۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۸۳۷۰۲
آیت الله مهدوی:

عذاب های عمومی نتیجه گناهان عمومی است

آیت الله مهدوی با بیان این که عذاب های عمومی نتیجه گناهان عمومی است، گفت: استغفار، موهبت الهی برای در امان ماندن از عذاب است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: استغفار، موهبت الهی برای در امان ماندن از عذاب است.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به عصمت افزود: خداوند برای در امان ماندن انسان های گناهکار از عذاب، دو موهبت قرار داده است، که به این دو موهبت الهی در آیه سی و سوم سوره انفال که می فرماید «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» اشاره شده است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید به دلیل حضور تو در میان امت و استغفاری که افراد به سبب گناهانشان می کنند، عذاب الهی بر اهل زمین نازل نمی شود؛ نخستین موهبت الهی یعنی وجود نازنین پیامبر(ص) در میان انسان ها حضور ندارند ولی دومین موهبت الهی که همان استغفار است، تا روز قیامت جریان دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: امیرمؤمنان(ع) در حکمت 435 نهج البلاغه می فرمایند، خداوند دو امانت روی زمین داشت که اولی یعنی پیامبر(ص) را برداشت و دومی یعنی استغفار باقی است، به استغفار نزدیک شوید و با متمسک شدن به آن، از عذاب الهی در امان بمانید.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: یکی از مسائلی که باید تذکر داده شود این است که استغفار به دو دسته استغفار شخصی و استغفار عمومی دسته بندی می شود؛ گناهان عمومی برای بخشیده شدن، به استغفار عمومی نیاز دارد و برای گناهان شخصی استغفار و پشیمانی شخصی کفایت می کند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان این که گناهان عمومی سبب عذاب عمومی می شود، ابراز کرد: یکی از دلایل نباریدن باران گناهان عمومی است که افراد زیادی آن را مرتکب می شوند؛ مثلاً در حال حاضر وضعیت حجاب زنان در خیابان ها به شدت بد شده است و این گناه عمومی رحمت الهی را مسدود می کند، بنابراین برای چنین گناهانی که عموم جامعه آن را مرتکب می شوند استغفار عمومی لازم است و استغفار دسته ای از مردم یا چند نفر فایده ای ندارد مگر این که آن دسته از مردم نزد خداوند عزت فوق العاده ای داشته باشند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) خاطرنشان کرد: فردی در راه مشهد به روستایی برخورد کرده بود که از آب شهری بی بهره بوده اند و رودخانه ای هم نزدیک روستای آن ها نبوده است، آن شخص وارد روستا می شود تا آبی بنوشد، به یکی از اهالی روستا می گوید شما آب ندارید، آن فرد روستایی می گوید خیر، آن شخص مسافر با تعجب می پرسد پس چگونه زندگی خود را می گذرانید، فرد روستایی می گوید هر گاه نیاز به آب پیدا کردیم دعا می کنیم و خداوند ابرهای باران زا را بالای سر روستای ما می آورد و به اندازه نیازمان باران می بارد، آن مسافر با تعجب می گوید دعا کن تا باران بیاید و من تشنگی ام را برطرف کنم؛ مسافر تعریف می کرد بلافاصله بعد از این که آن مرد روستایی دعا کرد، باران شروع به باریدن کرد و من از آب باران سیراب شدم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان روایتی از اصول کافی افزود: در نماز جمعه ای پیامبر(ص) مشغول خطبه خواندن بودند که فردی از پائین منبر می گوید، یا رسول الله همه محصولات و دامداری ما به خاطر بی آبی در حال از بین رفتن است، از شما تقاضا داریم دعایی بفرمایید تا از رحمت باران متنعم شویم، پیامبر(ص) نیز دعا می کنند، در روایت آمده است بلافاصله بعد از این که پیامبر(ص) دعا کردند، باران شروع به باریدن کرد.

وی ادامه داد: بارش باران به صورت مداوم تا یک هفته ادامه داشت، زمانی که پیامبر(ص) بالای منبر مشغول خواندن خطبه های نماز جمعه هفته بعد بودند، همان شخص قبلی که تقاضای دعا برای بارش باران کرده بود، به پیامبر(ص) عرضه داشت، یا رسول الله همه محصولات ما از فرط باران در حال از بین رفتن است لطفاً دعایی بفرمایید تا بارش باران قطع شود، پیامبر(ص) تبسمی کردند و با اشاره ای به ابرهای باران زا فرمودند از فراز شهر مدینه بروید و در اطراف مدینه ببارید، ابرها نیز دستور پیامبر(ص) را اطاعت کردند؛ در منقولات تاریخی آمده است، بعد دعای پیامبر(ص) در حالی که اطراف شهر مدینه بارش باران وجود داشت، در شهر مدینه آفتاب حاکم بود.

آیت الله مهدوی گفت: حجت های الهی نیاز نیست خواسته خود را بر زبان جاری کنند همین که بر دلشان خواسته ای بیاید خداوند خواسته ایشان را اجابت می کند؛ مثلاً پیامبر(ص) به ماه اشاره کردند تا دو نیم شود و ماه دو نیم شد؛ در قرن اخیر بعد از این که عکس هایی از کره ماه گرفته شد، شیاری عمیقی در وسط کره ماه پیدا شد که نشانه دو نیم شدن ماه بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ما خاک پای غلامان پیامبر(ص) هم محسوب نمی شویم، اذعان داشت: ما نزد خداوند آبرویی نداریم که با دعایمان در یک شهر باران ببارد، پس برای رفع انسداد از بارش باران که نتیجه گناهان عمومی افراد است، نیاز به استغفار عمومی وجود دارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: چندین سال پیش به صدا و سیما گفتم از مردم بخواهید که برای رفع انسداد از بارش باران شب جمعه ای به مسجد محله خودشان بروند و استغفار کنند ولی سخن بنده را نادیده گرفتند؛ متأسفانه صدا و سیما برای هوای پاک تبلیغات زیادی انجام می دهد ولی حاضر نیست از مردم دعوت عمومی به عمل آورد تا همه در مساجد به توبه و انابه مشغول شوند تا گناهانشان آمرزیده شود.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: شب های حساس لیلة الرغائب و زمان اعتکاف نزدیک است، از مردم می خواهم که به مساجد محله خودشان بروند و برای بارش باران، استغفار کنند./201/867/ب1

ارسال نظرات