۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۳۱۵۳
عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان:

دوران دنیای تک قطبی به پایان رسیده است

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: دانشمندان و صاحب نظران در رابطه با فروپاشی آمریکا به اجماع نرسیده اند اما همگی درباره افول آمریکا هم نظر هستند و کدخدایی آمریکا دیگر مورد قبول خود آنان نیز نیست.
فواد ایزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فؤاد ایزدی عصر پنجشنبه در نشستی که با موضوع «ظهور ترامپ و افول آمریکا» در موسسه جوانان آستان قدس برگزار شد گفت: بین رؤسای جمهور آمریکا ترامپ ویژگی های غیر معمولی وجود دارد و فقدان کارنامه سیاسی از این ویژگی ها است. همچنین ادبیات و نحوه صحبت و بیان از دیگر ویژگی های ویژه او می باشد و با وجود مراقبت سیاستمداران از آلوده نشدن به فساد های شدید به دلیل تبعات آن وی دارای فساد های اخلاقی بسیاری است. ترامپ با وجود دیوانه خوانده شدن واقعا دیوانه نیست و این مطلب را می توان از ثروتمند شدن او در محیط اقتصادی سخت و خشن نیویورک فهمید.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به عدم اعتماد مردم آمریکا به نظام سیاسی آمریکا افزود: شعار های اصلی ترامپ در حوزه داخلی آمریکا حول پاک سازی دستگاه حاکمیت آمریکا از سیاستمداران فاسد بود و اعتراف به خرید و فروش سیاستمداران در واشنگتن از محور های اصلی گفته های انتخاباتی او بود. در حوزه سیاست خارجی وی معتقد به کاهش هزینه های دولت است و کاهش درگیری های نظامی به دلیل هزینه های بالا را یکی از این راهکار ها می داند.

وی در پاسخ به چگونگی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: ترامپ در سخنرانی های انتخاباتی دغدغه های مردم را بیان می کرد و بدنه های اجتماعی او از قشر مسیحیان پروتستان، سفید پوستان، ساکنین شهر های کوچک و روستاها و مردمی با سطح تحصیلات متوسط به پایین هستند. افزون بر وجود رگه هایی از نژاد پرستی نسبت به سیاه پوستان در مردم آمریکا، در رابطه با مردم سرخ پوست مکزیک نیز چنین گرایشاتی مشاهده می شود. ترامپ با دست گذاشتن و تحریک این احساسات نژاد پرستانه اهداف خود را پی می گیرد و طرح موضوع دیوار کشیدن بین مرز آمریکا و مکزیک در همین راستا ارزیابی می شود.

ایزدی با تشریح دلیل اصلی افول اقتصادی آمریکا خاطر نشان کرد: اقتصاد آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل نابودی رقبای سنتی اقتصادی اش بسیار رشد کرد اما امروزه به دلیل ظهور اقتصاد های قدرتمند نو ظهور مانند چین و هند و کوچ شرکت های بزرگ چند ملیتی به دیگر کشور ها به دلیل نیروی کار ارزان، دچار افت بسیار شدیدی شده است. دانشمندان و صاحب نظران در رابطه با فروپاشی آمریکا به اجماع نرسیده اند اما همگی درباره افول آمریکا هم نظر هستند و کدخدایی آمریکا دیگر مورد قبول خود آنان نیز نیست.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به قدرت گرفتن روز افزون ایران در منطقه افزود: طبق گزارش یکی از نهاد های امنیتی آمریکا تعداد کشور هایی که نفوذ ژئوپولتیک دارند رو به افزایش است و دوران دنیای تک قطبی نیز به پایان رسیده است. اما برخی در کشور ما متاسفانه آمریکا را کد خدا می دانند و اگر کسی این سخن را در آمریکا بگوید مورد ریشخند قرار خواهد گرفت. ایران از جمله کشور هایی که در این گزارش نام برده شده و رشد آن را سبب قدرت گرفتنش می دانند. امنیت از دیگر شاخص های قدرت در این گزارش است که از کشوری همچون عربستان به دلیل وابستگی امنیت آن به دیگر کشور ها نامی برده نشده است./202/933/ب1

ارسال نظرات