۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۸۰۸۷۰
استاد حوزه علمیه:

رعایت اعتدال، باب خیر را در زندگی مؤمن می گشاید

حجت الاسلام عدالتیان گفت: کسی که بتواند در عین دارایی فراوان معتدل باشد، رفتارش ارزشمندتر است چرا که انسان کم برخوردار، معمولا مجبور به رعایت اعتدال است.
حجت الاسلام عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، صبح امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) که در خیابان آخوند خراسانی مشهد مقدس تا پایان دهه فاطمیه در حال برگزاری است، به بیان ادامه شرح خود از حکمت 289 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در تبیین ویژگی های شایسته برادر دینی شان می فرمایند «وَكَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِه»؛ یعنی آن فرد حاضر نبود به خاطر شکمش بر سر هر سفره ای بنشیند و لقمه حرامی بخورد.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: برخی افراد خودشان مراقب هستند که کسب حلال داشته باشند، کم کاری و کوتاهی نکنند و در کار خود ظلمی انجام ندهند؛ چرا که آثار تخریبی فراوانی بر زندگی انسان خواهد گذاشت. وقتی این دقت را به خرج دادند، به درجات بالاتری از معرفت می رسند و همان غذای حلال را نیز با اعتدال مصرف می کنند.

حجت الاسلام عدالتیان خاطرنشان کرد: پر خوری نیز آثار منفی بر زندگی مؤمن دارد و برای نمونه حال عبادت را از او می گیرد. پیامبر اکرم(ص) در روایت می فرمایند «وقتی انسان پرخوری کند، آب هم زیاد می نوشد؛ در نتیجه خواب زیاد به سراغ او می آید و زیان می بیند.»

وی با اشاره به تعابیر دیگری از امیرمؤمنان(ع) که دنیا را محل تجارت مؤمن معرفی فرموده اند، اظهار کرد: دنیا بازار تجارت است و اگر کسی در محل تجارت بخوابد، قطعا ضرر خواهد کرد. انسان باید اعتدال را در تمام عرصه ها رعایت کند تا از عمرش استفاده بیشتری ببرد.

این مفسر نهج البلاغه در ادامه به تعبیر «فلا یشتهی ما لا یجد» که امیرمؤمنان(ع) از آن به عنوان یکی دیگر از صفات برادر مؤمن خود یاد کرده اند، اشاره کرد و گفت: قناعت به دارایی خود و طمع نداشتن به مال دیگران از کمالات بزرگی است که حضرت(ع) آن را ویژگی برادر دینی خود معرفی کرده و فرموده اند «آن شخص هیچ گاه آرزوی چیزی را که در توانش نبود، نداشت.»

حجت الاسلام عدالتیان افزود: کسی که قناعت نداشته باشد، پیوسته به دارایی دیگران نمی نگرد؛ در حالی که اگر از همین امکانات و نعماتی که خداوند به او عطا کرده، بهره کافی ببرد و دل خوش داشته باشد، زندگی بهتری خواهد داشت. انسان عاقل به آنچه از جانب خدا به او رسیده قناعت می کند اما انسان حریص همواره ناآرام و نگران است.

وی سپس به شرح تعبیر «و لا یکثر فی ما وجد» پرداخت و گفت: آن فرد مورد اشاره امیرمؤمنان(ع)، در آن چه داشت، زیاده روی نمی کرد چرا که رعایت اعتدال، هرچند دارایی انسان زیاد باشد، اخلاق پسندیده ای است. اتفاقا آن کسی که بتواند در عین دارایی فراوان معتدل باشد، رفتارش ارزشمندتر است چرا که انسان کم برخوردار، معمولا مجبور به رعایت اعتدال است.

حجت الاسلام عدالتیان در پایان با اشاره به این که رعایت اعتدال در زندگی، باب کار خیر را گشوده و دیگران را در زندگی انسان شریک می کند، یادآور شد: چندی پیش یک زوج جوان که هر دو از خانواده های ثروتمند بودند، با مبلغ هزینه ای که والدین شان برای ازدواج آن ها تعیین کرده بودند، چند زوج دیگر را به خانه بخت فرستادند و خودشان ازدواج ساده تری برگزار کردند./202/820/ب1

ارسال نظرات