۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۸۳۴۸۰
حجت الاسلام زمانی:

اخوت دینی، لازمه تحکیم وحدت

رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با بیان اینکه جریان‌های تکفیری با هدف ایجاد انحراف در مسیر اسلام شکل گرفته است، گفت: جریان های تکفیری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.
زمانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری امروز شنبه (هفتم اسفند) در همایش «اتحاد امت اسلامی در مقابله با تکفیر» که با حضور علمای شیعه و سنی در بجنورد برگزار شد، ابتدا به تبیین ضرورت و اهمیت وحدت از نگاه  آیه های قرآن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه وحدت لازمه جامعه در مقابله با دشمنان مشترک است و این استدلال از آیات قرآن برگرفته شده، اما استنباط درست و کاملی  نیست.

وی با بیان اینکه در صورت قبول این استدلال اینطور تلقی می شود که اگر دشمن مشترکی نباشد،  پس اتحاد جامعه ضرورت ندارد، توضیح داد: خداوند در آیه 91 سوره انبیاء و 52 سوره مومنون تأکید کرده است که خداوند تنها رب است و  وحدت رب مقتضی وحدت مربوب است یعنی توحید ربوبی نیاز به وحدت اجتماعی  دارد.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه وحدت ریشه در اعتقادات دینی و تعالیم قرآنی ما دارد، بیان کرد: ما چون مسلمانیم حفظ وحدت وظیفه شرعی ماست و اگر سخنی در باب تفرقه بیان کنیم معصیت بزرگی انجام داده ایم.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با تأکید بر اینکه طبق دستورات الهی وحدت برادران شیعه و سنی لازمه جامعه دینی و تکلیف ماست، گفت: اخوت، غیر از همزیستی مسالمت آمیز است و اخوت یک بار معنوی و عُلقه قلبی دارد لذا اخوت و برادری تشیع و تسنن باید بر اساس معنویت و قلبی باشد.

وی اظهارداشت: آنچه که از وحدت؛ مطلوب قرآن و جامعه دینی است، وحدت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست، ایجاد عُلقه قلبی بین برادران و خواهران اهل تشیع و تسنن را خواسته اسلام دانست.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با بیان اینکه چه بسیاری از شیعیان ما برای رضای خدا از برادران اهل تسنن خود در فلسطین محافظت کرده و به شهادت رسیدند، افزود: همچنین 50 تن از علمای سنی در هشت سال دفاع مقدس همپای برادران شیعه خود در کردستان جنگیدند و به شهادت رسیدند.

وی در ادامه با تحلیل اندیشه و تفکر تکفیری ها با اشاره به اینکه در صدر اسلام هم جریان تکفیر با گروه خوارج به وجود آمد، اظهارداشت: اما در هیچ مقطعی اینگونه نبود که جریانی ظاهر شود که همه را به جز خود کافر بداند و به خود اجازه ذبح آنان را بدهد.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به اینکه فعالیت جریان های تکفیری دو خطر عمده برای جهان اسلام دارد، توضیح داد: اول اینکه جریان های تکفیری با اعمال خود جلوی پیشرفت اسلام در جهان را گرفتند و دوم اینکه با کشتاری که در بین مسلمانان شیعه و سنی به راه انداختند، چهره اسلام را مخدوش کردند و خدا می داند چندین سال طول می کشد تا این تصویر به غلط ساخته شده آنان از اذهان پاک شود.

به گفته وی در جریان تکفیری، این تندروها، غیر وهابیت را دشمن می دانند و در جریان تکفیر سیاسی بر این عقیده اند که همه حاکمان حکومت های اسلامی کافرند و باید کشته شوند.

ششمین گردهمایی همگرایی عالمان اسلام در برابر خطر تکفیر امروز با قرائت پیام آیت الله ناصر مکارم شیرازی و با حضور عالمان اهل تسنن و تشیع خراسان شمالی در مجتمع لاله بجنورد به مدت یک روز برگزار شد./1325//102/خ

ارسال نظرات