نمی‌زد و به به‌روز رسانی سامانه‌های موشکی خود روی نمی‌آورد. هدف ایران از آزمایش موشکی در واقع راه انداختن یک تاکتیک برای قانع کردن آمریکا درباره این مسأله است که ایران قادر است پاسخ هر گونه تجاوز احتمالی آمریکا را بدهد.» با همه قلدرمابی‌هایی که ترامپ از خود نشان می‌دهد اما توجه به دو نکته حائر اهمیت است. اول آن که امروز آمریکا به لحاظ اقتصادی با مشکلات انبوهی سرو کار دارد که یکی از دلایل رأی آوردن ترامپ نیز تقاضای کارگران آمریکایی برای رسیدگی به وضعیت اسفبار صنایع داخلی بوده است و این یعنی کنار گذاشتن سیاست‌های توسعه طلبانه بین‌المللی آمریکا در دولت جدید.

از سوی دیگر، بعد از تصمیمات عجیب ترامپ یک موج جهانی علیه او در حال شکل گیری است.

کنار گذاشتن سیاست‌های مربوط به جهانی شدن که می‌تواند نظم نوین جهانی را به خطر بیاندازد، زنگ خطر را برای قدرت‌های تازه شکل گرفته به صدا در آورده است. تظاهرات ضد ترامپ در دل اروپا با مشارکت گسترده پیگیری می‌شود و اینها نشان می‌دهند ترامپ به آن شکل که ادعا می‌کند دستهایش پر نیست. از سوی دیگر، ادامه برنامه‌های موشکی ایران و آزمایش‌های دفاعی از این دست می‌تواند بازدارنده خواب و خیال‌های این دشمن دیرینه باشد تا در محاسباتش دچار اشتباه نشود./1325//102/خ

 

ارسال نظرات