۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۴۷۹۶۴۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

۳ ماهواره کاملاً ایرانی آماده پرتاب به فضاست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران سه ماهواره کاملاً بومی و ایرانی آماده پرتاب به فضا دارد گفت: امیدواریم که یکی از این ماهواره‌ها به نام دوستی ۳ ماه آینده به فضا پرتاب شود.
موشک سجيل

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، محمود واعظی اظهار داشت: امروز در ساخت ماهواره‌های آزمایشی سنجشی قدم‌های خوبی در کشور برداشته شده است خاطرنشان کرد: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران سه ماهواره «سنجشی» آماده پرتاب دارد.

وی با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در تولید و آزمایش ماهواره گفت: مأموریت ماهواره دوستی از نوع فعالیت‌های سنجشی است و 2 ماهواره دیگر نیز آماده پرتاب داریم که به موقع خود نیز به فضا پرتاب خواهند شد.

واعظی از ماهواره «ناهید» به عنوان یکی از این ماهواره‌ها نام برد و افزود: این ماهواره نخستین کار آزمایشی به عنوان ماهواره مخابراتی آزمایشی است و همه این‌ها بومی است و آن را در پژوهشکده ماهواره ساختیم.

وی با بیان اینکه ماهواره «پیام» سومین ماهواره بومی آماده پرتاب جمهوری اسلامی ایران است اضافه کرد: این ماهواره را نیز سازمان فضایی وزارت ارتباطات با همکاری دانشگاه امیرکبیر ساخته است و برای پرتاب شدن به فضا آماده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه فناوری ماهواره‌ها همچنان در حال پیشرفت است ابراز امیدواری کرد تا پنج سال آینده، جمهوری اسلامی ایران صاحب ماهواره دائمی سنجشی بومی شده و ظرف هشت تا 10 سال آتی نیز بتواند ماهواره مخابراتی دائمی بومی تولید و به فضا پرتاب کند.

واعظی با بیان اینکه کشورمان به دنبال در اختیار داشتن 2 ماهواره ملی است افزود: به دنبال ماهواره‌هایی هستیم که همه مدیریت آن دست خودمان باشد و در این مورد قراردادهای لازم نیز بسته شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا 30 ماه دیگر قرارداد ماهواره ملی سنجشی اجرایی شود و برای تولید ماهواره ملی مخابراتی نیز درحال پیگیری هستیم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات کشور تا پایان دولت خبر داد./1325//102/خ

 
ارسال نظرات